Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
105 komentara

Kauč u dućanu koštao 6000, a baki ga 'uvalili' za 35.000 kuna

Potrošački savjetnici u 2018. su se sreli sa svakakvim slučajevima prijevare, pa i na taj da su baki na prezentaciji prodali kauč koji vrijedi šest puta manje. Potrošači su se u 2018. najviše žalili na trgovce

Foto: Pixabay
105 komentara

Umirovljenica (70) javila se potrošačkim savjetnicima i tražila pomoć - na prezentaciji je kupila kauč od 35.000 kuna, a kasnije je shvatila da iste u dućanima prodaju za 6000 i 7000 kuna. Ovo je jedna od bizarnijih potrošačkih priča s kojom su se bavili u Dugoj Resi gdje je prije šest mjeseci prvi put otvoreno potrošačko savjetovalište. 

- Trgovci koji prodaju proizvode na prezentacijama imaju po pet ili šest tvrtki, pa je problem kad se šalju prigovori jer iz jedne tvrtke kažu da je druga tvrtka prodala proizvod te traže rupu u zakonu kako bi prevarili kupce - kaže pravni savjetnik Mislav Biličić iz Duga Rese. Od desetak takvih prijevara, do njih dođe možda jedna, jer mnogi uopće nisu svjesni da su prevareni ili se jednostavno toga srame i ništa ne naprave - kaže naš sugovornik. Foto: Iako su tek ove godine osnovali savjetovalište u Duga Resi, već su dali 500 savjeta potrošačima. Savjetnica Monika Milčić i Mislav Biličić već su se susreli s bizarnim slučajevima

Puno pritužbi potrošača na kupovinu na prezentacijama

Gospođa koja je kupila kauč nije im povratno javila je li uspjela raskinuti ugovor na što je imala pravo u roku od 14 dana od kupnje.     Savjetnica Sanja Keretić iz Varaždina ističe presedan koji ih je u savjetovalištu nedavno sve zabrinuo.

- Gospođa je kupila proizvod od desetak tisuća kuna na prezentaciji. Htjela ga je vratiti nakon tri dana, ali su je odbili. Sam ugovor potpisala je u neuglednoj sobi te su joj rekli da je to zapravo njihov poslovni prostor i da ne može jednostrano raskinuti ugovor - kaže Sanja Keretić. O svemu su obavijestili inspekciju te su se i tamo iznenadili jer su prvi put imali slučaj ovakvog pokušaja prevare. 

- Kupci u ovakvim slučajevima ne trebaju odustati i trebaju poslati pisani raskid ugovora. Kada netko nekakvu sobu proglašava poslovnim pogonom ili prostorom, postoji velika vjerojatnost da to nije, jer postoje mnoga pravila koja moraju zadovoljiti da bi prostor proglasili poslovnim - kaže naša sugovornica. Zanimljiv je bio i slučaj gospođe koja je 14 dana prije puta za Pariz htjela otkazati put zbog straha od tamošnjih demonstracija.

U agenciji su htjeli zadržati 80 posto uplaćenog iznosa.  - Pozvali smo se na dijelove zakona koji govore o izvanrednim okolnostima u kojima potrošač otkazuje put, a to su svakako i demonstracije. Vratili su joj novac - kaže naša sugovornica iz Varaždina. Iako novoosnovani, ove su godine dali već 1250 savjeta. 

 Za pomoć najvećem savjetovalištu, onom u Zagrebu, ove se godine obratilo 4000 potrošača koje su najviše žuljali problemi vezani uz trgovinu (materijalni nedostaci), potom telekomunikacije i ovrhe. Kao i u drugim savjetovalištima, tamo ne znaju hoće li raditi 1. siječnja 2019. Resorni ministar gospodarstva Darko Horvat najavio je kako 2019. neće biti natječaja za financiranje savjetovališta. 

Foto: Goran Jakus/PIXSELL Igor Vujović ispred zagrebačkog savjetovališta kaže da ako prestanu s radom da će se urušiti sva struktura zaštite potrošača. A već smo na zadnjem mjestu u EU po potrošačim pravima

- Ako nema financiranja, nema ni za plaće savjetnika i prostore. Ako se zatvore potrošačke udruge, članovi udruga više neće sudjelovati u radu povjerenstava za reklamaciju, primjerice u telekomima, Elektri, HŽ-u... To su drugostupanjska tijela za reklamaciju. Bez naših članova, nema ni tih povjerenstava - ukazuje Igor Vujović ispred zagrebačkog savjetovališta.

