Obavijesti

Show

Komentari 0

Krojači su za 'Orašara' radili i deset sati na dan, pa čak i noću

Krojači su za 'Orašara' radili i deset sati na dan, pa čak i noću
17

Ušli smo u žensku i mušku krojačnicu ‘Orašara’ u kojima vrijedne krojačice i jedan krojač završavaju čarobne kostime, njih čak 92. Za ovu premijeru 29. studenog sva odjeća je nikad dosad viđena

Djeca nam rado zavire u krojačnicu, a i odrasli nas ‘žicaju’ da ih pustimo da pogledaju bajkovite kostime koje marljivo šivamo. Prije premijere radimo i do deset sati, ako treba i noću, govore nam krojačice i krojači iz zagrebačkog HNK.

POGLEDAJTE VIDEO IZ KROJAČNICE 'ORAŠARA':

Pokretanje videa...

01:12

Premijera “Orašara”, za kojeg se iz godine u godine povećavaju redovi da se ugrabe ulaznice za najčarobniji balet u godini, ovog je petka, 29. studenog. Izvest će ga 21 put, što je više nego dosad. Margareta Petrovna Froman postavila je prvi put “Orašara” u zagrebačkom HNK 1931. godine. Za ovaj novi, u potpuno novom ruhu, zaslužan je koreograf Vladimir Malakhov (51). A kad kažemo novo ruho, osim koreografije i scenografije novi su i kostimi.

- Ženskih je 46, isto toliko i muških. Za baletne kostime općenito treba puno vremena - govore nam krojači HNK.

Zahtjevnost je uvijek ista, a ‘Orašar’ je uvijek zahtjevan. Stilski su to kostimi koji traže puno vremena. Za ovu premijeru raskošniji su kostimi, bogatiji, zahtjevniji... Razdoblje je 19. stoljeće, jako je puno ukrasa, mnoštvo detalja, tila..., pričaju nam krojači i dodaju kako je atmosfera uzavrela i u ženskoj i u muškoj krojačnici prije same premijere.

- Dajemo sve od sebe da stignemo sve sašiti. Moramo stići da sve bude savršeno. Nema više šivanja na dan premijere, samo zadnji finiši - kažu nam krojači.

U ženskoj krojačnici, koju vodi Lidija Marut Starčević, sedam je krojačica, a pomažu i kolegice iz garderobe i studentice s Tekstilno-tehnološkog fakulteta. Muški dio vodi Jelica Ozmec, koja šije uz još sedam krojačica i jednoga krojača. Kostime je, ističu, osmislio kostimograf Jordi Roig. Najveći dio materijala nabavljaju iz Njemačke te od drugih specijaliziranih dobavljača iz Italije, Francuske i Španjolske. Ukrase i pribor pronalaze u Hrvatskoj. A na koji su kostim iz “Orašara” potrošili najviše vremena?

- Teško je reći, na pačke za Klaru, kostime rodbine, arapske i ruske plesove. Nema laganoga kostima - pričaju nam krojačice iz ženskog odjela, a u muškoj nam dodaju:

- Najviše na Orašara i Princa - to je jedan kostim. Pet dana je bilo potrebno za jedan kolet, 40 sati na tjedan. Svi kostimi su zahtjevni, ne možemo niti jedan izdvojiti. Muški kostimi zapravo su specifično teški.

Za izradu čarobnih kostima potrošili su 1900 metara raznih materijala (pliš, svila, brokat, til, čipke...), uključujući podstavne materijale, ukrasne trake i sve vrste dekoracija (šljokice, perje, gumbi).

- Na probama je uvijek i kostimograf, plesač se obuče, voditelj ga pripremi, kostim strukira po tijelu, kostimograf oblikuje kostim, govori izmjene poput dužine rukava, nogavica... slijedi završnica. Skica je odraz plesača, a proba imamo koliko kostimograf odredi. Imamo oko dvije probe za svaki kostim - opisuju nam krojači kako teku pripreme iza kulisa najčarobnije predstave u zagrebačkom HNK.

Kostimi se, ističu, čuvaju i održavaju dok god je “Orašar” na repertoaru. Kad predstava više nije na rasporedu, kostimi se mogu posuđivati uz odobrenje kostimografa ili koristiti za potrebe baletnih proba ili druge predstave, a oni se skladište u fundusu kostima. U čarobnim novim kostimima “Orašara” plešu solisti i ansambl Baleta HNK u Zagrebu te polaznici Škole za klasični balet, a uloga Klare pripala je prvakinji baleta Ivi Vitić Gameiro (31).

Ona je pleše na premijeri, a u alternaciji su Rieka Suzuki, Miruna Miciu, Natalia Kosova, Asuka Maruo te Anamarija Marković. Ivu smo uhvatili uoči generalne probe. Njoj je to druga suradnja, nakon “Labuđeg jezera”, s koreografom Malakhovim.

- Uvijek je pritisak, uvijek želite napraviti što bolje i ne razočarati nikoga. Suradnja s tako velikom zvijezdom poput Vladimira je predivna.Jedno od ljepših iskustava.Njegovo znanje je toliko veliko i pokušavam svaku sitnicu i korekciju koju kaže slušati i naučiti što više od njega. Daje nam neizmjernu energiju i pozitivu, što je jako važno, i nadam se da će nam opet doći i da ćemo imati priliku opet surađivati. Predivna je osoba, koreograf i plesač - priča nam Iva, sretna što ljudi sve više cijene balet. Konkurencije, kaže, među plesačima uvijek ima, ali u granicama normale, smijući se dodaje.

Ispred HNK ništa novo, opet su veliki redovi za balet 'Orašar'
Ispred HNK ništa novo, opet su veliki redovi za balet 'Orašar'

- Potrebno je odricanje, ali ja to ne shvaćam kao odricanje zato što radim ono što volim i uživam u tome - kaže prvakinja baleta. Na pozornici sve mora biti savršeno, bez i najmanje pogreške, a što kad ipak nešto krene po zlu.

- Naravno da svi nekad pogriješimo, ipak nismo roboti i ne funkcionira sve svaki dan isto. Kad se dogodi nešto, pokušam samo nastaviti dalje i ne pokazati da je nešto pošlo po krivu - ističe Iva.

Jedna od dražih uloga joj je ona iz baleta “Romeo i Julija”, ali u svakoj predstavi u kojoj pleše da sto posto sebe. Ivin životni partner Guilherme Gameiro Alves, u kojeg se zaljubila i Portugalu kad je dobila inozemnu priliku, ujedno joj je i plesni.

Osim Zagreba, „Orašar“ osvaja Zadar i Dubrovnik
Osim Zagreba, „Orašar“ osvaja Zadar i Dubrovnik

On u “Orašaru” na premijeri pleše Princa (u alternaciji su Takuya Sumitomo, Andrea Schifano, Tomislav Petranović i Simon Yoshida), a da ne rade zajedno, kaže, ne zna kad bi se uopće vidjeli koliko im je pretrpan raspored.

- Lakše je što radimo isti posao. Razumije me jer i on prolazi sve ono što ja prolazim - govori Iva, koja jednom kad o klin okači baletne papučice, voljela bi djecu učiti plesati.

POGLEDAJTE NOVU EPIZODU SERIJALA 'ZENZACIJA':

Pokretanje videa...

zenzacija 10 09:49
Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 0