Obavijesti

News

Komentari 58

Spas za blokirani Suez stiže za vikend? Čeka se plima koja bi mogla podići i izvući veliki brod

Spas za blokirani Suez stiže za vikend? Čeka se plima koja bi mogla podići i izvući  veliki brod
12

Propao je najnoviji pokušaj odsukavanja divovskog broda. Procjenjuje se da šteta iznosi 6,6 milijuna američkih dolara po minuti. Jedina nada je plima koja dolazi i podići će brod 45 cm.

VIDEO

Divovski, 400 metara dugačak brod Ever given, tajvanske kompanije Evergreen, i dalje je nasukan u Sueskom kanalu i blokira najbrži pomorski pravac od Crvenog do Sredozemnog mora.

Brod i dalje neuspješno pokušava odsukati nekoliko tegljača, a istodobno ga s obale velikim bagerima pokušavaju doslovno otkopati s dna. Ali ne ide. Tako je propao i najnoviji pokušaj odsukavanja, izvijestila je kompanija Bernhard Schulte Shipmanagement. Nadaju se Egipćani da bi mogla pomoći plima koja dolazi za vikend, no veliko je pitanje hoće li to biti dovoljno da se brod podigne. U pomoć će u nedjelju stići još dva tegljača koji će pokušati odsukati brod. 

Satellite image shows stranded container ship Ever Given after it ran aground in Suez Canal

Ispuštene su i balastne vode iz broda, koje inače služe za stabilnost plovila. Uzalud, jer Ever Given se sa svojih više od 200.000 tona težine plus teret zario u pješčano dno i ne mrda. Inženjeri se nadaju da bi dolazak plime mogao pomoći, ali ako ni tad ne uspiju odsukati brod, preostat će im jedino skidanje njegova tereta, kontejnera. Ako do toga dođe, bit će to izuzetno zahtjevna operacija jer je brod do vrha pun kontejnera, a uz to se nije nasukao paralelno s obalom nego poprijeko, pa je pitanje kakve će dizalice biti sposobne uklanjati kontejnere s njega. Ever Given je, uz to, jedan od najvećih kontejnerskih brodova na svijetu, dug kao četiri nogometna terena, 400 m, i širok 59 metara.

Strah od dugotrajne blokade Sueza: Nafta iznad 64 dolara
Strah od dugotrajne blokade Sueza: Nafta iznad 64 dolara

Prema prvim izvještajima, brod se nasukao nakon jakih naleta vjetra iako mnogi stručnjaci pretpostavljaju da samo vjetar ne bi mogao prouzročiti takve posljedice, te da je brod iz nekog razloga ostao bez pogona, zbog kvara na motoru, kormilu ili zbog nestanka električne energije. Nakon što se nasukao, u Sueskom kanalu je iz oba pravca “zapelo” oko 180 brodova. Oni koji su bili iza Ever Givena vratili su se u Port Suez kako bi oslobodili kanal, a svi čekaju kako će se situacija s odsukavanjem odvijati. Ako se za dan-dva Ever Given ne odsuče, većina brodova morat će okolnim putem oko cijele Afrike kako bi dostavili svoj teret. To će putovanje produljiti za sedam do devet dana, a vlasnici nekih kompanija već su najavili i mogućnost prebacivanja nekih tereta zrakoplovima. Put oko Afrike duži je oko 6000 milja i troškovi goriva za tu plovidbu procjenjuju se na stotine tisuća dolara, ovisno o vrsti broda.

Stranded container ship Ever Given, one of the world
Da bi oslobodili brod u Suezu iskopavaju 20.000 m3 pijeska
Da bi oslobodili brod u Suezu iskopavaju 20.000 m3 pijeska

Bit će problema čak i ako se Ever Given brzo odsuče. Naime, tad će doći do ogromnih gužvi u europskim lukama u koje će istodobno uplovljavati mnogo brodova, pa će također kasniti dostava nekih tereta na odredišta, ali i povratak drugih tereta u Aziju. U svakom slučaju, štete su već sad ogromne, a rješenje problema se ne nazire.

Combination of satellite pictures shows Gulf of Suez

Trošak blokade 9 milijardi dolara na dan

Poznati pomorski časopis Lloyd’s List procjenjuje da će zatvaranje Sueskoga kanala spriječiti da svaki dan plovnim putem prođe robe u vrijednosti od oko 9 milijardi dolara. Sueskim kanalom svake godine odvija se 12 posto svjetske trgovine i brodu treba od 13 do 15 sati za prolazak. Primjerice, prošle je godine kanalom prošlo 19.000 brodova, koji su prevezli više od milijardu tona tereta, a najviše se prevozi nafte i prirodnog plina. Slučaj sličan ovome dogodio se 2004. godine, tad je ruski tanker blokirao promet na tri dana. Prije samo šest godina Sueski kanal su proširili i produbili, a cijela operacija stajala je osam milijardi dolara. Zbog plima će, kažu, nivo mora porasti oko 18 inča, odnosno oko 45 centimetara. Hoće li to biti dovoljno?

An excavator attempts to free stranded container ship Ever Given, one of the world
Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 58
VIDEO

Hrvatima otkrila strašnu istinu o Černobilu, htjeli su je uhititi
FELJTON: ČERNOBILSKE TAJNE

Hrvatima otkrila strašnu istinu o Černobilu, htjeli su je uhititi

PRVI DIO Zagrebački Radio 101 prvi je u Jugoslaviji objavio informaciju o nuklearnoj katastrofi u Černobilu. Znanstvenica Alica Bauman danima je na televiziji obavještavala javnost o posljedicama

'Ovo je most smrti, svi koji su stajali tu jako brzo su umrli...'
FELJTON: ČERNOBIL, 2. DIO

'Ovo je most smrti, svi koji su stajali tu jako brzo su umrli...'

Hrvatski znanstvenik Zdenko Franić posjetio je Černobil i stajao na mjestu s kojeg su stanovnici Pripjata promatrali plamen nakon eksplozije u nuklearnoj elektrani. Svi ti ljudi s mosta završili su u agoniji...
Plenković opleo: 'Milanović i korumpirani SDP vabe DP'
NAKON SJEDNICE VLADE

Plenković opleo: 'Milanović i korumpirani SDP vabe DP'

Šef HDZ-a i tehnički premijer Andrej Plenković drži presicu nakon sjednice vlade. Istaknuo je da je HDZ-ova borba protiv korupcije snažna.