Obavijesti

News

Komentari 0

Oni su jedan od najvećih igrača u hrvatskoj esports industriji, upoznajte ih na LEAP Summitu

Oni su jedan od najvećih igrača u hrvatskoj esports industriji, upoznajte ih na LEAP Summitu
5

Ususret multidisciplinarnoj konferenciji, suosnivač i izvršni direktor Ars Future, Ivan Božić ispričao nam je više o partnerstvu s gaming gigantom, kako je biti najposlodavac godine za male tvrtke i pripremaju li proboj na europsko tržište.

Malo je imena koja se nalaze i na čelu gaming industrije u Hrvatskoj, ali ima onih koji su postigli baš to. Strast prema videoigrama i neupitna predanost razvoju istih, domaću agenciju Ars Futuru dovela je do partnerstva s jednom od najvećih gaming tvrtki na svijetu - američkim Activision Blizzardom. Ususret multidisciplinarnoj konferenciji LEAP Summit koja će se održati 12. i 13. svibnja u Zagrebu, suosnivač i izvršni direktor Ars Future, Ivan Božić ispričao nam je više o partnerstvu s gaming gigantom, kako je biti najposlodavac godine za male tvrtke i pripremaju li proboj na europsko tržište.

U svibnju ćete održati predavanje na Tech Stageu na LEAP Summitu, najvećoj konferenciji za mlade u jugoistočnoj Europi. Na što ćete staviti naglasak u svom govoru i što možemo očekivati?

Tehnologija danas užasno brzo napreduje. Oduvijek sam bio fasciniran kako znamo uzeti neke stvari zdravo za gotovo, pa sam fokus svog predavanja stavio na jedan deep dive u nešto što je naizgled vrlo jednostavno – emojiji. Emojije danas svi koristimo u svakodnevnoj komunikaciji, a u pozadini postoji ogromna tehnička kompleksnost. Nadam se da će moje predavanje malo otkriti što se sve događa iza kulisa, a ujedno pokazati da i male stvari nekad znaju zahtijevati ogromnu količinu rada iza sebe.

Ove godine Vaša Ars Futura „navršila“ je osam godina. Čestitke! Kada biste morali istaknuti važne lekcije iz tog perioda, koje bi to bile?

Hvala na čestitkama! Ovdje ću morati malo prepisati i citirati naš interni Handbook s vrijednostima Ars Future, a to su: "Give a damn.", "Say no to hustling.", "Pay attention to the nooks and crannies." i "Spark some joy." Bitno je da cijenimo ono što radimo i da ulažemo jedan dio sebe u taj rad. Nama se to ispoljava kroz naš upliv u svaki aspekt rada na proizvodima. Nikad ne pristajemo na neki status quo, već pokušavamo napraviti što je najbolje za proizvod, a ne za samog klijenta. S druge strane, želimo da se svi ljudi koji rade unutar Ars Future osjećaju cijenjeno i da znaju da smo mi tu za njih. Klijenti će doći i otići, ali mi smo ti koji zajedno rade osam sati dnevno i bitno nam je da je ljudima tu dobro.

Koji je trenutno najveći projekt na kojem radite?

Od svih projekata na kojima trenutno radimo, po veličini se ističu dva klijenta — Activision Blizzard i Belong. O Activision Blizzardu već sve znamo, a Belong je kompanija koja otvara i vodi velike gaming arene. Njihov cilj je tijekom sljedećih par godina otvoriti stotine arena u Americi i širom svijeta.

Vrijedna je spomena i činjenica da ste u posljednje dvije godine narasli s 20 na 40 zaposlenika, a 2021. godine proglašeni ste Najposlodavcem u kategoriji malih tvrtki. Kako je izgledao put do toga?

Od samih početaka nam je bila bitna kultura u firmi, pogotovo odnosi među kolegama i odnosi prema radu. Baš zbog toga, taj nagli skok broja zaposlenika nam uvijek rađa neki strah. Nije isto onboardati (eng. uvoditi u posao) dvoje ili 15 novih kolega. Tu negdje oko 20-i-nešto ljudi smo zaposlili prvu osobu u HR-u i to nam je dosta pomoglo da kvalitetno pristupimo zapošljavanju i onboardingu svih novih kolega. Dosta se tu oslanjamo i na team leadove koji velik dio svog vremena posvećuju, osim projektima, intervjuima, onboardingu, procjenama.

