Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata
43 komentara

Novi gospodari gradskih ulica: Isprobali smo hrvatski romobil

Veći kotači kakve je imao testni Neutron n2 osigurat će stabilniju i udobniju vožnju. No, bez kacige nikako ne treba stati na romobil

Foto: Ivan Hruškovec/24sata
43 komentara

Električni romobili u posljednjih godinu-dvije postali su sasvim uobičajeno prometalo i na našim cestama. Mali, brzi, jednostavni i relativno povoljni omogućuju nam da vijugamo gradskim cestama i mnogima su poželjnija alternativa u odnosu na javni prijevoz ili automobile. 

Zagreb: I vožnja električnog romobila lakÅ¡a je uz "dobar vjetar u leđa" I TO ELEKTRIČNE Policija uhitila 28 ljudi jer su romobile vozili alkoholizirani

Sve ih je više i u ponudi, a mi smo isprobali MS Neutron N2, koji svojim dimenzijama spada među robusnije. M Sanov romobil dolazi sa širokim kotačima od 10 inča, a takva kombinacija pokazala se odličnom za zagrebačke ceste. Romobil je stabilniji preko sitnih neravnina i vožnja je puno udobnija. Naime, romobili s manjim kotačima puno lakše mogu zapeti i preko manjeg kamena, a vi bez problema završiti na podu. Udobnosti u vožnji pomaže i prednji amortizer te velika površina za stajanje, pa ćete lako pronaći najsretniji položaj dok se vozite prema poslu.

Foto: MS Energy

Nosivost mu je 120 kg, a njegov motor od 350W pogurat će vas do maksimalnih 32 km/h, dok mu je doseg oko 20 kilometara s jednim punjenjem. Naravno, doseg ovisi o masi vozača i brzini kojom jurite. Na upravljaču se nalazi maleni okrugli LCD ekran s osnovnim informacijama o vožnji, a preko njega možete birati i brzine. Tri su stupnja, a optimum je držati ga na drugome. Kako romobil može postići veliku brzinu, svakako bi trebali koristiti kacigu, jer u padu sa 30 na sat možete vrlo lako zadobiti ozbiljne ozljede. 

Na nekoliko lokacija u grado mogu se iznajmiti električni romobili MORAJU SE SREDITI PROPISI Milano privremeno zabranio električne romobile u gradu

Robusnost mu je i mana, jer je ovakav romobil težak (14,2 kg), ali je i prilično velik kad se sklopi, no dovoljno je kompaktan da ga gurnete pod radni stol i ostavite da se puni kako bi s punom baterijom mogli doma. Oni koji žele pametne funkcije koje mogu pratiti preko mobitela, ovdje će ostati zakinuti jer ih nema. Prednje svjetlo ovog romobila dobro će vam obasjati put, ali ono na što bi trebali pripaziti je matica kojom je ono pričvršćeno jer lako može popustiti. Barem je to bio slučaj na dva različita modela koja sam probao.

Foto: MS Energy

Kod nas su jednaki kao i pješaci

Jedan od problema koji se vežu uz romobile je njihova regulativa. Toliko ih puno ima da se gradovi moraju novim pravilima boriti protiv njihove najezde u pješačkim zonama. Krajem srpnja Milano je u pješačkim zonama električnim romobilima dopustio brzinu od 6 km/h i zabranio im kretanje po nogostupu, uz globu od 26 eura. Različite mjere poduzimaju i drugi gradovi.

Ni kod nas električni romobili ne postoje u Zakonu o sigurnosti u cestovnom prometu. Jedino gdje se spominju su u kontekstu dječjih romobila i kao takvi se ne bi smjeli voziti na kolniku, a kazna za to može biti 300 kuna. To znači da se tretiraju kao pješaci. Vozači električni romobila tako nisu obvezni nositi kacigu i drugu zaštitnu opremu. 

E-scooter in Lower Saxony 'BOLJE BICIKL ILI PJEŠICE' Njemačka agencija za okoliš: 'E-romobili i nisu tako zeleni'

- Još su siva zona, jer ih nije bilo do praktično prije nekoliko mjeseci. To je zadnja riječ tehnologije i u zakonu ih nema jer nisu ni postojali. Najveći problem je da su električni romobili izuzetno brzi. Postižu brzine od preko 30 km/h. Za vožnju po cesti su prespori i preopasni, a vozač romobila na cesti predstavlja vrlo malu figuru tako da ga vozač automobila vrlo teško uoči. S druge strane, po pješačkim nogostupima romobil je izuzetno opasan jer se kreće velikom brzinom. Naravno, nama je cilj da se ljudi što više kreću s biciklima, električnim biciklima i romobilima da bi se smanjile gužve u gradovima i zagađenje zraka, ali tim ljudima moramo osigurati staze po kojima bi se mogli nesmetano kretati. Dok god ne sagradimo te staze, romobili će se kretati po nogostupima i ugrožavati pješake. Svaki vozač romobila bi morao biti svjestan da vrši prekršaj, da ugrožava pješake te bi se morao kretati brzinom ne puno većom od brzine kretanja pješaka. Sa time da mora znati da ako udari pješaka, kazneno i materijalno odgovara, a romobil nema policu osiguranja kao vozilo da se unesrećenom sa te police isplati šteta, nego ju vozač romobila mora isplatiti iz svog džepa - rekao nam je prometni stručnjak i sudski vještak Goran Husinec.

Napominje da bi vozači trebali biti svjesni da se kreću u sivoj zoni i da moraju biti pažljivi, ali isto tako i da bi lokalne vlasti, pogotovo Zagreb, trebali urediti staze i koridore za bicikle i ovakva nova vozila.

Kaciga i oprez

Međutim, dok se to ne regulira, kad krećete u vožnju romobilom, svakako stavite kacigu, ako ne zbog zakona, onda zbog sebe. Isto tako, krenite polako. Naučite kako se ponaša vaš romobil i polako ispitujte njegove granice. Noću, uz upaljena svjetla, nosite i reflektirajući prsluk.

 

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message