Obavijesti

Potrošač

Komentari 0

Djeca i reklame: Dobar spoj ili stvaranje umjetnih potreba?

Djeca i reklame: Dobar spoj ili stvaranje umjetnih potreba?
1

Djeca ne mogu razlikovati stvarnost od mašte pa su najbolji "gutači reklama", a nerijetko utječu i na odluke roditelja, npr. o kupovini auta

"Dobar trgovac zna kako potaknuti želje kupaca, što treba učiniti da kupac poželi određeni proizvod i kako se utječe na emocije kupca. Upravo one potiču njegove želje, a želje potiču - kupnju", objašnjavaju u svojoj kolumni "Financijska pismenost" Ana Vrbošić i Danijela Princi Grgat

U vremenu kada svakodnevno konzumiramo velike količine medijskih sadržaja od iznimne je važnosti zaštiti prava djece. Konvencija o pravima djeteta najvažniji je pravni okvir za zaštitu djece a bitan segment su i potrošačka prava djeteta koje se, nažalost, uvelike krše. 

Prema nekim istraživanjima djeca do 10. godine života pogledaju oko 10.000 reklama što je popriličan broj sati reklamnog materijala. Zanimljivo je kako taj sadržaj utječe na dijete, odnosno usađuje im određene predrasude, stvara sklonost određenom tipu proizvoda te čak utječa i na potrebu za socijalizacijom. Studija GfK, Centra za istraživanje tržišta, pokazuje kako čak 84 posto djece prati reklame na televiziji, a 58 posto obraća pozornost na velike plakate. Također, alarmatno je kako čak i sasvim mala djeca, bez mogućnosti kritičkog i objektivnog sagledavanja stvari, od roditelja traže određene robne marke, odjeću sličnu onoj koju nose njihovi idoli s malih ekrana.

Reklamiranje kroz povijest

Zanimljivo kako fenomen oglašavanja nije novijeg datuma već je nastao davno prije današnjih medija. „Reklame su privlačne i neodoljive jer nam nude slike prave ljudske sreće, obiteljski život, romansu, ljubav, nerijetko i seksualno zadovoljstvo, prijateljstvo, igru, nezavisnost i kontrolu nad životom. Tvorci reklama polaze od naših iskrenih snova i nadanja da bi nam ih vratili sa slikama raja u kojem dominiraju materijalne vrijednosti, te bi se tako čitava reklamna industrija mogla nazvati ‘industrijom reciklaže snova“, navodi se na portalu Djecamedija.org.

Čak je i Europski parlament 2008. godine, zbog velikog broja slučajeva, prihvatio pravno neobvezujuće izvješće u kojem su pozvali europske institucije i države članice da kreiraju mjere poticanja svijesti u okviru borbe protiv seksističkih uvreda i ponižavajućih prikaza žena i muškaraca u oglasima i marketingu. 

Razlikujte bitno od nebitnog

"Kad govorimo o financijskoj edukaciji djece, jedna od prvih lekcija trebala bi biti - naučiti dijete kako razlikovati želje od potreba. Posebno u vremenima u kojima se velik broj hrvatskih obitelji bori između ograničenih financijskih mogućnosti s jedne strane i želja svoje djece koja se često uspoređuju s drugom djecom i traže od roditelja stvari koje im ne mogu priuštiti. Kad uspijemo razlikovati želje od potreba otvaramo si prostor za štednju i eliminiranje impulzivnih reakcija pri kupnji ", zaključuju Vrbošić i Princi Grgat.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 0
Ako ste rođeni na ove datume u mjesecu, čeka vas bogatstvo
TVRDE NUMEROLOZI

Ako ste rođeni na ove datume u mjesecu, čeka vas bogatstvo

Datum našeg rođenja može nagovijestiti naš karakter, talente i sposobnosti, ali i potencijal za sticanje bogatstva. Numerolozi smatraju da se ljudima rođeniima u ovim danima u mjesecu - smiješi vreća novca
Lude cijene Badnjaka u centru Zagreba: Evo koliko ćete platiti rezervaciju stola na 'špici'
PARTY OD JUTRA

Lude cijene Badnjaka u centru Zagreba: Evo koliko ćete platiti rezervaciju stola na 'špici'

U Gostioni, lokalu nešto bliže Cvjetnom, poznatom okupljalištu mlade generacije koja voli potrošiti, i u kojem boca Jamesona u redovnoj cijeni stoji 115 eura s četiri cole u paketu, imaju sve popunjene stolove
SP 2026. Raspored i satnica svih utakmica. Kad igra Hrvatska?
SVE NA JEDNOM MJESTU

SP 2026. Raspored i satnica svih utakmica. Kad igra Hrvatska?

SP 2026. u Kanadi, SAD-u i Meksiku donosi novi format s 48 ekipa! Hoće li Hrvatska ponovno osvojiti medalju? Sve počinje 11. lipnja, a finale je 19. srpnja