Radite s jednom od najvećih gaming tvrtki na svijetu – Activision Blizzard. Prije nekoliko mjeseci preuzeli ste njihov digitalni razvoj u Esports segmentu i najavili da ćete početkom ove godine oformiti multidisciplinarni tim isključivo za Activision Blizzard Esports projekte. Jeste li uspjeli u tome? Na čemu tim trenutno radi?

Kroz prvi mjesec smo oformili kompletan tim za naše partnerstvo s Activision Blizzardom. Bilo je stvarno zahtjevno, ali uspješno smo zatvorili sve pozicije i moram priznati da smo baš zadovoljni s našim novim kolegama, tako da sve čestitke našem HR timu! Tu ćemo potencijalno tražiti još budućih kolega kroz nadolazeći period, ali sama jezgra tima je oformljena. Platforma koju razvijamo za Activision Blizzard Esports je stvarno ogromna i razvija se već nekoliko godina. Kraj prošle godine je bio dosta stresan za cijeli tim pošto smo morali preuzeti kompletan razvoj od firme koja je prije na tome radila. Osim samog kôda, cijela server infrastruktura je također pod našim vlasništvom. Preuzimanje tuđeg codebasea je uvijek težak zadatak, a pogotovo kada ta migracija mora proći bez da to osjeti ijedan posjetitelj stranica ili mobilnih aplikacija. Čisto informativno, mjesečne brojke posjetitelja se mjere u milijunima, tako da moram priznati da nam nije bilo svejedno! Trenutno smo još uvijek fokusirani na dovršavanje nekih inicijativa od prijašnjeg tima i pripreme za nove sezone, ali u fazi planiranja su neki veći projekti za ostatak godine kojima se baš radujemo i jedva čekamo vidjeti što sve možemo napraviti zajedno s takvim gigantom kao što je Activision Blizzard.

Zapravo s Activision Blizzardom radite već šest godina. Koja je tajna tog dobrog i plodonosnog odnosa s klijentom tog reda veličine?

Naš put do današnje suradnje s Activision Blizzardom je započeo dosta skromno. Tamo 2016. godine nas je Major League Gaming (koji je netom prije akviziran od strane Activision Blizzarda) uzeo za redizajn GameBattlesa — njihove platforme za organizaciju Esports turnira. To je bio užasno zahtjevan zadatak jer smo trebali redizajnirati platformu koja je postojala i neprestano rasla proteklih 13 godina. Taj cijeli proces je trajao nekoliko mjeseci i oni su bili super zadovoljni našim radom. I tako smo polako počeli raditi i na razvoju mobilnih aplikacija, da bi nakon toga počeli raditi i na MLG.tv streaming platformi. Tijekom sljedećih 4 - 5 godina smo s raznim dijelovima Activision Blizzarda radili na hrpi njihovih proizvoda. I to je sve dovelo do toga da smo sada preuzeli kompletan razvoj njihovih najvećih Esports liga – Call of Duty League i Overwatch League. Ne mogu reći da tu postoji neka tajna osim kvalitetnog rada. Kroz svaku iteraciju naše suradnje s njima smo ostavili dobar dojam i to sve vodi boljem i dugoročnijem partnerstvu.

Nije neočekivano da neka rješenja na prvu nisu možda najadekvatnija za implementaciju. Na koji način propitujete odluke klijenata?

Od samih početaka smo duboko uključeni u detalje proizvoda koje smo gradili. Nikad nismo radili na principu da nam klijent dodijeli strogo definirane zadatke i mi se njima javim za 3 mjeseca s gotovim proizvodom. Dobra i kvalitetna softverska rješenja jednostavno zahtijevaju jedan tight feedback loop, a to znači puno propitkivanja onoga na čemu radimo. Već 10 godina radimo na consumer-facing proizvodima i kroz taj rad smo skupili hrpu znanja i znamo što funkcionira, a što ne. Zbog toga nam klijenti vjeruju. S klijentima komuniciramo svakodnevno, pokazujemo im što smo napravili, skupljamo mišljenje klijenta, feedback od korisnika i vraćamo se opet na dizajn i development faze. Kroz taj kontinuirani, ciklički rad dolazimo do rješenja za koje smatramo da je najbolje. Naravno, uvijek pratimo to što deliveramo i pokušavamo doći do feedbacka od korisnika i ulazimo u novu fazu poboljšanja na funkcionalnostima.

