Telekomi u Hrvatskoj su zbog inflacije ove godine uveli indeksnu klauzulu, a A1 je sada počeo korisnicima slati obavijesti o primjeni. Iznosit će 8,5 posto. Povećanje ne smije biti više od lanjske stope inflacije od 10,8%
Rast cijena zbog inflacije: Stižu prve obavijesti o višim cijenama za telekom usluge u Hrvatskoj
Kao što su početkom godine obavijestili korisnike o mogućem povećanju cijena zbog inflacije, korisnicima su počele stizati prve obavijesti o novim cijenama telekom usluga.
Telekomi su početkom godine korisnicima poslali obavijest o indeksnoj klauzuli, odnosno povećanju naknada radi usklađivanja s inflacijom, a o stvarnom povećanju obavijest moraju poslati najmanje 30 dana prije primjene novih cijena.
A1 je tako počeo danas slati obavijest korisnicima da će primijeniti usklađivanje cijena, a ističu da će rast biti oko 8,5 posto, odnosno manje od prosječne godišnje stope inflacije koja je za prošlu godinu bila 10,8 posto.
- Zbog nekoliko godina nestabilnih tržišnih uvjeta, velikih izazova u poslovanju i visokoj stopi inflacije, od 1. srpnja A1 Hrvatska primijenit će indeksnu klauzulu na mjesečne naknade tarifa, paketa i opcija definiranih službenim cjenikom kompanije, odnosno iskoristiti zakonsku mogućnost usklađivanja cijena jednom godišnje za iznos inflacije u prethodnoj godini - rekli su iz A1 Hrvatska za 24sata.
Poručili su da se indeksna klauzula ne primjenjuje na ostale stavke računa koje nisu mjesečna naknada tarifa, paketa i opcija, kao što su potrošnja minuta, poruka ili interneta, ICT usluge, jednokratne naknade i rate za uređaje te navedene naknade ostaju neizmijenjene.
Također, korisnici popuste na koje imaju pravo nastavljaju ostvarivati sukladno ugovorenim uvjetima.
Prvi račun s usklađenim iznosom korisnici A1 Hrvatska tako će primiti u kolovozu. Zbog primjene indeksne klauzule nije moguće raskinuti ugovor bez naknade, jer je to bilo omogućeno početkom godine prilikom izmjene Općih uvjeta poslovanja, navodi A1.
HT još bez odluke o cijenama
O usklađivanju cijena poslali smo upit i Hrvatskom Telekomu.
- Odluka o mogućem usklađenju cijena još nije donesena. U slučaju donošenja takve odluke o tome ćemo pravovremeno, najmanje 30 dana prije eventualne primjene, obavijestiti korisnike - poručili su iz Hrvatskog Telekoma.
Telemach: Analiziramo situaciju
- Pomno pratimo sva kretanja na tržištu i analiziramo situaciju. Unatoč inflatornim uvjetima nastojimo našim korisnicima pružati visokokvalitetne usluge uz optimalnu vrijednost za novac. Sve odluke o potencijalnoj promjeni cijena bazirat ćemo na cjelokupnoj analizi i procjeni kretanja tržišta - rekli su iz Telemacha za 24sata.
- Naše korisnike redovito i proaktivno obavještavamo o svim okolnostima koje mogu utjecati na korištenje usluga Telemacha, te u slučaju eventualnih promjena cijena pravovremeno ćemo o tome informirati naše korisnike - dodali su.
Poručuju kako im je cilj nastaviti pružati visokokvalitetne usluge uz konkurentne cijene.
Sve odluke vezane uz cijene usluga bit će donesene s ciljem da potrebe naših korisnika i osiguramo njihovo dugoročno zadovoljstvo, navodi Telemach.
HAKOM: Povećanje ne smije biti više od inflacije
HAKOM je još u studenome dao stručno mišljenje o mogućnostima indeksacije odnosno uvođenja indekse klauzule. Konzultirali su i presudu Europskog suda o pravilima po kojima telekomi to mogu učiniti.
HAKOM smatra da operator koji namjerava uvesti indeksaciju cijena treba tu mogućnost predvidjeti u svojim općim uvjetima poslovanja. Također, operator mora u posebnim uvjetima pružanja pojedinih usluga i u cjeniku tih usluga predvidjeti da se na dotičnu uslugu primjenjuje indeksacija cijena.
- Operatori odluku o primjeni klauzule mogu donijeti samo jednom godišnje, na temelju izračuna prosječne inflacije Državnog zavoda za statistiku u razdoblju od 90 dana, a stopa pritom ne može biti veća od one koju je utvrdio Državni zavod za statistiku - rekli su iz Hakoma početkom godine za Večernji.
Tko sve ima indeksnu klauzulu?
U telekomunikacijskoj industriji u Europskoj uniji i Velikoj Britaniji postoje mnogobrojni primjeri operatora koji dulji niz godina primjenjuju indeksnu klauzulu. Uobičajena je u ugovornim odnosima u industrijama poput osiguravajuće i građevinske, kod zakupa poslovnih prostora kao i u brojnim drugim odnosima te je u uvjetima visoke inflacije unatrag godinu dana postala sve prisutnija i na domaćem tržištu.
U sljedećim zemljama članicama EU i bivšoj članici EU telekomunikacijske tvrtke imaju indeksnu klauzulu: Austrija, Mađarska, Italija, Belgija, Irska, Nizozemska, Poljska, Portugal, Velika Britanija, Slovačka i Slovenija.
Sljedeće telekomunikacijske tvrtke povećale su cijene na temelju stope inflacije:
· MagyarTelekom – povećanje cijena 14,5%
· BT (British telekom) – povećanje cijena 14,4%
· Vodafone – povećanje cijene 13,8%
· TelefonicaGermany - povećanje cijena 10%
· PolandTelekom – povećanje cijena 5,2% (2022.)