Virus neandertalaca u našem DNK skriva se 500.000 godina

Britanski znanstvenici su otkrili da se virus neandertalaca nalazi i u modernoj DNK. Nadaju se da će otkriće pomoći shvatiti zašto ljudi obolijevaju od raka.

Znanstvenici su otkrili da se DNK prastarih virusa koje su prvo uočili kod neandertalaca skrivaju i u modernoj DNK. Otkrili su da neki ljudi dijele mali postotak DNK sa svojim izumrlim precima.

Britanski znanstvenici proučavali su genome 67 ljudi oboljelih od raka i otkrili sedam sekvenci koji bi trebali biti jedinstveni neandertalcima. Pretpostavljaju da je virus najvjerojatnije zarazio naše pretke prije nego su se pojavile loze koje su dovele do neandertalaca i Denisovanaca prije više od 500.000 godina, piše Daily Mail.

Nova studija je znanstvenicima izuzetno važna jer naglašava da se moderni ljudi međusobno bitno razlikuju u nekodirajućim dijelovima genoma. Usporedili su DNK iz lubanje neandertalca i Denisovanaca s pacijentima oboljelima od raka.

Oko 8 posto ljudske DNK sastoji se od endogenih retrovirusa koji su dio sekvence DNK koji se nasljeđuju s generacije na generaciju. Tih 90 posto genoma čine "Junk DNK" koje nazivaju smećem jer ne kodira proteinske sekvence.

- Ne bih ga otpisivao kao smeće jer ne znamo što točno radi. Pod određenim okolnostima dva "junk virusa" mogu uzrokovati bolesti što smo vidjeli puno puta kod životinja - kazao je Gkikas Magiorkinis sa Sveučilišta Oxford.

Zbog tog otkrića znanstvenici namjeravaju istražiti moguće veze s rakom i HIV-om.

- Reakcija pacijenta s HIV-om na HML2 viruse povezano je s time kako brzo će bolesnik oboljeti od side - kazao je Magiorkinis.

Sekvencioniranjem genoma od 300 pacijenata nadaju se da će moći vidjeti koliko su ti virusi rašireni u modernom stanovništvu i jesu li ikada aktivni.

- U sljedećih pet godina trebali bismo moći vidjeti igraju li ti drevni virusi ulogu u modernim ljudskim bolestima - kazao je Belshaw.

- Očekujemo pronaći neškodljive viruse u većini modernog stanovništva. Ako pronađemo da su ti virusi rjeđi nego što se očekivalo to može značiti da je virus slučajno pasivan ili da pak povećava smrtnost putem povećanog rizika od raka - kazao je Robert Belshaw sa Sveučilišta Plymouth.

A1 diže cijene od lipnja