Obavijesti

News

Komentari 0

Podmorski incidenti na Baltiku Šveđanima bude neugodna sjećanja na incident iz 1981.

Podmorski incidenti na Baltiku Šveđanima bude neugodna sjećanja na incident iz 1981.

Sve je više stručnjaka i analitičara koji su uvjereni da je istjecanje plina iz plinovoda Sjevernog toka posljedica sabotaže. Krivac se još ne zna, ali zapadne vlade sumnjiče Moskvu, a ona upire prst prema Americi

VIDEO

I dok EU i NATO najavljuju odlučne odgovore, a baltičke i skandinavske zemlje jačaju sigurnost oko svoje infrastrukture, Rusija tvrdi da puknuća plinovoda Sjeverni tok, koja su uzrokovala istjecanje plina kod obala Danske i Švedske, dogodila na području koje je "u potpunosti pod kontrolom" američkih obavještajnih agencija.

Viski s ledom

Najnovija događanja na Baltiku bude kod Šveđana neugodna sjećanja na incident iz listopada 1981., kad se sovjetska podmornica S-363, naoružana klasičnim torpedima, nasukala oko deset kilometara od švedske pomorske baze u Karlskroni.

Radilo se o tipu podmornice koju su u SSSR-u nazivali Projekt 613, a NATO je za imao kodno ime Whiskey pa su mediji cijeli incident nazvali "Whiskey on the rocks" ("Viski s ledom" ali može značiti i "Nasukani viski").

Podmornica je bila prisutna u švedskim teritorijalnim vodama u vrijeme održavanja vježbi švedske mornarice koja je isprobavala novu opremu.

Plin već nekoliko dana curi u Baltičko more: 'Ovo je poruka za EU. Pazite što radite...'
Plin već nekoliko dana curi u Baltičko more: 'Ovo je poruka za EU. Pazite što radite...'

Nakon nasukavanja, kapetan Pjotr Guščenko švedskim je vlastima tvrdio da mu se pokvarila navigacijska oprema. Oni mu povjerovali nisu jer se nasukao na mjestu kojim su mogli prolaziti veći brodovi, ali da bi do ondje došao morao je proći čitav niz tjesnaca, pličina te zaobići hridi i otoke.

Sovjetsko zapovjedništvo potom je u "spašavanje" podmornice, za koju su tvrdili da je u opasnosti jer joj je otkazala važna oprema, poslalo skupinu brodova kojom je zapovijedao viceadmiral sovjetske mornarice Aleksej Kalinjin, ali su je od planirane misije odvratili Šveđani koji su aktivirali radare svojih obalnih topova i raketa te "osvijetlili" flotilu u kojoj je bio fregata, razarač, dvije korvete i tegljači koji su trebali odsukati podmornicu s hridi.

Tijekom 10 dana koliko je podmornica bila nasukana, kapetan podmornice je odveden na kopno i u prisutnosti sovjetskih diplomatskih predstavnika ispitan nakon što mu je zajamčen imunitet.

Dok je trajalo njegovo ispitivanje podigla se oluja na moru, a s nasukane podmornice je upućen poziv za pomoć. Na švedskim se radarima nije mogla dobro vidjeti situacija na moru zbog oluje, a vjerojatno i zbog sovjetskog elektronskog ometanja, ali je uočeno kretanje nekih brodova iz pravca SSSR-a.

Tadašnji švedski premijer Thorbjoern Faelldin naredio je da se "brani granica". U najveću pripravnost je stavljeno obalno topništvo, a zrakoplovstvo je poslalo avione s modernim protubrodskim raketama. Brze raketne korvete su krenule prema uljezima, samo da bi se na kraju utvrdilo da se radilo o zapadnonjemačkim teretnim brodovima koji su prevozili žito.

Moskva kaže da šteta na Sjevernom toku koristi SAD-u
Moskva kaže da šteta na Sjevernom toku koristi SAD-u

Šveđani su mjerenjima utvrdili da postoji i određeno zračenje u nasukanoj S-363.Tadašnji politički komesar na plovilu Vasilij Besedin kasnije je izjavio da su u podmornici, koja je inače naoružana samo klasičnim torpedima, bile i nuklearne bojeve glave za torpeda.

