Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata
5 komentara

"Budite optimistični i krenite u otvaranje svoje tvrtke!"

Raditi za druge? Ili najbolje rezultate ostvariti radeći samostalno? Naravno, nije svatko u prilici napraviti takvo što, no naši sugovornici iskoristili su tu šansu

Jurica Galoić/PIXSELL
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL
5 komentara

Možemo reći kako u Hrvatskoj nije lako biti poduzetnik. Rigidni propisi, nelogične mjere, visoki nameti i cijela plejada sličnih problema mnoge obeshrabruje i odvraća od ulaska u ove izazovne vode. No, sve je više mladih i obrazovanih koji se usprkos svemu okušavaju u poduzetništvu. Njihov pogled je realan, svjesni su problema hrvatskog tržište te se orijentiraju stranim tržištima proizvodima koji uspješno odolijevaju trenutačnoj situaciji. Njihov izbor je i logičan ako uzmemo u obzir činjenicu kako rješenja vezana uz informacijske tehnologije iziskuju relativno manje investicije a mogu rezultirati vrlo uspješnim i profitabilnim rezultatima. Jedni od takvih mladih poduzetnika su i Igor Švehla i Gasper Sopi, dizajnersko-programerski tim koji stoji iza tvrtke Hyperactive, male kreativne agencije čiji je rad vezan uz računalne programe. 

Možete li se predstaviti?

Mi smo “dinamični duo” Gasper Sopi i Igor Švehla, suosnivači nove i vrlo ambiciozne "full-service" digitalne agencije Hyperactive specijalizirane za razvoj mobilnih i web aplikacija te dizajn interaktivnih medija. Kad bismo bili još precizniji rekli bismo da se bavimo kreacijom inovativnih korisničkih iskustava, što podrazumijeva zadovoljstvo korisnika kao osnovne filozofije našeg rada. Trenutno agencija broji 6 stalnih članova te nekoliko vanjskih suradnika, no brzo se razvijamo i uskoro krećemo u novu rundu zapošljavanja.

Kako i zašto ste se odlučili na pokretanje vlastite tvrtke?

Gasper: Dakle, Igor i ja se znamo već preko 10 godina, kada smo kao kolege počeli raditi u jednoj tvrtki koja je tada bila pionir na području naprednog web developmenta. Već tada smo se super “skužili” jer gajimo veliku strast prema digitalnim tehnologijama i stalno smo nastojali inovirati i raditi drugačije, naprednije stvari, što je srećom i sama tvrtka podržavala. Dakle, s jedne strane tu je u pitanju jedna ogromna energija, volja i strast  da svu našu kreativnost i bogato iskustvo koje smo stjecali u zadnjih desetak godina, kroz rad u raznim agencijama i korporacijama, fokusiramo u zajednički projekt i pokušamo stvoriti uspješnu tvrtku koja bi se kroz godinu, dvije ili tri mogla mjeriti s ponajboljim svjetskim agencijama sličnog tipa. S druge strane, dosadilo nam je slušati sve te destruktivne  i obeshrabrujuće ideje da se u Hrvatskoj ništa ne može, da je teško, da za sve trebaju veze i poznanstva, te smo pomalo tvrdoglavo, a možda i pomalo mazohistički, odlučili dokazati baš suprotno. 

Igor: Uložili smo sav naš kapital, kako intelektualni tako i financijski i za sada nam se čini da nismo pogriješili, dapače, želimo uložiti još više. Nismo kockari, niti blizu, ali poker rječnikom rečeno, idemo "All-In" jer znamo da imamo sve potrebne karte za pobjedu. Voljeli bismo kad bi takav stav usvojili i svi oni koji razmišljaju o ulasku u poduzetništvo, ali ih društvo iz nekog razloga obeshrabruje.

Koja su vaša dosadašnja iskustva, te u kojoj mjeri su vam pomogla pri ulasku u poduzetničke vode?

Igor: Nitko se ne rađa kao poduzetnik, pa nismo ni mi. Obojica smo ispekli zanat radeći u manjim ili većim tvrtkama i korporacijama, na manjim i veći projektima, sa zahtjevnim i jako zahtjevnim klijentima. Gasper je tako brusio svoju kreativnost u digitalnim agencijama i dizajnerskim studijima, a ja radio u developerskim timovima i na kraju u jednoj velikoj korporaciji. Na taj smo način obojica izgradili radnu etiku koja je elementarna za uspješno poslovanje. Ako bismo preciznije govorili o iskustvima, onda bih svakako kao vlastito iskustvo izdvojio vještine vođenja i upravljanja projektima, od inicijalne faze do konačne realizacije.

Gasper: Iako je danas gotovo postalo moderno imati “start-up” mi smo u poduzetništvo ušli s jasno razrađenim planovima i ciljevima. Jako je bitno u početku jasno oblikovati strategiju tvrtke i njen fokus, gdje se želite pozicionirati na tržištu te kamo želite biti kroz 2, 3, 5 ili 10 godina. Ja sam osobno inače “freak” u definiranju poslovnih procesa, stalno istražujem i promišljam o novim metodama organizacije tvrtke i oblikovanja strategije. Poduzetništvo je stvarno odličan način usvajanja novih vještina i kontinuiranog učenja. I što je najbolje, tržište je najpravedniji mentor jer je ocjena koju dobijete na kraju godine, upravo ona ocjena koju ste zaslužili vlastitim radom (ili u slučaju nekih poduzetnika - neradom).

Kako izgleda proces nastanka jedne tvrtke poput vaše: Kako ste osmislili naziv, koliko je trajala registracija, s kojim problemima ste se susreli, kako ste financirali osnivanje tvrtke?

