Donosimo vam uspješnu dugogodišnju poslovnu priču Tanje Španiček, vlasnice Kuće zelenog čaja, specijalizirane trgovine s čajevima iz cijeloga svijeta
Strast za čajevima iz Afrike i Azije pretočila u uspjeh
Tanja Španiček je vlasnica popularne Kuće zelenog čaja, jedne od prvih specijaliziranih trgovina u Zagrebu koja sadrži čajeve iz cijeloga svijeta. Iako tvrdi kako je prije devet godina, kada je otvorila svoju poslovnicu, malo tko vjerovao u njezinu poslovnu ideju, danas se može pohvaliti ostvarenom partnerskom suradnjom u desetak gradova diljem zemlje.
Uz mnoštvo vrsta traženog napitka, Kuća zelenog čaja bazira svoju paletu proizvoda prvenstveno na zelenim čajevima koji zbog specifične mikroklime uspijevaju samo na određenim svjetskim regijama, a uvoze se čak iz Azije, Afrike i Europe.
Obrazovanje za posao traje godinama
Nakon što je sredinom devedesetih otišla u inozemstvo, Tanja je počela otkrivati sve što ju je zanimalo o čaju. Edukaciju je uz poznanstva s majstorima čajeva razvijala godinama u Njemačkoj, a sve je rezultiralo mogućnošću da počne raditi ono što je, kako sama tvrdi, veseli, u čemu uživa i čime postaje produktivnija osoba.
''Na ideju o pokretanju specijalizirane trgovine s pravim čajevima utjecala je i moja tadašnja prijateljica, porijeklom iz Japana. Naše čajne ceremonije ponekad su bile toliko posebne da je čaj postao moj svakodnevni životni suputnik te sam njime započinjala i završavala svoje dane u inozemstvu.'' Povratkom u Hrvatsku, ostvarila je svoj cilj kada je s poslovnim partnerom 2004. godine pokrenula Kuću zelenog čaja, nakon čega je ubrzo postala i stopostotna vlasnica. Danas njezin poslovni tim čine još i suprug Goran te pet radnika.
Regionalno širenje projekta
''Na početku se reklamiranje širilo samo od sebe između sugrađana te sam htjela da projekt Kuća zelenog čaja postoji i u drugim gradovima'', rekla nam je Tanja te napomenula kako je u stvaranju prodajnih lokacija bilo uspješnih i manje uspješnih projekata, ali iz svega je nešto naučila te odlučila u Zagrebu zadržati samo jednu trgovinu.
''U Osijeku imamo prve prave partnere koji rade pod našim brendom, dok u Rijeci, Varaždinu, Čakovcu, Puli, Splitu, Dubrovniku, Šibeniku, Zadru, Velikoj Gorici, Zaprešiću i Tuhelju imamo svoje mjesto na policama partnera koji imaju i druge delicije ili biljne pripravke. Mnogo biljnih drogerija diljem Hrvatske, ugostiteljskih objekata, spa i wellness centara, fitnessa i hotela surađuje s nama već godinama.''
Strpljivost pri rješavanju dokumentacije
Najveće probleme u početku poslovanja predstavljali su joj administracija i uvoz. ''Uvelike mi je tada pravna služba pomogla i usmjeravala moju poslovnu strategiju kroz niz partnerstva. U Europi sam ostvarila dobre kontakte i kroz njih odabrala tvrtku s kojom surađujem već devet godina za uvoz čaja iz Japana, Kine, Južne Afrike, Brazila, Indije, Tajvana i Europe'', rekla je te dodala kako su joj strpljenje i ustrajnost dali snage da prebrodi sve probleme oko dokumentacije.
Budući da su se često mijenjali zakoni oko uvoza prehrambenih namirnica, puno problema je imala s uvozom nekih biljnih čajeva iz Brazila, japanskih čajeva zbog radijacije ili biljnih infuzija koje su ljekovite pa su morale podleći notifikaciji artikla. ''Međutim, pošto prilikom svakog uvoza odabrani čajevi idu na analize koje do sada nikada nisu imale negativan odgovor, ne mogu reći da nisam zadovoljna radom nadležnih tijela u Hrvatskoj.''
Ključ uspjeha čine vizija, vjera, hrabrost i podrška
Poprilično dobrohotno mišljenje Tanja ima i o konkurenciji. ''Prvenstveno se moj rad temelji na viziji koju imam od samog početka, vjeri, hrabrosti i podršci svojih najbližih da držim korak s razvitkom tehnologije i menadžmenta oko čajeva na svjetskoj razini. Druge tvrtke koje se bave sličnim ili skoro istim poslom ne gledam preko nišana već im želim da imaju strpljenja, strategiju, dobru logistiku i puno sreće da uspiju na ovako malom tržištu.''
Što se tiče određivanja visine cijene pojedinog čaja, Tanja naglašava kako su one varijabilne te ovise prvenstveno o nabavnoj cijeni. ''Kod pojedinih vrhunskih vrsta kao što su japanski zeleni čaj Gyokuro i kineski bijeli čaj Silver Needle, cijena je dosta visoka, ali ona jamči i visoku kvalitetu, ljekovitost i blagodati. Cijene im se kreću od 22 do 50 kuna, međutim moram se pohvaliti činjenicom da smo tek neznatno podignuli cijenu kada je prošle godine čaj na globalnom nivou poskupio do 9 posto.''
Nužna promjena poslovanja u Hrvatskoj i regiji
S obzirom na to da smo u fazi prelaska i ulaska u Europsku Uniju, u kratkoročnom planu Tanja za sada nema namjeru širenja na nacionalnom nivou, ali zato paletu čajeva osvježava redovito time što odlazi barem na jedan svjetski sajam godišnje. ''Jednom tjedno smo u EU pa tu povezanost s našim inozemnim partnerom koji nas educira i preporučuje promjene u paleti proizvoda držimo kao bitnu stavku u našoj budućnosti i opstanku sada kada nam je i Vlada uvela promjene koje nam mogu otežati već ionako težak poduzetnički duh.''
Kako je, tvrdi, stanje i u regiji prepuno poteškoća, razvoja i prilagodbe, za sada će samo osluškivati tržište i onda probati djelovati. ''Puno se stvari mora promijeniti u poslovanju određenih firmi u Hrvatskoj i regiji. Recimo kao poštivanje i uvažavanje dana plaćanja faktura do određenog zakonskog roka ili uvođenja plaćanja prema predračunu kako bi se napravila selekcija u ozbiljnom i amaterskom poduzetništvu.''
Tim treba vjerovati u to što radi
Kroz svoj skroman prihod i strategiju da sa svakim kupcem ostvari dvosmjernu komunikaciju, podijeli razmišljanja i sasluša savjete, kritike i pohvale, Tanja vjeruje kako je uvelike uspjela utjecati na kulturu ispijanja čaja. ''Mislim da je bit samog uspjeha u cijelom timu koji radi harmonično, ekonomično i vjeruje u to što radi.''
Svojim najvećim poslovnim uspjehom Tanja navodi viziju i želju koje je pretočila u stvarnost i to u trenutku kada je malo tko vjerovao u njezinu ideju. ''Smatram da su uspjeh, hrabrost, vjera te intuicija bitan faktor u koracima koji nam predstoje. Racionalizacija, organizacija, timski rad i naravno velika podrška od supruga i djece, kupaca i veleprodajnih partnera ispunjavaju moj pun poslovni uspjeh kojeg volim obilježiti riječima američkog pisca i filozofa Richarda Bacha: Ako nešto ne radite s punim srcem, nešto u vama neće dopustiti da postignete pun uspjeh.''