Obavijesti

Kolumne

Komentari 4

Hrvatski ženski bendovi će drmati glazbeni 'starački dom'

Hrvatski ženski bendovi će drmati glazbeni 'starački dom'
1

Dobro ukopana muška gerijatrija najveća je prepreka hrvatskom uključivanju u trend feminizacije popularne glazbe. No i kod nas postoje dominantni ženski bendovi

VIDEO

Ako ste se malo više zadubili u prijenos posljednje dodjele Porina, sigurno ste primijetili kako je najmlađi izvođač na opatijskoj pozornici bio markantni Jacques Houdek koji je već prevalio tridesetu i drži se kao ozbiljan obiteljski čovjek. Mlađa lica pojavila su se na ekranu tek u momentu kad je lanjska dobitnica Porina za hit godine Lea Dekleva dočekala novonagrađene debitante iz Radio Luksemburga. 

Mladi su dobili svoju minutu i pol, a glavne uloge opet su međusobno podijelili zaslužni rock veterani i prekaljeni gažeri koji su bili negdje pri vrhu i prije dvadeset, trideset ili čak četrdeset godina. Simbolična potvrda staračke prevlasti u Opatiji bila je pojava davno razmontirane grupe Time. U Rijeci je iste večeri priređen Anti-Porin na kojem je svirala Teška industrija. Hrvatska pop i rock scena jako je ostarjela i to je najdublji uzrok njene krize, dugoročno pogubniji od dramatičnog pada tiraža i opće besparice u narodu. 

Na svjetskim pozornicama takav je poremećaj potpuno nezamisliv jer se stalno i na svakom bitnom mjestu, od najmanjeg kluba do najvećeg open-air festivala, radi na pomlađivanju snaga i upumpavanju svježe krvi. Prosječna starost aktualnih britanskih i europskih hitmaker(ic)a je oko 23 godine. To je generacija koju najbolje predstavlja sveprisutna Adele. 

Na američkoj top listi prosjek je za koju godinu viši, no uvijek je u igri puno novih faca. Kod nas ih u većem broju možete vidjeti jedino na televizijskim smotrama mladih talenata, ali to je slabo prohodna prečica na putu do slave kojom je dosad prošla samo Natali Dizdar. Cure i dečki koji su s njom dijelili uzbuđenje nastupa na prvom hrvatskom Super Talentu odavno su nestali s top lista popularnosti. Dobro ukopana muška gerijatrija najveća je prepreka hrvatskom uključivanju u globalni trend feminizacije popularne glazbe. 

Cure su u posljednjih nekoliko godina zavladale glazbenim svijetom ne samo kao pjevačice nego i kao kompletne autorice, bilo da je riječ o Lady Gagi, Adele, Zaz, Emeli Sandé, Lani Del Rey ili o originalnijim pojavama poput Florence & The Machine i Bat For Lashes. Gdje su domaće cure? Dok je pop-rock glazba posvuda bila pretežno muško zanimanje, uvijek su stizale popuniti žensku kvotu. Josipa Lisac i Zdenka Kovačiček pojavile su se odmah nakon Janis Joplin i Grace Slick, a Zagreb je još prije imao ženski električarski sastav Lutke. 

Za njima su došle Fiumanke. Punk je obilježila Vim Kola iz Parafa, novi val Vesna Vrandečić iz Xenije, a osamdesete prva hrvatska electro-pop diva Marina Perazić i all-girl power pop sastav Cacadou Look. U to doba je nije bilo previše neobično vidjeti ni kako bubnjeve u vrbovečkom tinejdžerskom bendu Stidljiva ljubičica svira dvanaestogodišnji vunderkind Elvira Happ.

O Punčkama snimili dokumentarni film 

Poslije rata su ženske uloge uglavnom pisali graditelji estradnih stereotipa Zrinko Tutić i Tonči Huljić, dok su najtalentiranije domaće cure s drukčijim idejama stalno riskirale da ostanu usamljene. Remi je bila klinka kad je upala na zagrebačku hip-hop scenu i ubrzo je s Elementalom isplivala kao prva hrvatska reperica. Petnaestak godina poslije Remi je opet jedina naša reperica nakon što se neprimjetno povukla talentirana Varaždinka Diyala kojoj su mnogi prognozirali veliku karijeru, ali nigdje nije dobro prošla s pjesmama na engleskom.