Gašenje ureda najavili su u Osijeku, Varaždinu i Puli

- Ranijih godina, kada nas je država financirala tijekom cijele godine, devet savjetnika u Zagrebu, Osijeku, Splitu i Puli davali po 20.000 savjeta. Sada postoji opasnost da se cijeli sustav uruši. A treba se sjetiti da smo upravo mi potegnuli rješavanje slučajeva 060 brojeva, dialeri, potom varanje putem sklapanje ugovora izvan poslovnih prostora, nekoliko smo reklama maknuli s televizija jer su vrijeđale ljudsko dostojanstvo... Tijekom godina rješavali smo gomilu problema u izravnom kontaktu s institucijama a to potrošači ne znaju. Nije Hrvatska bez veze na zadnjem mjestu po zaštiti potrošača u EU, a poslije zadnjeg više nema postojanja - ozbiljan je Vujović. Urede su najavili ugasiti u Osijeku, Varaždinu i Puli.

U Puli 50.000 savjeta u 13 godina

Slične su reakcije u svim ostalim savjetovalištima. U pulskom su u 13 godina rada dali 50.000 besplatnih savjeta. Bez reklamiranja, potrošaču su znali za njihovu adresu. Iskustvo su gradili sve ove godine, sada prema nekim najavama Ministarstvo gospodarstva planira na sebe preuzeti posao savjetovanje potrošača. Iz Ministarstva već su potvrdili da u 2019. neće biti natječaja za financiranje potrošačkih savjetovališta, da se mogu javiti na natječaje za pojedine projekte, ali ne i stalno financiranje. Kažu da će time pravednije raspodijeliti novac jer postoji 20 potrošačkih udruga, a savjetovališta je do sad bilo šest. 

- Ministarstvo je dalo naznaku da se preuzeti potrošačke telefone, ali nisam sigurna kako će to ići. Najviše mi je žao građana koji su nam se uvijek obraćali s povjerenjem - rekla je Hana Jurić, predsjednica istarskog savjetovališta. 

Foto: Dubravka Petric/PIXSELL U Osijeku savjetnici svake godine uštede nekoliko desetaka tisuća kuna potrošačima koji su im se obratili sa savjet

Iz osječkog savjetovališta kažu da su njihovi potrošači najviše postavljali pitanja o sklapanju ugovora na daljinu.

- Primjerice za telekomunikacije usluge ili za prelazak s jednog operatera na drugi, Pitali su i za reklamacije ili vraćanje neispravno proizvoda, popravak u razumnom roku te su imali pitanja vezana uz promjene cijene struje ili plina. - kaže Mira Brumerček, voditeljica osječkog Savjetovališta.

Procjenjuje da su potrošači sve osvješteniji i da znaju procijeniti kada su zakinuti. Ali i dalje ne znaju što potom napraviti, kako napisati prigovor, kako dobiti novac nazad. 

Možda prosvjed iza Nove godine

- Dosta im je nejasna kupovina preko interneta i ne znaju da mogu vratiti robnu u roku do 14 dana ako su nezadovoljni proizvodom što nije slučaj ako su kupili isti proizvod u trgovini - kaže naša sugovornica iz Osijeka.

I ona je sa svoje dvoje suradnika u savjetovalištu ogorčena odlukom da ih država više neće financirati. Prestaju s radom početkom 2019.

- To je loša odluka o prestanku financiranja, krši također Zakon o zaštiti potrošača i nacionalnu strategiju koju su donijeli u veljači 2018. Sada ništa to ne važi. Pokrenuli smo Facebook peticiju protiv ove odluke, ako bude trebalo, idemo i na prosvjed poslije Nove godine - kaže Mira Brumerček.

Ovaj posljednji udarac o prestanku financiranja posebno je bolan jer su do sad pod tepih gurali i to da je resorno ministarstvo ukinulo ugovore na neodređeno vrijeme i pravo na plaćeno bolovanje. 

- Pisali smo i ministru i predsjednici. Ministar ništa službeno nije odgovorio, a predsjednica je poslala pismo podrške - kaže. 

 

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message