Obavijesti

Tech

Komentari 1

Europa stisnula kočnicu: motori s unutarnjim izgaranjem ipak ostaju i nakon 2035. godine

Europa stisnula kočnicu: motori s unutarnjim izgaranjem ipak ostaju i nakon 2035. godine

Europska unija više više ne cilja na potpunu zabranu motora s unutarnjim izgaranjem nakon 2035. godine. Umjesto toga otvara vrata nastavku prodaje benzinaca i dizelaša, ali na e-goriva i druga “čista” goriva, što je veliki zaokret u odnosu na prvotni plan.

Prvotna odluka EU a bila je da od 2035. više se ne smiju prodavati novi automobili i laka dostavna vozila koja ispuštaju CO₂, što je u praksi značilo kraj novih benzinaca i dizelaša te prelazak na električne i druge vozila s nultom emisijom. Ta uredba, usvojena 2023., postavljala je cilj smanjenja emisija za nove aute od 100 posto do 2035. u odnosu na današnje razine.

Sad stiže zaokret: EU više ne govori o potpunoj zabrani motora s unutarnjim izgaranjem, nego o tome da će i nakon 2035. moći ostati u prodaji - pod uvjetom da rade na goriva s niskim ili neutralnim emisijama, poput e-goriva i naprednih biogoriva. Povjerenik za promet Apostolos Tzitzikostas najavio je da će se pri reviziji pravila uzimati u obzir “sve tehnologije”, a upravo se oko toga gradi novi “automobilski paket” za spašavanje europske autoindustrije i jačanje konkurentnosti.

Musk želi ukinuti Europsku uniju. Podržao ga Medvedev
Musk želi ukinuti Europsku uniju. Podržao ga Medvedev

Razlog za promjenu smjera je kombinacija politike i tržišta. Industrija mjesecima upozorava da prelazak samo na električne aute ide sporije od planiranog: punionica nema dovoljno, cijene EV-a su i dalje visoke, a proizvođači strahuju od gubitka stotina tisuća radnih mjesta. Uz to, Europa osjeća pritisak kineske konkurencije koja agresivno ulazi na tržište električnih vozila. Šest država - Bugarska, Češka, Mađarska, Italija, Poljska i Slovačka - službeno je zatražilo od Komisije da ublaži zabranu i dopusti hibride te aute na alternativna goriva i nakon 2035., dok Njemačka snažno gura “tehnološki neutralan” pristup.

Nisu svi oduševljeni tim povratkom motorima. Proizvođači poput Volva i Polestara, koji su već ugasili razvoj klasičnih motora i prebacili se na struju, traže da EU ostane pri originalnoj zabrani. Po njima, popuštanje znači korak unatrag za klimu i veliki rizik da Europa izgubi utrku za električna vozila dok Kina nastavlja gurati svoje modele.

Ključnu ulogu u ovoj priči imaju e-goriva i napredna biogoriva. Njemačka već forsira HVO100, dizelsko gorivo iz biljnih ulja koje može smanjiti emisije za oko 90 posto, a Porsche u Čileu razvija gotovo ugljično neutralan sintetički benzin iz vjetra, vode i CO₂. No i dalje je otvoreno pitanje može li se takva goriva dovoljno brzo i dovoljno jeftino proizvoditi u masi da stvarno “spase” motore s unutarnjim izgaranjem.

Za vozače je važno da se nova pravila odnose samo na prodaju novih vozila. Postojeći benzinci i dizelaši moći će normalno voziti i nakon 2035., kao i rabljena vozila na tržištu. Električni i hibridni modeli u EU u i dalje rastu - električni su na oko 18,3 posto tržišta, hibridi na 34,7 posto - ali Hrvatska ozbiljno zaostaje, s udjelom električnih vozila od tek 1,8 posto. Novi europski zaokret zato šalje jasnu poruku, a to je da budućnost neće biti “samo struja ili ništa”, nego miks više tehnologija, sve dok se uklapaju u ciljeve smanjenja emisija.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 1
Isplati li se čekati Galaxy S26? Ovo su stvari koje će donijeti
PET NOVITETA

Isplati li se čekati Galaxy S26? Ovo su stvari koje će donijeti

Jedna od najvećih zamjerki Samsungovim top modelima godinama je bilo sporije punjenje u odnosu na konkurenciju. Čini se da S26 Ultra to konačno ispravlja.
Ne volite Microsoft Office? Preselite se u Njemačku pokrajinu Schleswig Holstein
TECH EKSPERIMENT

Ne volite Microsoft Office? Preselite se u Njemačku pokrajinu Schleswig Holstein

Njemačka savezna pokrajina Schleswig Holstein odlučila je gotovo u potpunosti izbaciti Microsoft iz svoje javne uprave i prebaciti se na tzv. open source rješenja. Umjesto skupih licenci za Windows i Office koristit će besplatne programe otvorenog koda i tako, prema procjenama, uštedjeti više od 15 milijuna eura godišnje.