Ženska dominacija u suvremenoj glazbi očito nije prolazna pojava jer je već zahvatila i patrijarhalnu Latinsku Ameriku, a najnoviji prilog dale su joj afričke soul kantautorice. Dokle će zaobilaziti hrvatsku scenu? Sve dok prave prilike ne ugrabe mladi ženski bendovi Punčke, Leifert i ChocoJazz, pretežno ženski The Rock Flock, kantautorica Sara Renar, a na neki način i Ella Dvornik koja u pobrojanoj “20+” ekipi jedina ima dva videospota s 300.000 You Tube klikova. 

Punčke su ipak najugodnije iznenađenje ove sezone. Premda se njihovo ime već nekoliko godina vrti u najavama koncerata i festivala, Lucija (gitara i vokal), Ruby (bubnjevi) i nova basistica Anja tek su nedavno objavljenim digitalnim EP-jem “Mehanizmi obrane” pokazale da se na ovaj vinkovački post-punk trio, trenutno na faksu u Zagrebu, mora ozbiljno računati u svakom budućem dijeljenju karata na hrvatskoj alter-rock sceni. Punčke su nastale 2007. kao srednjoškolska zafrkancija sa starim hitovima Ramonesa koja je brzo prerasla u šestočlani autorski bend. U početnoj fazi o njima je snimljen dokumentarac prikazan na DORF-u “Tri boje revolucije”. Kad su se prebacile u klasičnu rokersku formaciju gitara-bas-bubnjevi, između brojnih nastupa po Hrvatskoj, Sloveniji, BiH i Srbiji, ušle su u studio i snimile osam pjesama za preklanjski minialbum “Robot koji hekla”. 

Umjesto traženja izdavača odlučile su ponuditi besplatan download na najboljem javnom internetskom glazbenom servisu Bandcamp.com. Na istoj adresi možete skinuti i “Mehanizme obrane” s četiri nove pjesme zapakirane u nepunih petnaest minuta. U te četiri pjesme, a naročito u uvodnoj “Ritam kaosa”, njihov doživljaj post-punka zvuči kao najjači odgovor na Joy Division ispisan hrvatskim jezikom.

“Nitko nije htio svirati s nama jer smo cure”

U svakom slučaju Punčke su najbolje što se dogodilo Vinkovcima nakon prve ploče Majki. The Rock Flock iz Pleternice kod Požege bio je prvi ženski punk-rock bend u Slavoniji. Pod utjecajem Courtney Love i Siouxsie & The Banshees pokrenule su ga 2005. tada četrnaestogodišnja Tina Jelić (gitara i vokal) i njena dvije godine starija sestra Ana (bas). Na početku su bubnjeve morale nadomjestiti ritam mašinom. “Nitko nije htio svirati s nama jer smo cure.” 

Poslije su ipak riješile taj problem i na bubnjevima se ustalio Hrvoje Maratović. Samostalno objavljeni debi album “You Can’t Catch Me In Your Collection” s pjesmama na engleskom otvorio im je vrata Aquarius Recordsa, ali ta suradnja je potrajala samo do prvog videospota “Mess” u režiji Ognjena Sviličića. Punkerske korijene ima i riječki duo Leifert. Petra Baričević (bas i vokal) i Vida Fućak (synth) počele su svirati zajedno u electro-punk grupi Larva iz koje je pretprošle godine nastao Leifert, nazvan po djevojačkom prezimenu Petrine majke. Njihovi aduti su uvijek zanimljivo podsjećanje na tamni zvuk Ri-rocka osamdesetih i potpuno razumijevanje novog electro-gothic stila. 

