Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
1 komentara

Kako se osloboditi straha od javnog nastupa?

Jeste li znali da istraživanja pokazuju da se ljudi više boje javnog nastupa nego smrti? Taj strah rezultira različitim simptomima, a mi vam donosimo riješenje

Thinkstock
Foto: Thinkstock
1 komentara

Jeste li znali da je strah od javnog govora na prvome mjestu svih strahova dok je strah od smrti tek na sedmom mjestu? Više od 41 posto ljudi ima strah od govora pred većom grupom ljudi. Strah se manifestira kroz različite simptome poput ubrzanog rada srca, znojnih dlanova, gubitak pamćenja, poteškoće u disanju, crvenilo u licu, napetost mišića te zbunjenost.

Tanja Pureta iz centra Ramiro navodi kako: "strah od prezentiranja pred publikom jedan je od najčešćih i najjačih strahova suvremenog poslovnog čovjeka. S obzirom da su različite prezentacije poslovna svakodnevica, usvajanje vještina učinkovitog prezentiranja je od iznimne važnosti jer se na taj način stječe sigurnost te maksimalno povećava vjerojatnost ostvarenja ciljeva prezentacije".

Čak i iskusni govornici imaju probleme i to je sasvim normalna pojava. Da bi se oslobodili od straha potrebna je temeljita i pravilna priprema jer vam to može pomoći da strah smanjite za oko 75 posto. Pravilno disanje može smanjiti strah za još 15 posto, a mentalno stanje za 10 posto. 

Važnost tjelesnog stava

Osim što se moramo dobro pripremiti i jako dobro poznavati temu koju prezentiramo kako bi zadobili povjerenje onih koji nas slušaju, ali i samopouzdanje, važan dio prezentacijskih tehnika predstavlja i usvajanje pravilnog tjelesnog stava. Mnogi ljudi su u početku vrlo iznenađeni činjenicom da je tjelesni stav toliko važan jer su bili uvjereni da se prezentacijske vještine uglavnom odnose na dobro strukturiranje sadržaja. Tanja Pureta smatra kako je: "pravilan tjelesni stav iznimno važan iz dva razloga:

1. ljudi najveći dio informacija primaju vizualnim putem, pa je stoga jako važan kanal komunikacije upravo neverbalna komunikacija, odnosno ono što komuniciramo našim tijelom: stavom, kretnjama i izrazima lica. Ukoliko publici izgledamo zainteresirano, pozitivno, konstruktivno i vjerodostojno, ona će biti otvorena i za primanje sadržaja koji joj želimo prenijeti

2. pravilnim tjelesnim stavom možemo značajno utjecati na smanjivanje ili čak potpuni nestanak straha. Naime, stajanje punim stopalima čvrsto na podlozi te uspravna leđa osnovne su karakteristike tjelesnog stava u kojem se čovjek osjeća sigurno i samopouzdano".

Savjeti za pravilan tjelesni stav

Osim prethodno opisanog stava koji podržava sigurnost, za učinkovitu i dojmljivu prezentaciju dobro je usvojiti i sljedeće:

1. kada prezentator stoji na mjestu dobro je da drži noge paralelno jer na taj način dodatno osigurava samopouzdanje i vjerodostojan stav

2. kretanje za vrijeme prezentacije je poželjno jer pridonosi dinamičnosti, ali je dobro da bude sa smislom i mjerom

3. ruke je dobro držati sprijeda, po mogućnosti negdje u ravnini struka, a njihovim pokretima se može dobro istaknuti sadržaj

4. najbolje je da su ruke prazne prilikom prezentacije, a ukoliko se prezentator treba služiti pokazivačem ili flomasterom, važno je da ih drži mirno, odnosno da izbjegava „igranje“ s njima

5. pogledom je najbolje obuhvaćati čitavu publiku.

Pureta dodaje kako je: "najbolje je kada ovakav stav prilikom prezentiranja izgleda kao naš prirodan stav jer se tako njime ostvaruje najveći učinak, kako na nas same, tako i na publiku. To se jedino može postići njegovim stalnim vježbanjem u svakodnevnim situacijama komunikacije s drugima. Možda će kao motivacija poslužiti činjenica da je dojam koji ostavljamo važan u svakoj komunikaciji, a ne samo prilikom službenih prezentacija. Dobrom tjelesnom stavu od velike je pomoći i redovita tjelovježba, koja ujedno povećava i opću psihofizičku izdržljivost".

Ukoliko želite svoj strah od javnih nastupa svesti na minimum, započnite već danas vježbanjem pravilnog tjelesnog stava. Ne samo da će komunikacija biti uspješnija već ćete se i vi osjećati bolje. Drugi će vas bolje percipirati što može rezultirati  većim uspjehom bilo na poslu ili u svakodnevnoj komunikaciji. Usvojite sve navedene vježbe kako bi što bolje kontrolirali svoje strahove.

Ostali trikovi

  • Pokušajte se naspavati. Ako večer prije niste dovoljno spavali, bit ćete umorni što može rezultirati stresom. Prije govora pojedite nešto, ali izbjegavajte piti gazirana pića. Usta će vam biti suha. Ako počnete govoriti i glas vam "zapinje", uzmite pauzu i popijte vodu.
  • Usredotočite se na nekoga u zadnjem dijelu prostorije.To ima smirujući učinak na neke govornike. Možda ćete se osjećati čudno, ali ne brinite, nećete tako izgledati. Ako postoji mikrofon, iskoristite ga. Mnogi se koncentriraju na njega i pretvaraju se da je to jedina stvar u sobi. 
  • Pripremite se i na situacije u kojima će vam netko postaviti pitanje, a možda nećete znati odgovor. PUmjesto odgovora "ne znam", recite da je to zanimljivo pitanje i da ćete ga razmotriti. Pripremite dobro i završni dio govora, da vam se ne dogodi da prekinete svoj govor rečenicom "To je sve" i nađete se u neugodnoj situaciji. Prije govora, prošećite se do mjesta s kojega ćete govoriti kako bi vam bilo lakše i kako bi smanjili stres.
Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message