Naputkom ministrice obrazovanja isključivu prednost pri izboru ravnatelja osnovnih i srednjih škola, kao i đačkih domova, imaju nezaposleni branitelji i članovi njihovih obitelji. Tako to očito izgleda u Zemlji znanja
I to je reforma obrazovanja: Branitelji će ovladati školama
Tako izgleda reforma obrazovanja u mandatu Blaženke Divjak: generali se konzultiraju o kurikularnoj reformi, šatoraši žele pisati udžbenike iz povijesti, a nezaposleni branitelji i njihove familije zavladat će osnovnim i srednjim školama u Hrvatskoj.
Naputak ministrice od 16. svibnja ove godine, temeljen na Zakonu o braniteljima, kojim se navodi da nezaposleni branitelji imaju apsolutnu prednost pri izboru ravnatelja škola i đačkih domova izazvao je žestoku reakciju stručne, ali i šire javnosti koja od HNS-ove ministrice nije očekivala ovakvu vrstu reformi.
Neki to nazivaju snalaženjem, neki podilaženjem.
S jedne strane, snalaženjem ministrice uhvaćene "iza neprijateljskih redova" kako bi se izborila za svoje reforme, a s druge podilaženjem ministrice koja se trudi što dulje preživjeti na čelu Ministarstva obrazovanja.
Nečuveni model
Uglavnom, ministričinim naputkom ruši se postojeći, po mnogima već ionako nakaradan postupak izbora ravnatelja škola, i uspostavlja dosad nečuveni model, za mnoge i diskriminacijski, prema kojem nezaposleni branitelji imaju isključivu prednost pri izboru ravnatelja.
Ako se na natječaj za ravnatelja škole javi bilo tko iz ovih kategorija, navodi Jutarnji list, a nezaposlen je i ispunjava natječajem propisane uvjete, on jedini ulazi u izbornu proceduru, iz koje ispadaju kandidati nebranitelji.
Nije važna stručnost, nije važna kompetencija. Važna je samo titula branitelja, i to nezaposlenog.
Ustavna tužba
Sindikati i stručne udruge sasjekle su taj naputak i prijete Ustavnom tužbom. Neki upozoravaju da se time čak i diskriminiraju žene na ravnateljskim pozicijama, kao i svi kandidati mlađi od 45 godina.
Dakle, ministrica koja je od svih velikih očekivanja dosad ponudila jedino informatiku u školama, evidentno troši više energije na podilaženje braniteljima. I to ne bilo kojima.
Prije šest mjeseci održala je trosatni sastanak s Hrvatskim generalskim zborom, istim onim koji je organizirao komemoraciju za Slobodana Praljka i nedavno podigao spomenik peterostrukom ubojici Ivanu Koradeu. Đuro Glogoški ultimativno je prije nekoliko dana zatražio od ministrice da pojasni kakva će se to povijest predavati u školama.
Zašto samo Zakon o braniteljima?
Danas je kritizirana ministrica Divjak pojasnila kako naputak o imenovanju branitelja za ravnatelje škola nema veze s njom, nego sa Zakonom o braniteljima. Međutim, iz Udruge ravnatelja upozoravaju kako je ministrica upravo ovim naputkom promijenila odredbu tog zakona i odredila da nezaposleni branitelj eliminira iz natječaja sve ostale kandidate.
Istodobno, prijete ustavnom tužbom jer se "zaobilazi Zakon o odgoju i obrazovanju, a na prvo mjesto u školama stavlja se Zakon o braniteljima".
I tako, od svih reformi koje se željno iščekuju u sektoru obrazovanja dobili smo naputak koji otvara prostor da sve škole u Hrvatskoj dođu pod formalnu upravu jedne specifične kategorije ljudi - branitelja.
I to prvenstveno i samo zato što su branitelji. Štoviše, nezaposleni branitelji.
Ali čak i ne samo oni, već i članovi njihove šire obitelji.
Škole za zbrinjavanje
Umjesto forsiranja izvrsnosti na čelnim mjestima hrvatskih škola, ravnateljske pozicije pretvaraju se u mjesta za zbrinjavanje nezaposlenih branitelja i njihove rodbine. Dosad su branitelji imali prednost pri zapošljavanju nastavnika, ali sada njihov status isključuje sve druge kandidate i njih postavlja na čelo osnovnih i srednjih škola.
Ne najbolje stručnjake, operativce, menadžere, nastavnike i profesore, već samo branitelje i one koji dolaze iz braniteljskih obitelji.
Mogla bi to biti jedinstvena situacija u svjetskim razmjerima. Da branitelji preuzmu upravljanje školskim sustavom. To nema ni u banana državama.
Tko reformira sustav?
Pitanje je, dakle, tko reformira hrvatski obrazovni sustav: Ministarstvo branitelja ili Ministarstvo obrazovanja? Uključuje li reforma modernizaciju ili ideologizaciju? Forsira li se znanje ili uhljebljivanje? Trebamo li dobre ravnatelje ili ravnatelje branitelje?
I čemu onda stati uopće na školama?
Neka se isti kriterij uvede za sve rukovodeće pozicije u državi, neka branitelji preuzmu sva čelna mjesta, pa čak i premijersko, kako se našalio Fred Matić. A zašto ne i ministričino? Kad ionako glavnu riječ u njezinu resoru vodi ministar branitelja. O generallima da i ne govorimo.
Neka školama onda vladaju branitelji, kao i vjeroučitelji.
Svi ostali neka stanu u red. Za izlazak iz države.
Ostale kolumne Tomislava Klauškog pogledajte ovdje.