Obavijesti

Show

Komentari 11

Toma Bebić započeo revoluciju

Toma Bebić započeo revoluciju
4

Aforističar, pjesnik, kozer, tvrdoglavi zagovaratelj baš svake alternative, Bebić je bio utjelovljenje dalmatinskog bohema s uličnim kredibilitetom mnogo većim od “artističkog ugleda”

VIDEO

Zašto je Splitski festival bio tako popularan i vraški utjecajan? Čak i kad ga je stiglo “prokletstvo talijanske vojne glazbe”, koju su u Drugom svjetskom ratu bombama zasuli splitski ilegalci - početkom devedesetih umjesto jednog dobio je dva festivala: onaj na Prokurativama i “odmetničke” (a vraški uspješne) Runjićeve Melodije hrvatskog Jadrana na Zvončacu.

Fenomenu uzleta Splitskog festivala zabavne glazbe s kraja šezdesetih i početka sedamdesetih nisu samo kumovale dalmatinske šansone, instant hitovi prožeti dalmatinskim melosom s autorskim potpisom Kalogjere, Bašića, Šarca i Novkovića, stihovi Zuppe i Britvića, Fiamenga i Popadića ili upečatljivi vokali Miše, Olivera, Tereze... Jedan od aduta “Splita” - baš kao i Opatijskog festivala - bila je idilična slika koju su nudili i rimama i glazbom. Kao logičnu posljedicu (turističkog) otvaranja, ali i gospodarskog rasta te veće kupovne moći novopečenoga građanstva.

POGLEDAJTE VIDEO O DINI DVORNIKU:

Pokretanje videa...

01:49

S pogledom prema San Remu, festivali su promovirali i mnoge do danas trajnožareće šlagere, ali i optimizam zemlje koja se iz poratne bijede golemim koracima kretala prema potrošačkom društvu. Na toj je platformi stasao i “fenomen” Splitskog festivala. Uz idilične slike Dalmacije, lokalpatriotska pretjerivanja (“Nima Splita do Splita”), stereotipe o očaravajućim ljetnim večerima (“Veslaj, veslaj”), romantičnim škuribandama i serenadama (“Ja ti pivam serenadu”), maškaranim ljubavima (“Maškare”), suncu i moru...

Splitski festival je donio još nešto. Sve očitiji ulazak i splitskog dalmatinskog dijalekta u popularnu kulturu, kako je to primijetio dr. Ivo Žanić u svojoj sociolingvističkoj knjizi “Jezična republika” (Jesenski i Turk, 2016.). Dalmatinski, a posebice splitski dijalekt bio je zapakiran u općeprihvaćen i lako konzuman glazbeni proizvod zajedno sa stereotipima o dokoličarskoj i idiličnoj Dalmaciji. Naravno, bilo bi to nemoguće da u suštini festival nije nudio šlager sa zaraznim melodijama i lokalnim melosom koji je, pokazalo se kasnije, trpio i mediteranske i latinoameričke žanrovske pozajmice.

Popis skladatelja, tekstopisaca, izvođača, aranžera..., koji su dali obol pjesmarici Splitskog festivala je pravi “who is who” tadašnje jugoslavenske glazbene scene. No ipak - neka se nitko ne uvrijedi - tri ključna autora koja su bitno profilirala festival, zajamčili mu prepoznatljivost, osigurali karakter, ali i golemu popularnost kod najšire publike su Runjić, Dedić i – kasnijih godina pa do danas - Huljić. Naravno, posve različite, ne samo autorske ličnosti. Prva dvojica su cementirali dalmatinsku šansonu kao artistički domišljen, ali i lukrativan žanr, a potonji skovao poseban ogranak šlageriziranog popa.

Dobitni i originalni sastojak “Splita” u njegovim zlatnim godinama bila je pak “dalmatinska šansona”. Muzikološka definicija zacijelo bi glasila: pjesma s poetičnim “tekstom” najčešće pisanim dalmatinskom čakavicom i melodijom naslonjenom na tradiciju dalmatinske pučke pjesme i talijanske canzone. U praksi je stvar mnogo jednostavnija. Jer bilo koja od dvadesetak ultimativnih dalmatinskih šansona – od “Kuće pored mora” Arsena Dedića kao jednog od žanrovskih utemeljitelja do Gibonnijeve “Cesarice”, dalmatinskih rock balada i TBF-ove “nove verdure”, poput “Alles gut”, “Malo san maka”, “Splitskog stanje uma”... – u trenu pojašnjava o čemu je u tom novom žanrovskom hibridu zapravo riječ. Prvenstveno o naglašenoj emocionalnosti osebujne “južnjačke utjehe” i autorski domišljenom prožimanju lokalnog kolorita – govora ili etnomuzikoloških citata – s univerzalnim glazbenim iskazom. Bez obzira na to bio on naslijeđe velikih magova talijanske autorske pjesme, poput Dalle, Tenca i Paolija, Brela i Aznavoura ili pak Cohena, Dylana i Massive Attacka.