Kazao je da su imali zapovijed uništiti podmornicu i oružje u slučaju da Šveđani pokušaju zauzeti nasukanu podmornicu. Nju su naposljetku odsukali švedski tegljači i odvukli je u međunarodne vode gdje ju je preuzela sovjetska flota

Tijekom 80-ih godina prošlog stoljeća zabilježeno je najmanje 12 incidenata sa sovjetskim podmornicama u teritorijalnim vodama Švedske koja u lovu na uljeze nije prezala ni od uporabe dubinskih bombi.

Amerikanci prisluškivali sovjetsku Tihooceansku flotu

Sve mornarice trude se imati resurse za izvođenje raznih borbenih i obavještajnih djelatnosti u podmorju i na velikim dubinama. Takve su operacije, naravno, tajne ali godinama nakon Hladnog rata informacije o nekima su izišle na svjetlo dana.

U listopadu 1971. godine ronioci sa modificirane američke podmornice USS Halibut su uspjeli položiti prislušni uređaj na podvodni komunikacijski kabel sovjetske Tihooceanske flote u blizini luke Petropavlovsk na Kamčatki.

FOTO Stigle su nove fotografije curenja plina iz Sjevernog toka
FOTO Stigle su nove fotografije curenja plina iz Sjevernog toka

Operacija kodnog naziva "Ivy Bells" (Bršljanovi zvončići) uspješno je provedena, a akcija se odvijala na dubini od oko 120 metara.

Američkim roniocima koji su obavljali postavljanje prislušnog uređaja su u ronilačke skafandere upumpavali toplu vodu kako bi mogli preživjeti na toj dubini i niskoj temperaturi mora.

Prisluškivanje je bilo uspješno do 1981. godine, kad je SSSR s morskog dna izvadio komunikacijski kabel i prislušni uređaj nakon što je pripadnik američke obavještajne službe Ronald Pelton izdao podatke cijele operacije jer mu je trebao novac nakon što je proglasio osobni bankrot.

Sovjetska vojna obavještajna služba GRU tvrdila je da je za prisluškivanje znala od 1974. godine i Amerikancima podmetala lažne podatke.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 0
VIDEO

Ljudi u Hrvatskoj i danas umiru od raka zbog Černobila 1986.
FELJTON: ČERNOBIL, 4. DIO

Ljudi u Hrvatskoj i danas umiru od raka zbog Černobila 1986.

Oni koji su bili izloženi manjim radijacijama umirali su u godinama nakon i to od akutnih bolesti ili od raka. Katastrofom u Černobilu pogođeni su milijuni ljudi koji su osjetili posljedice izloženosti zračenju

Spasio tisuće, na kraju se ubio: Uništili snimke koje je ostavio
FELJTON: ČERNOBIL, 5. DIO

Spasio tisuće, na kraju se ubio: Uništili snimke koje je ostavio

Valerij Legasov je tvrdio da je vlast tajila greške u dizajnu reaktora, ali i prethodne nesreće u drugim elektranama. Dvije godine nakon černobilske katastrofe se objesio
VIDEO Skupocjenim BMW-om troje mladih sletjelo s ceste u Zagrebu: 'Odletjela je guma'
KAOS U ZAGREBU

VIDEO Skupocjenim BMW-om troje mladih sletjelo s ceste u Zagrebu: 'Odletjela je guma'

ZAGREB - Više mladih sudjelovalo je u lakšoj prometnoj nesreći sa skupocjenim BMW-om M2 oko 18:30 sati na Zagrebačkoj aveniji. Kako javlja naša čitateljica, vozač je nakon nesreće skinuo registrarske oznake na kojima piše 'ZG WANTED', a dodaje i da mu je odletjela desna stražnja guma. "Ugrozio je ostale sudionike u prometu u skupocjenom autu", kaže nam. Iz policije su nam potvrdili kako imaju informacija o nesreći, te kako nema ozlijeđenih osoba nego je nastala materijalna šteta.