Neosporno je da sve naše odluke, pa tako i odluke u vezi novca često ovise o našim emocijama, a dvije najsnažnije emocije povezane s novcem su strah i pohlepa
Najsnažnije emocije povezane s novcem su strah i pohlepa
No, do sloma tržišta ne dolazi bez razloga. Slomovi tržišta kapitala uzrokovani su krupnim međunarodnim problemima tako da su ljudi uglavnom zabrinuti zbog nekih velikih gospodarstvenih, političkih i društvenih zbivanja ili velikih prirodnih katastrofa koje se događaju ili bi se mogle dogoditi.
Da bismo umirili svoj strah, moramo vidjeti mogu li navedeni problemi stvarno uzrokovati propast tržišta. Bilo bi dobro ispitati hipotezu tj. dokazati ili osporiti razloge za strah. Naravno da premalo ljudi to radi. Primjerice ljudi koji se boje zmija misle da su one ljigave. Ne žele ih dodirnuti kako bi provjerili svoju teoriju, nikoga ne pitaju i ne čitaju odgovarajuću literaturu kako bi saznali je li to istina ili ne. I tako su mnogi uvjereni da je zmijska koža ljigava iako nije. Slično tome, mnogi strahovi vezani uz biznis su ustvari neispitane teorije.
U stvari ne možemo dokazati da neki budući događaj neće zaista uzrokovati propast tržišta. Međutim, treba uzeti u obzir da su se događaji kojih se boje ili neki slični već dogodili u prošlosti. Da, velike svjetske krize, recesije uzrokuju pad tržišta kapitala, ali povijest pokazuje da se tržište nakon toga opet oporavlja i nastavlja dalje rasti i razvijati se. Dakle, bilo je mnogo kriza u prošlosti. No, svijet ide dalje. Drugi razlog koji u ljudi izaziva strah od pokretanja vlastitog biznisa je što znaju da su u biznisu stvari i događaji vrlo promjenjivi. Kad putujete negdje mjerite li svoj put u centimetrima ili kilometrima? Oni koji poduzetništvo promatraju na dnevnoj ili mjesečnoj osnovi smatraju ga promjenjivim, jer gledano kratkoročno biznis to i jest. No, ako se promatra kroz duža vremenska razdoblja, ispada da tržište kapitala uopće nije promjenjivo tako da je pravo pitanje „koliko profita će mi biznis donijeti?“ a ne hoće te li na njemu zaraditi ili izgubiti.
Druga snažna emocija koja se veže uz novac jest pohlepa. Nevjerojatno je kako mnogi imaju oročen novac u banci na 4 posto, ali u biznisu žele zaradu od 100 posto. Moguće je u biznisu ostvariti tako veliku dobit, ali ne na brzinu i preko noći. Za stvaranje velikog profita potrebno je dugoročno ulaganje u sebe i svoje sposobnosti, znanje i vještine.
Najvažnije je učenje i savjetovanje
Svjedoci smo kako pretjerano samopouzdanje obično bez pokrića navodi ljude na opasne postupke u biznisu. Spremni su krenuti u ogroman rizik ulažući novac u one poslove o kojima ne znaju dovoljno ili se nisu dobro pripremili i napravili temeljan plan i strategiju. Ulaze u biznis na temelju samo svojih predviđanja, a zanemare sva rizik i prepreke. Misle da su bolji u poduzetništvu nego što zaista jesu i često precjenjuju svoje sposobnosti te kao rezultat toga podcjenjuju i rizike u koje ulaze. I dakle, što se događa kad djeluju na temelju straha ili pohlepe? Uglavnom gube, te za to okrivljuju sve druge, a najmanje sebe.
I zato u današnje izuzetno složenom svijetu biznisa i novca, najbolje je učiti, učiti, učiti, uzeti mentora te se savjetovati sa kvalificiranim konzultantima i financijskim, poreznim, računovodstvenim i pravnim stručnjacima prije donošenja svake odluke. Svi oni spadaju u vaše poslovne partnere. Ukoliko želite biti uspješni u biznisu kojim se bavite ili namjeravate baviti birajte najbolje stručnjake iz te branše koji postoje na tržištu. Kad izaberete izvrsne poslovne partnere i vaš biznis će biti izvrstan. Ako se odlučite za prosječne poslovne partnere i vaš biznis će biti prosječan. Ne može drugačije.
Inga Lalić, business coach i konzultantica, ima desetogodišnje iskustvo u radu s tisuću klijenata. Osmislila je i vodi trening Poduzetnička piramida. Pomaže poduzetnicima i onima koji to žele biti da ostvare svoje želje i ciljeve, povećaju prihode uz više slobodnog vremena i postanu učinkovitiji, uspješniji, sretniji i bogatiji. Vlasnica je tvrtke RE-FORMA, specijaliziranog centra za razvoj poduzetnika.