Tko je bio prvi - Zdenko Runjić ili Arsen Dedić, posve je nebitno, iako je najbliža istina da su se akademski obrazovani Dedić i inženjer elektrotehnike Runjić, krenuvši s posve različitih pozicija, istodobno našli na istom putu. Mada nije ni kao autor ni kao izvođač za života dosegnuo komercijalne visine Runjića i artističke vrhunce Dedića, kružoku nezaobilaznih likova dalmatinske šansone treba pridružiti i Tomu Bebića.

Poput Miljenka Smoje, Toma je bio neraskidivo vezan uz Dalmaciju, no ne kao njezin kroničar, nego prije kao – zaštitni znak.  Aforističar, pjesnik, kozer, tvrdoglavi zagovaratelj baš svake alternative, Bebić je bio utjelovljenje dalmatinskog bohema s uličnim kredibilitetom mnogo većim od “artističkog ugleda”.

Konačno, riječ je o osebujnom liku koji je svoju knjigu aforizama umjesto u knjižarama prodavao u toaletu hotela Bellevue.  
Doduše, za njim je – nakon prerane smrti – ostao neveliki diskografski opus, no utjecaj njegovih ključnih skladbi, pokazat će se, bio je ipak mnogo veći. Toma je u devedesetima stekao posve novi krug štovatelja koji su – poput TBF-a, Marijana Bana i Lukija – unatoč ispovijedanju posve drugačijih žanrova - bili izravni baštinici njegove osebujne dalmatinske poetike, ali i nekonformizma te neponovljivog šarma alternative estradnoj “močvari”. Ništa čudnoga, jer Toma i njegove najpoznatije skladbe – poput “Kalete”, “Nevere”, “Oya Noya”, “Tu-tu auto”, “Smoči svoj...”, “Ča smo na ovome svitu”, “Leuta”, “Marčeline”... – ostale su svojevrsni bojni poklič alternative, odnosno svih koji su smatrali da dalmatinska pisma nije (samo) festivalska šećerna vodica, nego i njezino “oporo” naličje. Na Prokurativama često shvaćeno i kao domišljena Tomina provokacija. Ili čak - eksces. Koji je naglašavao i sam Bebić tvrdeći, recimo, da je pjesme poput “Tu-tu auto” skladao kako bi imao alibi za urlanje ispred milicijske stanice (smještene na Prokurativama), a da ga nitko ne može uhapsiti.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 11
VIDEO

Umro Damir Matković (72), TV novinar, urednik i voditelj
LEGENDA HRT-a

Umro Damir Matković (72), TV novinar, urednik i voditelj

Damir Matković je bio prije svega sjajan kolega, čovjek od kojeg se puno toga moglo naučiti. Istinska televizijska legenda. Ponosni smo što je 40 godina bio član HNDaa, rekao je Hrvoje Zovko, predsjednik HND-a

Marijana Seifert nestala je prije dvije godine. Obitelj traži novu istragu: 'Imamo listu zahtjeva'
NE ODUSTAJU

Marijana Seifert nestala je prije dvije godine. Obitelj traži novu istragu: 'Imamo listu zahtjeva'

Reality zvijezda Marijana Seifert nestala je u Zagrebu 27. travnja 2022. Njezina obitelj ne odustaje od potrage. Sastavili su popis zahtjeva koje žele uputiti policiji i institucijama
Ljubavna priča Nine Raspudića i Marije Selak: U tajnosti su se vjenčali, sad imaju dvoje djece
SKUPA U POLITIČKIM VODAMA

Ljubavna priča Nine Raspudića i Marije Selak: U tajnosti su se vjenčali, sad imaju dvoje djece

Marija i Nino Raspudić nikada javno nisu govorili o svojoj vezi, a nakon što se Selak pojavila u Mostovoj emisiji 2020. godine sa drugim prezimenom, potvrđeno je da se par vjenčao