Odluke se donose naprečac, maturanti su zakinuti, roditelji su rastegnuti do krajnjih granica, a u javnosti se stvara lažna slika da nastavnici ne rade ništa, zaključili su sudionici prve online konferencije o obrazovanju
‘Nastava treba završiti ranije, da se škole pripreme za jesen’
Odluke o državnoj maturi prečesto su se mijenjale, no ona se mora provesti unatoč stresnoj godini, rekao je na panelu konferencije "OFF/ONLINE obrazovanje, pitanje je sad?" Zlatko Stić, ravnatelj Prirodoslovne škole “Vladimir Prelog”.
Na YouTube i Facebook kanalu 24sata u srijedu 20. svibnja poslušali smo iskustva učenika, roditelja, nastavnika, ravnatelja i mnogih drugih uključenih u obrazovni proces o jednoj od najzahtjevnijih školskih godina u povijesti. Svi su se složili kako je digitalna transformacija potrebna, no da sama nije dovoljna.
- Naši maturanti imaju posebno iskustvo neočekivano drugačije školske godine. Unazad 40-ak godina ne mogu se sjetiti da je ovako neka školska izgledala. Prilagodili smo se ovim okolnostima fantastično, koliko smo mogli. Govorimo o surogat situaciji, preko noći organizirana je nastava na daljinu. Nastavnici su pripremali materijale doslovce preko noći. Našim profesorima zadaće redovito stižu, što je znak da ih učenici poštuju. Naši stručni suradnici odradili su također veliki posao u smislu toga da komuniciraju i s onim učenicima i roditeljima, u smislu 'ovaj učenik nije aktivan, nije se dugo javljao', pogotovo nakon potresa - rekla je Ljiljana Crnković, ravnateljica zagrebačke XV. gimnazije.
Čuli smo i same učenike, od prvašice Zore, Brune u trećem i Laure u sedmom razredu, do maturanata Nike i Brune.
- Završno ocjenjivanje je prošlo bolje nego što sam očekivao, tu je bila prilika za prikupiti i bolju ocjenu. Većina profesora se stvarno trudila objasniti nam sve. Trudit ću se napisati maturu što bolje mogu - rekao je Bruno.
Sedmašici Lauri je također teže komunicirati s profesorima preko laptopa, a ne imati mogućnost pitati ih za nešto što eventualno ne zna. Učenica je sedmog razreda i iskreno kaže 'svi mi smetaju u ovoj kući'.
Pokretanje videa...
'Pripremamo tri scenarija'
Panelisti su se složili i kako nastavnici ovih dana rade više nego ikad, unatoč lošem utisku javnosti. U školu na daljinu aktivno se uključila i Agencija za odgoj i obrazovanje.
- Naši su se profesori preko noći pripremili za svoje prve satove na daljinu, no digitalizacija se priprema dugo vremena, tako da već neko vrijeme postoje digitalne platforme i materijali, to nije došlo preko noći. Agencija je bila u startu uključena, ministrica Divjak je pozvala i Agenciju za strukovno obrazovanje, i CARNET i Srce, tjedan dana prije zatvaranja škola jer je Europa već počela zatvarati svoje škole i znalo se da će takva odluka doći i kod nas. 23 savjetnika se javilo agenciji i oni su dosad snimili preko 400 video lekcija. Oni se mogu vidjeti na Youtubeu i to je dobra stvar - da savjetnici pokažu kako to oni rade jer su često bili u situaciji da dođu na sat svojih kolega, učitelja i znali su im davati packe. Sada su pokazali kako oni to rade. - rekla je Dubravka Brezak Stamać, ravnateljica AZOO-a.
Ravnatelj Preloga Zlatko Stić smatra kako bi ova godina trebala završiti 1. lipnja, kako bi se svi odmorili i pripremili za novu godinu, te da je rastezanje upisa u srednje škole nepotrebno.
- Malo smo izgubili tu našu državnu maturu s kojom smo trebali gledati, mnogi fakulteti su i vratili svoje prijemne. Mišljenja sam i da izborni dio predmeta za maturu treba ostati, no vidio sam da je bilo nesuglasja s rektorima Sveučilišta. Oni su se trebali dogovoriti oko jednog predmeta da se vrednuje na više fakulteta. Čekala se odluka Stožera što je razumno, no neke su se odluke ipak trebale provoditi bez čekanja i biti jasne. - zaključio je Stić.
- Ne možete očekivati da jedno dijete od 7 godina samo sebi organizira kako će mu nastava i cijeli dan izgledati. Nama nastava kreće u 9 ujutro i završava najkasnije u pola 1. Satovi traju 30 minuta. U online nastavi profesor gleda svoje učenike na kompjuteru i postoje pravila. Učenici ne smiju uključivati mikrofon dok učitelj ne dozvoli, tu smo uštedjeli na vremenu i koncentraciji. Napravili smo i upitnik koji su njihovi komentari na online nastavu. Komunikacija je preko ovih video poziva i dalje je ostala i mislim da je to dobro što smo napravili. Pripremamo tri jesenska scenarija: vraćamo se u školu, kombinirana nastava i online nastava - kazala je Sanja Petrušić Goldstein, ravnateljica Osnovne škole “Lauder Hugo Kon”
Treba nam temeljita reforma, ovo nije to'
I prije ove provedbe bio sam kritički nastrojen prema ovoj, tako reći, nasilnoj digitalizaciji. Smatram da se suvremenost nastave neke zemlje ne može mjeriti po količini ekrana i tableta. U vrijeme kada klinci stalno vise po ekranima i mobitelima, još ih u školi trpati s time - mislim da nije rješenje. Mislim da su roditelji, nastavnici i učenici dosta razočarani provedbom ove online škole. S jedne strane, učenici su se žalili da ih se previše natrpava zadaćama, vjerojatno je to istina, svima nam je to novi oblik nastave i rada. Imate situaciju i da nastavnici rade više nego ikad, a inače smo percipirani kao ljudi koji ništa ne rade i imaju godišnji tri mjeseca. Većina nastavnika radi više nego ikad, ima iznimaka - istaknuo je Ivan Plantić, nastavnik geografije OŠ Smokvica, Korčula.
On smatra kako reforma koja se trenutno provodi nije reforma:
- Nama treba temeljita reforma. Pitanje male mature, pravilnik o ocjenjivanju, pitanje anonimnih prijava protiv nastavnika, ravnopravan status ravnatelja... Puno stvari treba mijenjati. Apel ministarstvu i budućemu mandataru, tko god on bude - da se tim ministarstvom prestanu više loptati i da napokon tamo dođe osoba koja živi taj posao.
- U budućnosti bi digitalizaciju trebalo koristiti prema potrebama, no ne bismo je trebali izbjegavati jer moramo pripremiti mlade za svijet odraslih koji je vrlo digitaliziran. I dalje ona nije najbitnija stavka, ona je samo alat, najbitniji je odnos učitelja i učenika, odnosno poučavanje - zaključila je Ljiljana Crnković, ravnateljica zagrebačke XV. gimnazije.