"Čitatelje stvaram na radionicama": Zoran Ferić kaže kako nije problem što danas mnogo ljudi piše, ali bi volio kad bi postojalo malo više radionica za čitanje
Zoran Ferić govori o propasti kulture čitanja u Hrvatskoj
Baš me briga, ne moram smišljati efektnu i pamtljivu prvu rečenicu teksta, kao što moj sugovornik Zoran Ferić smatra da prva rečenica bilo kojeg njegova djela mora biti efektna i pamtljiva. Eto, sad kad smo probili tu barijeru i kletvu prve rečenice, možemo mirno dalje... Povod za razgovor s našim piscem, kolumnistom, esejistom, voditeljem radionice kratke priče i gimnazijskim profesorom trebao je biti njegov posljednji roman “Kalendar Maja”, koji je objavljen prošle godine i pokupio je silne pohvale i nagrade. No u pripremi za razgovor shvatio sam da kasnim - recimo da je to dio moje životne priče - da je sve oko tog romana medijski (pre)eksploatirano i da nema smisla reciklirati napisano i izrečeno.
Pa upravo od toga možemo i krenuti:
24express: Koliko Zoranu Feriću idemo na živce mi koji ga vučemo za rukav, pokušavajući dobiti štivo za dnevne i periodične tiskovine?
Ne idete mi na živce, to je sve sastavni dio posla, spisateljskog posla. Uostalom, preuzeo sam i ugovorne obveze davanja intervjua, promoviranja knjige na različitim mjestima, gradovima i općenito pojavljivanja u javnosti.
24express: Uvijek me zanimalo koliko promocije pomažu prodaji knjiga u miljeu koji baš i ne ljubi čitanje.
Pomaže, pomaže, kako da ne... Ali nije riječ samo o prodaji. Knjige su specifičan proizvod, i svi ti intervjui i razgovori o knjizi pomažu da se pisac približi čitatelju, da se objasni njegov svijet, i da se čitatelja uvuče u taj svijet.
24express: Živimo li uopće na koordinatama koje su plodno tlo za kulturu, nježnu biljku koju treba stalno i uporno njegovati?
Ovo je vrijeme nesklono literaturi i kulturi. Ipak smo mi tranzicijska zemlja sa svim pripadajućim problemima. Ako se u svijetu općenito malo čita, kod nas se čita još manje. No nije to samo neki nov problem i naš problem, s time su se suočavali mnogi, od Šenoe nadalje. Osnovno je obrazovati hrvatskog čitatelja, i tu sam razvio neku svoju strategiju koja ide u tri smjera. Kao srednjoškolski profesor učenicima nudim neke nove naslove u izbornoj lektiri, za koje smatram da će ih zainteresirati. Kao pisac u pričama i romanima se trudim uvući čitatelja u materiju do te mjere da se pita što će se dalje događati i da onda nastavi s čitanjem. A kao voditelj radionice kreativnog pisanja pokušavam stvoriti i čitatelja. Jer, oni koji sami pišu mogu biti i najbolji čitatelji.
>>> Više pročitajte u 24sataExpressu