Možete li istaknuti prekretnice vašeg poslovanja zbog kojeg danas znate da radite ono što vam je „suđeno“?

Mi smo zapravo od početka znali na kakvim projektima želimo raditi i kakvu kulturu želimo graditi u firmi. Tako da ne bi rekao da je tu bilo nekih prekretnica, ali definitivno ima tih par situacija u životu firme kada se osjeti nekakav skok. Nije isto imati firmu od 8 ljudi i firmu od 20 ljudi. Jednako tako nije isto imati firmu od 20 i firmu od 50 ljudi. Ti skokovi u razvoju uvijek sa sobom nose promjene, a nama je najbitnije bilo da znamo kakva firma želimo biti nakon tih promjena i mislim da smo uspjeli u tome da Ars Futura nakon svega ostane Ars Futura.

Osvojili ste američko tržište, ali sada brojite i nekoliko klijenata iz Europe. Tko su oni i što nam možete reći o tim suradnjama?

Kao što ste i sami rekli, većina naših klijenata je u Americi, i to su većinom klijenti koje smo onboardali preko preporuka. Tijekom prošle dvije godine smo preko nekih poznanstava i platformi stupili u kontakt i s nekim europskim klijentima. Za švicarski non-profit APT (Association for the Prevention of Torture) radimo na edukacijskoj platformi koja sa sobom nosi hrpu izazova s kojima se prije nismo susreli. S norveškim startupom Accurate radimo na fintech platformi čiji su klijenti multinacionalne kompanije. Imamo još par super inicijativa, ali o tome možemo nekom drugom prilikom.

Za kraj bismo htjeli da nam otkrijete što smatrate da će postati prediktorom korisničkog zadovoljstva u gamingu i kojim tehnologijama to želite ostvariti?

Esports je segment industrije koji je tek u začecima, a već sada su prognoze da će Esports generirati preko 2 milijarde dolara u 2022. godini s trendom rasta oko 15—20%. Mislim da će kroz sljedećih 5 do 10 godina profesionalni segment Esports industrije nastaviti strelovito rasti i da će to omogućiti rast natjecanja na amaterskim i semi-profesionalnim razinama. Cijeli taj segment amaterskog natjecanja je nešto na čemu mi radimo već 6 godina. Tu vidimo ogromne prilike u olakšavanju amaterskim igračima da sudjeluju u lokalnim grassroots natjecanjima (takozvani "Path to Pro"). Osim toga, bolji alati lokalnim i nacionalnim udruženjima da organiziraju vlastite lige preko kojih mogu slati ljude na globalnu razinu. Trenutno je industrija tu, ali alati i korisničko iskustvo imaju još puno prostora za napredak.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 0
Ivana Kekin prozvala bračni par Raspudić zbog slučaja Nikice Jelavića: 'Kako vas nije sram?'
OBJAVILI SNIMKU

Ivana Kekin prozvala bračni par Raspudić zbog slučaja Nikice Jelavića: 'Kako vas nije sram?'

Večeras je Možemo objavio snimku Ivane Kekin na kojoj optužuje bračni par Raspudić i njihovog suradnika Trpimira Golužu da su 'parazitirali' na ovoj situaciji
Mile u aferi 700101: Tko je ipak platio parking te kako je kava s Jelavićem postala skandal?
SUSRET NA (S)LIJEPO

Mile u aferi 700101: Tko je ipak platio parking te kako je kava s Jelavićem postala skandal?

Ivana Kekin tvrdi da je Nikica Jelavić prevario njezina muža • 'Pomogao mu je platiti parking,' kaže • Jelavić poručio da čeka istinu • Policija: Nema kaznenog djela