Ako vam se javi automat, on mora biti besplatan. Morate platiti samo pravu uslugu. I ne ostavljajte svoje podatke
Pazite na 060 brojeve: Samo se usluga smije naplatiti
Cijena ovog poziva je 2 kune i 40 lipa po minuti i naplaćuje se od zvučnog signala. Zatim se čuje “‘bip”, a onda dugo ništa. A kune cure...
Svatko tko je bar jednom okrenuo neki od brojeva koji počinje s 060 čuo je ove riječi. - Riječ je o uslugama s posebnom tarifom i koriste se za usluge općeg sadržaja. Cijena im je veća zbog dodane usluge koja se pruža pozivatelju - rekli su nam u Hrvatskoj agenciji za poštu i elektroničke komunikacije. No objašnjavaju da postoje pravila kojih se vlasnici 060 brojeva moraju pridržavati.
- Operatori usluga s posebnom tarifom moraju osigurati da se na početku svakog poziva, a prije početka pružanja usluge, najavi cijena poziva i početak naplate. Nakon navedene najave potrebno je omogućiti prekid poziva u roku od najmanje dvije sekunde prije početka naplate poziva. Istek roka prije početka naplate poziva mora biti označen tonskim signalom kako bi krajnji korisnik mogao pravodobno odustati od uporabe usluge - kažu u HAkom-u.
No problem može nastati kad pozivatelja nakon zvučnog signala navodi automat. - Minute prolaze i prolaze dok ja čekam da mi se javi neka živa osoba - požalila nam se čitateljica koja je nazvala jednu tarot liniju. Sa sličnim slučajevima susreo se i Đuro Lubura, predsjednik Telekoma, udruge za promicanje prava korisnika elektroničkih telekomunikacijskih usluga.
- Zavlačenje korisnika pri pozivanju 060 brojeva kako bi poziv što dulje trajao i bio što skuplje naplaćen nije legalno. Operatori 060 i drugih brojeva s posebnom tarifom smiju naplatiti samo pruženu uslugu. Dakle, ako vas do usluge zbog koje pozivate vodi automat i ako vam nude cijeli izbornik, taj izbornik mora biti besplatan jer se smije naplatiti samo ono što je definirano kao usluga. Ako zovete broj koji nudi psihološku pomoć, dokle god vam se ne javi netko tko će vam je pružiti, poziv mora biti besplatan - kaže Lubura.
Napominje kako posebno treba obratiti pozornost na brojeve kojima oglasnici vrve, a pogotovo kada se korisnike poziva da pošalju SMS s nekim osobnim podacima. - Primjer su testovi inteligencije po portalima za koje, da biste dobili rezultate, morate ostaviti svoj broj mobitela. No negdje dolje sitnim slovima piše da ste sklopili ugovor s njima i pristali da vam dva puta tjedno šalju SMS koji će vas svaki put stajati 12 kuna - kaže Lubura koji čitateljima savjetuje da nigdje ne ostavljaju podatke, ime, prezime ni broj mobitela.
- Uvijek treba čitati i sitna slova. Zapamtite, ništa u životu nije besplatno. Smisao brojeva s posebnom tarifom je da netko zaradi na njima, a taj netko nikad nije onaj tko ih zove - zaključuje Lubura.
Žalite se operateru
Ako mislite da vas je operator prevario, pišite mu u roku od 30 dana od dana kad vam je došao telefonski račun. Na kakvoću usluge žalite se u roku od 30 dana od pružene usluge.
Samo se usluga smije naplatiti
Zabranjeno je naplaćivanje obavijesti o načinu korištenja usluga i obavijesti s informacijama o sadržaju usluga. Usluga može biti naplaćena tek kada je ostvarena.
Moraju reći koliko poziv stoji
Operatori na početku poziva moraju izdiktirati sve podatke o cijeni i početku naplate. Prije početka naplate moraju vam dati i dovoljno vremena da odustanete ako vam je cijena previsoka.