Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata
Kolumna
Martina Trboglav Četvrtak, 14.02.2013. u 10:10
1 komentara

Upravljanje emocijama: Kako ugasiti emocionalni požar?

U ovotjednoj kolumni, Martina Trboglav govori o jednoj od najvažnijih životnih i poslovnih vještina – kako uspješno upravljati vlastitim emocijama?

Thinkstock
Foto: Thinkstock
1 komentara

Nedavno sam razgovarala s prijateljicom koja je bila nezadovoljna svojim životom, a istovremeno joj je nedostajalo energije i ustrajnosti da promijeni ono što joj smeta te se usmjeri na ono što želi. 

Imala je dojam kao da ne koristi svoje potencijale u potpunosti, no činilo joj se da nije sposobna preuzeti stvar u svoje ruke. 

Koliko često nam se svima dogodi da se u situacijama, kad nam ne ide onako kako smo zamislili, ukopamo u osjećaj nezadovoljstva i frustracije, a energija koja nam je potrebna za promjenu se čini miljama daleko? 

Koliko puta ćemo upravo u tim trenucima provesti sate i sate razmišljajući o tome kako nam se tako nešto uspjelo dogoditi te analizirati u potankosti svaki detalj onoga što nas čini nezadovoljnima? Rezultat je u pravilu sljedeći: intenzivnim postavljanjem pitanja kako smo se doveli u tu neželjenu situaciju samo pojačavamo osjećaj nezadovoljstva, što nam još više oduzima energiju da nešto uistinu poduzmemo.

Zamka pretjeranog analiziranja uzroka

Nažalost, ono što se često događa slično je sljedećoj priči. Usred noći, kad to najmanje očekuje, stanara jedne kuće probudi miris dima. Ustaje iz kreveta i kreće tražiti izvor tog neugodnog mirisa. Ubrzo otkriva da kuhinja gori te da vatra kreće prema plinskim cijevima. Zapanjen nesrećom koja mu se događa, stanar bjesomučno analizira kako je došlo do izbijanja vatre. Istovremeno, dim ga sve više guši i njegova moć ispravnog prosuđivanja je drastično smanjena. Eksplozija je sve vjerojatnija, vatra se širi po zidovima, a on i dalje ostaje u svojoj kući, razmišljajući kako se to dogodilo. Pomalo gubi dah te ima sve manje energije da se pokrene i na vrijeme pobjegne iz kuće, koja sve snažnije gori i prijeti katastrofom. Možda zvuči pomalo iskarikirano, no to je upravo apsurd koji ponekad svi radimo – kad se naše negativne emocije „zapale“, krenemo analizirati zbog čega nam se to događa, koji su uzroci u pozadini, te vrlo brzo završimo razmišljajući o tome koliko je naš život zapravo (be)smislen.  

Istovremeno, moć prosuđivanja nam je potpuno zamagljena intenzivnim emocijama koje nas sve više obuzimaju. Osim toga, različita istraživanja su pokazala da ono na što usmjeravamo pažnju se teže mijenja, jer pritom vježbamo dio moždanih stanica koje su aktivne prilikom razmišljanja o problemu, čime one postaju snažnije i veće. Jednostavnim rječnikom rečeno – što više razmišljamo o onome što nas muči, to taj problem, praćen nezadovoljstvom i nedostatkom energije, postaje stabilniji i teže nam je poduzeti neku konkretnu akciju.  

Smanjite intenzitet negativnih emocija 

Ono što je prvo potrebno učiniti je pobjeći iz goruće kuće i udahnuti svježi zrak, a onda tek možemo trezveno razmisliti o tome što je dovelo do vatre, i što možemo napraviti kako bi to u budućnosti prevenirali. Drugim riječima, prvi zadatak, bilo da ste se sami našli u toj situaciji ili da želite nekome pomoći, je smanjiti (ne potisnuti!) intenzitet negativnih emocija, kako bi ponovo probudili pozitivnu energiju koja će vas, odnosno drugu osobu kojoj želite pomoći, potaknuti na akciju. Što to znači u praksi? 

Dva su važna načina kako pobjeći iz kuće koja gori. 

  • Prvi se odnosi na promjenu aktivnosti – ako ste kod kuće sami, izađite van i nađite se s prijateljima, otiđite vježbati ili trčati, učinite ono za što znate da vam inače pričinjava zadovoljstvo. Ako želite pomoći prijatelju, kolegi ili podređenom da izađe iz negativnog stanja, otiđite s njim u šetnju, izađite barem kratko na zrak, promijenite okolinu u kojoj se nalazite, nazdravite sokom ili možda bocom vina. U svakom slučaju bitno je zaokupiti pažnju nečim drugim, kako bi osoba maknula fokus s, u tom trenutku, ograničavajućih misli, čime se automatski oslobađa prostor za neka druga razmišljanja. 
  • Druga, možda još važnija stvar, podrazumijeva prestati razmišljati i analizirati sve detalje vezane uz trenutačnu situaciju, već se usmjeriti na ono što želimo. Drugim riječima, ukoliko želite pomoći nekome da se trgne iz osjećaja bezvoljnosti, razgovor trebate usmjeriti na ono što osoba želi (umjesto razglabanja o onome čime je nezadovoljna), te ju pitanjima odvesti u željenu budućnost. Potaknite osobu da govori o svojim željama, pitanjima je dovedite do toga da mašta o tome kako će biti drugačije, da zamišlja sebe zadovoljnu i ispunjenu, te da priča o tome što može sve napraviti da to i postigne. Dar koji ćete oboje vrlo brzo dobiti zauzvrat je pozitivan osjećaj koji se javlja kad zamišljamo ostvarenje onog čemu težimo. Naime, iako naš mozak zamišlja željenu budućnost, on sada osjeća sve one pozitivne emocije za koje pretpostavlja da će se dogoditi kad se to ostvari. A upravo te pozitivne emocije bit će ključan faktor koji će pomoći osobi da uistinu napravi prvi korak kako bi promijenila trenutačnu situaciju.   

Sjećate se priče s početka i moje prijateljice? Na kraju razgovora me je pitala kako svaki put postignem da uistinu osjeti moju podršku te da je nakon našeg susreta motivirana i željna akcije. Odgovor je bio jednostavan – ključ je u tome da drugome budemo podrška u rješenju, a ne podrška u problemu

Savjeti

  1. Ukoliko ste pod visokim negativnim emocijama, prvo poradite na tome da se vratite u pozitivno stanje, a onda donosite zaključke i odluke.
  2. Najlakši način kako se riješiti lošeg raspoloženja i vratiti energiju je fizička aktivnost te općenito zaokupljanje pažnje nečim što vam pričinjava zadovoljstvo.
  3. Ukoliko želite drugoj osobi pomoći da izađe iz jakih negativnih osjećaja, usmjerite njezinu pažnju na ono što želi i što može napraviti da to postigne, umjesto da vrijeme isključivo provedete analizirajući problem u detalje, što može biti besplodno za njegovo rješavanje. 

O autorici

Martina Trboglav, profesorica psihologije, radi kao viši konzultant u Ramiru, tvrtci koja se bavi organizacijskim razvojem i razvojem ljudskih potencijala. Certificirani je NLP trener, HNLP trener i NLP coach, hipnoterapeut te voditelj Ramiro Leadership NLP Academy. Specijalizirala se za područja komunikacijskih vještina, leadership, upravljanje promjenama i kreativnost. S entuzijazmom radi s organizacijama i pojedincima pomažući im osvijestiti svoje mogućnosti i razviti sve vještine potrebne za ostvarenje željenih ciljeva te kvalitetan i ispunjen život.

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message