Gasper: Registracija tvrtke u Hrvatskoj je, kao što mnogi poduzetnici znaju, Ahilova peta gotovo svake poduzetničke priče, prvenstveno zbog nekih administrativnih nelogičnosti, npr. ograničenja u odabiru imena i sl. No ne bismo htjeli naglasak staviti na negativne strane procesa. Naprotiv, želimo ohrabriti sve one koji razmišljaju o osnivanju tvrtke da krenu u to optimistično. Proces registracije je nama zapravo bio prilično jednostavan, jer je većinu posla, od pripreme papirologije do njene predaje,  obavio javni bilježnik umjesto nas. To jest bio određen trošak, ali smatramo da je u konačnici to bila racionalna investicija jer smo se mi mogli fokusirati na bitnije stvari. Sam proces registracije nakon odabira imena nije trajao više od 2-3 tjedna. Što se odabira imena tiče,  mi smo potpuno legalno, dakle bez veze i poznanstva uspjeli registrirati tvrtku sa naoko engleskim nazivom “Hyperactive”. Naime, kažemo "naoko" s obzirom na to da je naziv zapravo složenica latinskih riječi “Hyper” i “Active”, a to je potpuno legitimno sa strane zakona. Trebalo nam je oko mjesec dana intenzivnog razmišljanja i preko 100 različitih naziva,  ali eto uz malo truda i kreativnosti uspjeli smo doskočiti problemu. Naš naziv u potpunosti ocrtava unutarnju filozofiju tvrtke. Ako nekome treba ideja za naziv tvrtke, neka se javi.

Kako izgleda vaš radni dan? 

Gasper: Radni tjedan obično započinje okupljanjem na kavi ponedjeljkom u obližnjem kafiću gdje zapravo zajedno s cijelim timom razgovaramo o novim idejama i tehnologijama, promišljamo o trenutnim ili budućim projektima, rješavamo eventualne probleme i u konačnici malo “opuštamo” prije nego se bacimo na posao. Igor je u timu direktor razvoja i tehnologije te se brine da razvojni team funkcionira najefikasnije moguće, dok sam ja uz određene administrativne i strateške stvari  zadužen za kreativni proces i to da svaka aplikacija, bila ona mobilna ili web, izgleda i ponaša se u skladu tzv. svjetskim standardima. 

Kako dolazite do klijenata?

Igor: Obojica zajednički oblikujemo i definiramo tijekove projekata, rokove i budžete, te svako sa svoje strane nalazi klijente i poslove. Za pronalazak novih klijenta je zapravo najbitnije da su “stari” klijenti zadovoljni jer će vas onda preporučiti. Također, što kvalitetnije odradite neki projekt, to ćete više samopouzdanja  steći, a samim time onda i povjerenje novih potencijalnih klijenata. Bitna je stvar također, i to bih preporučio svim mladim poduzetnicima, da budu proaktivni i da sa svakim projektom odu jedan korak dalje kako bi klijentu pružili više nego što su platili. 

Sigurno imate mnoštvo planova i ideja za razvoj tvrtke, no što bi istaknuli kao najvažnije planove za budućnost vašeg biznisa i zašto?

Igor: Temelj svih naših planova, koliko god to možda zvučalo kao floskula, čini naš tim, tj. zaposlenici s kojima radimo. Stoga je u ovom trenutku za nas najbitnije zaposlenicima pružiti apsolutno sve što je potrebno kako bi sretni i zadovoljni dolazili na posao, ne zato što moraju, ne zato što se to plaća, nego zato što im je u firmi super raditi, zato što mogu učiti nove tehnologije i razvijati vlastite kompetencije te zajedno s tvrtkom napredovati i na osobnom planu. Trudimo se da način rada u agenciji nalikuje što je više moguće načinu rada u npr. Googleu ili Facebook-u, pa tako uz programe nagrađivanja zaposlenici mogu besplatno ići na neki program fitnessa, opuštati se uz gitaru ili PlayStation u zvučno izoliranoj sobi, ili određeni dio radnog vremena provesti na samoiniciranim projektima, naravno ako ti projekti doprinose čitavom timu. Dakle budućnost našeg biznisa je budućnost naših zaposlenika. 

Gasper: Što se samog poslovanja tiče, trenutni fokus su nam mobilne i web aplikacije. Izvozno smo orijentirani tako da pokušavamo dodatno proširiti mrežu klijenata prvenstveno u SAD-u, ali i unutar EU gdje imamo klijente iz Španjolske, Nizozemske i  Velike Britanije. Zanimljive su nam i nove interaktivne tehnologije bazirane na senzorima poput Microsoft Kinecta, ili NFC chipova s kojima trenutno eksperimentiramo jer želimo biti spremni kada za njih dođe pravo vrijeme (a ono ubrzano dolazi). Aktivni smo još i na području zdravstva gdje u suradnji s tvrtkom Ericsson Nikola Tesla radimo na projektima mobilnog i elektroničkog zdravstva. Cilj nam je svakako nešto od naših eksperimenata pretvoriti u tržišni proizvod te dodatno produbiti suradnju s postojećim klijentima i partnerima

Poruka budućim poduzetnicima?

Budućim poduzetnicima bismo preporučili da imaju vjere i slijede vlastite nagone te da hrabro krenu za svojim snovima, bez obzira na ono što ime okolina govori.  Poduzetništvo je teško, ali ništa se ne može mjeriti sa zadovoljstvom kada uspješno realizirate vlastitu ideju ili klijentov projekt, i kada u svojim zaposlenicima vidite zadovoljstvo i ponos.

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message