Prvi singl “Žena u godinama” podebljale su odličnim videospotom, a najzapaženiji koncertni nastup imale su u ljubljanskom kinu Šiška kao predgrupa za Let 3. Zagrebački duo ChocoJazz dolazi iz drukčijeg alternativnog miljea, prožet je utjecajima minimalističkog freak-folka kultnih sestara CocoRosie, što u ovom slučaju uključuje dvoglasno pjevanje i prilično nekonvencionalan izbor instrumenata (klavir, harmonika, dječji synth, bambusova flauta, činelice).

Bilo bi lijepo da cure uspiju

Pobjedom na lanjskom natjecanju demo bendova Močvara traži zvijezdu Lea i Nina dobile su priliku za profesionalno snimanje pjesme “Uzet ću te i odvesti” s Cocom Mosquitom iz Jinxa, koji je ujedno i producent Natali Dizdar. Na drugoj strani, ChocoJazz su kao autorice glazbe za predstavu “Šarengrad” Teatra &TD osvojile nagradu na Marulićevim danima. Sara Renar ima (muški) prateći bend, ali njen prvi izbor je kantautorski pop-rock izričaj na tragu Alanis Morissette, Cat Power i P.J. Harvey. 

Mlada arhitektica i model iz promotivne kampanje Svjetskog streličarskog kupa 2011. u Poreču, pjevala je u nekoliko zagrebačkih bendova prije početka solo karijere. Debitirala je prošlog ljeta snimanjem singla i spota “Trebam te” za Aquarius Records. Ostavila je više nego dobar dojam koji bi uskoro trebala potvrditi nastupnim albumom. U toj fazi nalazi se i Ella Dvornik kojoj će biti daleko najlakše ili daleko najteže napraviti solidnu pjevačku karijeru. Najlakše, ako pametno iskoristi slavno prezime i iskustvo odrastanja pred televizijskim kamerama. 

Najteže, ako je na svakom koraku budu procjenjivali kao nasljednicu Dina Dvornika i tražili da bude podjednako talentirana, otkačena i drukčija. Njen prvi hit singl “Vrati mi sve” donio je mladalački energičan pop-punk u maniri brazilskog ženskog sastava CSS i ordinarnu ljubavnu pjesmu. Međutim, Ella je već na drugom singlu “Rođeni u krivo vrijeme” najavila kako se želi baviti ozbiljnijim temama i odbaciti imidž celebrity lutkice. Bilo bi lijepo da sve ove cure uspiju i pojave se već na sljedećem Porinu. Ako ne, opet ćemo gledati kako se zabavlja estradni starački dom!

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Vidi sve članke ovog autora
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 4
VIDEO

Klauški o pregovorima s DP-om: Tko će izdržati još četiri godine? Najbolje da sudac odsvira kraj
NERVOZNI PLENKOVIĆ

Klauški o pregovorima s DP-om: Tko će izdržati još četiri godine? Najbolje da sudac odsvira kraj

Plus+ NOVI EXPRESS Glasači su, međutim, rekli svoje. Uvalili su ga u novi mandat za koji se on sad bori u pregovorima s Domovinskim pokretom

Najpametniji znakovi Zodijaka: 'Najposebniji' je na vrhu liste
SLAŽETE SE?

Najpametniji znakovi Zodijaka: 'Najposebniji' je na vrhu liste

Naravno, svaki horoskopski znak je 'pametan' na svoj način, ali kada je riječ o inteligenciji, duhovitosti i analitičkoj sposobnosti, ovo su horoskopski znakovi koji po mišljenju astrologa imaju najviše prednosti
Veliki vodič za Eurosong: Kako glasati, tko će voditi, kada će nastupati naš Baby Lasagna?
SVE ŠTO TREBATE ZNATI

Veliki vodič za Eurosong: Kako glasati, tko će voditi, kada će nastupati naš Baby Lasagna?

U finale Eurosonga prolazi 10 najboljih pjesama iz prvog polufinala, i 10 iz drugog. Uz njih, u finalu se natječu i 'Big 5' zemlje, kao i zemlja domaćin