Tech

Komentari 1

Škole budućnosti: S digitalnim tehnologijama pomažemo da naši gradovi postanu još bolji

Škole budućnosti: S digitalnim tehnologijama pomažemo da naši gradovi postanu još bolji

Odabrani finalisti velikog projekta tvrtki STEMI i Infobip: Timovi učenika iz tri osnovne i tri srednje škole osvojili su stručni žiri svojim prijedlozima programa za lakšu komunikaciju. Upoznajte natjecatelje iz srednjih škola

Chatbotovi su računalni programi koji na različitim aplikacijama i platformama pružaju pomoć ili pristup informacijamakoje su potrebne na brz i jednostavan način. Upravo su chatbotovi bili tema projekta "Škole budućnosti" tvrtki STEMI i Infobip, predstavljenog krajem prošle godine. Projekt je u ulozi glavnog partnera podržala tvrtka A1 Hrvatska. Glavni cilj projekta je otvoriti polaznicima osnovnih škola prozor u tehnološku budućnost na način da se djeci kroz praktičan rad približi svijet umjetne inteligencije. 
Pokretačka ideja projekta naše dvije međunarodno priznate IT tvrtke bila je što šira i zanimljivija edukacija učenika u STEAM području, uz podršku svojih škola,nastavnika i mentora. Na natječaj za izradu chatbotova o aktualnim problemima klimatskih promjena prijavilo se više od 1000 učenika iz 60 škola iz cijele Hrvatske koji su s radom krenuli u ožujku ove godine, a na stranicama “Boljeg obrazovanja” predstavljamo šest škola koje su ušle u finale.

U ovome članku upoznajte finaliste iz srednjih škola:

SREDNJA ŠKOLA ILOK
CHATBOT TEHNIKUM: Osnovna zadaća ovog projekta je omogućiti lakši i brži pristup informacijama svim građanima i posjetiteljima grada Iloka

S obzirom na trenutnu situaciju s pandemijom smanjeni su ljudski kontakti te je povećana potreba za digitalizacijom usluga. Pojedini gradovi svoje aktivnosti u lokalnoj zajednici provode isključivo na daljinu što je u većini slučajeva zbog nepripremljenosti dovelo do ograničenog pristupa informacijama te se sukladno tome javlja potreba za stvaranjem pametnih gradova. Problem pristupa informacijama i dostupnosti istih pogotovo pogađa male sredine kao što je to naš grad Ilok.

Naša je ideja stoga bila izraditi chatbot koji bi na jednome mjestu pružio sve informacije o gradu (raspored komunalnih usluga, vjerske ustanove i raspored obreda, turističke usluge, sportska i kulturna događanja, raspored rada liječnika, kontakt telefoni i dr.) te samim time povećati digitalnu zrelost grada i utjecati na zaštitu okoliša.

Proces izrade chatbota podijelili smo u tri faze: Definiranje problema i mogućih rješenja, prikupljanje informacija, te izrada chatbota u RASA-i. Proces je trajao tri mjeseca pri čemu je najteži dio bio definirati problem, odrediti na koje skupine ljudi navedeni problem utječe te kako ga riješiti i prilagoditi rješenje osobama koje će ga najviše koristiti.

U izradi chatbota sudjelovalo je 11 učenika iz dvaju smjerova (opća gimnazija i tehničar za računalstvo) te tri razredna odjeljenja (drugi i četvrti razredi). Učenici su na temelju materijala dostupnih u sklopu projekta "Škola budućnosti" imali priliku saznati više o zanimanjima budućnosti te o područjima u kojima bi mogli graditi svoje karijere. Iznimno smo ponosni na rad naših učenika, njihovo zalaganje i aktivnost te uloženo vrijeme u svim projektima i izvannastavnim aktivnostima u kojima sudjeluju.  Učenici su ostvarili odličnu suradnju, međusobno su se nadopunjavali i predlagali vlastite ideje i rješenja te u konačnici stekli nova znanja i vještine koji će im sigurno koristiti u daljnjem obrazovanju.

ELEKTROTEHNIČKA ŠKOLA ZAGREB 
CHATBOT SATZASAT omogućuje spajanje učenika koji trebaju i učenika koji nude instrukcije.

Kako je projekt tematski bio zadan u okvirima UN ciljeva održivog razvoja, bilo nam je teško ozabrati samo jednu od ponuđenih tema. Odlučili smo razmišljati obrnutim putem, ne globalno nego lokalno, na razini naše škole. Tražili smo ideju koja će biti korisna učenicima, sudjelovati u ostvarivanju UN ciljeva, ali i dovoljno složenu kako bi učenicima dala priliku da pokažu znanje strukovnih predmeta i prošire svoje znanje programiranja i baza podataka.
Projekt "Škola budućnosti" trajao je četiri mjeseca: Prvi dio je bio posvećen odabiru problema koji ćemo rješavati i upoznavanju alata i programskog jezika potrebnog za izradu chatbota. Izrada našeg chatbota trajala je oko šest tjedana. Kako se kraj projekta poklopio s krajem nastavne godine, učenicima je bilo teško uskladiti obaveze, pa su najveći dio posla napravili u prvom tjednu ljetnih praznika. 

Tim se sastoji od pet učenika i dvije voditeljice: Matea Mužek i  Ana Šutalo Barić. Naši pobjednici su ovogodišnji maturanti, učenici 4.c razreda smjera Tehničar za računalstvo. Dečki s ljubavlju prema programiranju što su i dokazali na ovom izazovu. Užitak je raditi s učenicima koji su dovoljno motivirani da im nije teško doći u školu baviti se projektima i nakon što nastava završi.

GIMNAZIJA BJELOVAR
CHATBOT TEDDY služi kako bi informirao i potaknuo građane grada Bjelovara na aktivnosti i boravljenje na otvorenom.

Bjelovar je grad s puno parkova i zelenih površina. No imamo dojam da se premalo koriste za rekreaciju i bijeg od svakodnevnog stresa. Palo nam je na pamet da bi ih građani možda više posjećivali kada bi znali više detalja o njima i kad bi na jednom mjestu vidjeli koliko ih u gradu ima. Možda bi roditelji s djecom prošetali do svih igrališta, a ne samo do onoga u svom kvartu. Bila nam je zanimljiva i ideja predstaviti turistima grad Bjelovar i njegovu okolicu kroz postojeće zelene površine.
Projekt je trajao od ožujka do kraja lipnja. Gotovo šest mjeseci smo proveli u online nastavi i to razdoblje pred kraj godine nam je bilo jako zahtjevno i puno obaveza vezanih uz nastavu. Od svog vremena trajanja projekta, možemo reći da smo ukupno na svom chatbotu radili dva tjedna, uglavnom vikendima i nakon završetka nastave u lipnju. Nismo stigli implementirati sve ideje koje smo imali, ali smo zadovoljni rezultatom.