Kobna i maglovita nedjelja prije blagdana Svih svetih 31. listopada 1954. ostala je upamćena kao nesreća s tramvajem broj 13. Spuštao se strmom nizbrdicom ka Zvijezdi. Poginulo je 19, a ozlijeđeno 37 ljudi...
Tramvaju broj 13 su otkazale kočnice: Poginulo je 19 ljudi...
Zagreb se te kobne nedjelje probudio u magli. Bio je 31. listopada 1954. godine, dan prije blagdana Svih Svetih. Zagrepčani su već masovno išli na groblja, prisjetiti se onih koji više nisu s njima...
I promet je, naravno, bio pojačan prema gradskim grobljima. Tramvaj broj 13 vozio je svoju redovitu liniju i u njemu je tog jutra oko 8:30 sati bilo 60 putnika. Kretao se prugom od Mirogoja prema Gupčevoj Zvijezdi.
U jednom trenutku tramvaju su otkazale kočnice.
Vozač tramvaja krenuo je s Mirogoja i spustio ručnu kočnicu za četiri od pet okretaja. Ulazeći u prvi zavoj na nizbrdici, shvatio je da tračnička kočnica ne radi i pokušao kočiti ručnom kočnicom uz sipanje pijeska. No, kola su već dobila brzinu u kojoj je kočenje ručnom u nizbrdici bilo uzaludno.
Jurio je pet puta brže od dozvoljenog
Tramvaj je jurio sve većom brzinom, oko 80 na sat, što je bilo pet puta brže od dozvoljenog. Ispred Gupčeve zvijezde izletio je iz tračnica prema drugoj strani ceste, pao na bok i klizao 40 metara. Udario je u tri stabla i čelični stup, a putnici su ispadali van.
Vijest o nesreći brzo se proširila metropolom, građani su panično nazivali bolnice i odlazili na Zavod za sudsku medicinu, dok su liječnici neumorno spašavali ozlijeđene udove i organe putnika. Poginulo je 19, a ozlijeđeno 37 ljudi...
Na mjesto mirogojske nesreće među prvima je stigao Ljubomir Gudelj, danas kriminalistički inspektor u mirovini.
- Završio sam noćnu smjenu i malo odrijemao kad je stigao poziv. Bio sam među prvima na Zvijezdi. Dočekali su me krš, razbijena stakla i leševi posvuda. Čuli su se krici i jauci, nismo znali ni koliko je mrtvih ni ima li preživjelih - ispričao nam je svojedobno Gudelj i nastavio:
- Poslali su me na sudsku medicinu gdje su ljudi dolazili u strahu tražeći među stradalima svoje najmilije. Jednu ženu uspjeli smo identificirati po linijama kažiprsta desne ruke - prisjetio se Gudelj.
Vozač je nepropisno i neoprezno krenuo
Istraga je bila opsežna, razgovaralo se s više od 30 svjedoka i utvrdilo da je za nesreću kriv vozač jer je neoprezno i nepropisno krenuo i nije pravovremeno kočio ručnom kočnicom.
Također, pokazalo se i da su ista tramvajska kola garažnog broja 21 ranije tog dana imala sudar na raskrižju Degenove i Medveščaka. S obzirom na to da nije bilo veće štete, vozač je nastavio vožnju prema Mirogoju.
Danas tramvaj više ne vozi na Mirogoj, pruga je raskopana i putnike je na toj ruti počeo prevoziti autobus. 'Ukleta' tramvajska linija 13 nakon nesreće je ukinuta na punih 29 godina.