Obavijesti

Kolumne

Komentari 1

Nikad nije kasno početi ispravljati svoje pogreške

“Nitko se ne može vratiti kako bi ispravio krivi početak, ali svatko može krenuti sada i kreirati uspješan kraj”, rekao je Steve Jobs u jednom intervjuu

VIDEO

Nitko se ne može vratiti kako bi ispravio krivi početak, ali svatko može krenuti sada i kreirati uspješan kraj”, rekao je Steve Jobs u jednom intervjuu. Ovu izjavu svakako imajte na um kad pokrećete vlastiti posao i ulazite u svijet poduzetništva. Započnite vlastiti posao razumno, provodeći niz aktivnosti koje će vam omogućiti da projekt privedete cilju koji ste si zacrtali. 

Ako ste zaključili da ste sposoban biti poduzetnikom, ako vas okolina podržava, a u glavi imate cilj koji će biti rezultat vaše ideje, sigurno ste si postavili pitanje kako krenuti?

Kako krenuti? 

Postoji više mogućih scenarija. Ja ću spomenuti samo dva. Započeti posao pa što bude ili započeti posao koristeći informacije koje će te prikupiti iz svog okruženja. Ako započinjete posao bez odgovarajuće pripreme, dakle na prvi način, budite svjesni da ste u kategoriji poduzetnika koji će vrlo vjerojatno zatvoriti tvrtku unutar tri godine te sigurno nikada nećete doživjeti ostvarenje svog sna. Takav će scenarij  najvjerojatnije deprimirati i obeshrabriti vas i vašu okolinu te će te imati gorak okus koji ostavlja osobni neuspjeh. Nemojte dozvoliti da zbog vaših početnih grešaka budete na listi neuspješnih poduzetnika. Shvatite da vaše neostvarene ambicije i snovi o velikoj tvrtki mogu biti uzrok štrajkovima i nesreći drugih, a to odgovornom poduzetniku sigurno nije cilj.

Zato savjetujem razuman i planski pristup razradi vaše poslovne ideje. Planskom pristupu prvenstveno doprinosi inicijalno istraživanje tržišta kojim će te utvrditi gdje će te prodati uslugu ili proizvod. To je početak. Kako bi napravili kvalitetno istraživanje morate si postaviti pitanje što želite saznati. Da vam olakšam, obično se traže odgovori na pitanja tko, kada, gdje i u kojim količinama će netko kupiti vaš proizvod ili uslugu. Odgovori na ta pitanja su temelj za izradu poslovne strategije i ciljeva buduće tvrtke. Istraživanja tržišta mogu biti složena ali i krajnje jednostavna. 

Evo kratkog, jednostavnog, primjera kako smo utvrdili potrebne tržišne informacije za jedan projekt. Zadatak je bio izrada studije i poslovnog plana za otvaranje benzinske postaje. U blizini buduće, nove postaje, niti 500 metara niz cestu, bila je  u radu, dugi niz godina, benzinska postaja u vlasništvu drugog poduzetnika. Da utvrdimo mogući broj automobila koji će svratiti na novu postaju brojali smo koliko vozila prolazi cestom i koliko ih skrene na postojeću postaju. Osim toga utvrdili smo što postojeća postaja nudi kupcima. Zaključili smo da ćemo imati konkurentsku prednost jer ćemo biti locirani ispred njih i da nas zadovoljava ako preuzmemo polovinu potencijalnih kupaca. Ujedno smo zaključili da moramo ponuditi više kvalitetnijih usluga budućim kupcima. Jednostavno, zar ne? Istraživanje smo obavili u roku od deset dana. Rezultat, u ovom trenutku preko 80% vozila skreće na našu postaju, a poduzetnik več gradi drugu. 

Da bi istraživanje bilo jednostavno i kratko potrebno je fokusirati se na suštinska pitanja koja će vam dati konkretne odgovore na budućnost vaše usluge ili proizvoda. Odgovori će nam omogućiti da krenemo korak dalje te ćemo temeljem njih utvrditi misiju tvrtke koja mora odražavati kompletnu buduću poslovnu politiku. Misiju tvrtke shvatite kao kratke upute za konkretno putovanje jer ako imate samo želju putovati bez određenog cilja i uputa možda nećete nikamo niti otputovati. A vaš cilj je uspjeh na kraju puta. Sve informacije koje će te prikupiti istraživanjem tržišta i misiju tvrtke pretočit ćete u poslovni plan koji će biti tema sljedeće kolumne. 

No, nije sve po pravilima te postoje i druga razmišljanja o istraživanju tržišta. Evo jednog od njih. 

Ne treba mi istraživanje tržišta

Kupci ne znaju što žele dok im se proizvod ne ponudi”, i tako nastade potražnja za iPhoneom, iPadom i svim ostalim tehnologijama vezanim uz njih. Cijelu ili djelić te tehnologije imate i vi danas u svom džepu. Takav genijalac se rađa jednom u sto godina. Možda ste vi jedan od njih. 

U svakom slučaju, važna komponenta uspjeha jest učiti od najboljih i razvijati se postepeno i sigurno. Tako je  je radio Steve Jobs, autor izjava koje često citiram,  i uspio je. 

Vjerujem možete i vi!

O autoru

Željko Kovač je direktor i vlasnik Centra za poduzetništvo Zagreb i u svojoj dugoj karijeri savjetovanja i rada na podizanju i usavršavanju poduzetničkih projekata ima preko 200 uspješno pokrenutih tvrtki i poduzetničkih projekata. Centar za poduzetništvo Zagreb osnovan je 1989. godine i jedna je od vodećih hrvatskih tvrtki usmjerenih na pružanje savjetničkih usluga u organizaciji i provođenju poslovnih modela institucija i tvrtki, pripreme financiranja poslovnih pothvata te provođenje obrazovanja poduzetnika i djelatnika državnih institucija.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Vidi sve članke ovog autora
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 1
VIDEO

8 svakodnevnih navika kojima ćete značajno usporiti starenje
ZDRAVLJE I PREVENTIVA

8 svakodnevnih navika kojima ćete značajno usporiti starenje

Slijedeći osam zdravih načina ponašanja moguće je smanjiti biološku dob, otkiva istraživanje. Radi se o svakodnevnim navikama koje su dostupne na jednostavan način

U Južnoj Koreji rijetko ćete sresti osobe s dioptrijskim naočalama: Znate li zašto?
'RENTATE' LI SVOJ VID?

U Južnoj Koreji rijetko ćete sresti osobe s dioptrijskim naočalama: Znate li zašto?

Iako je to na našim prostorima možda nepojmljivo, u južnokorejskoj kulturi smatraju da, ako osobe starije od 20 godina nose naočale za vid, imaju 'loše roditelje' koji na vrijeme nisu ispravili dioptriju djetetu kad je to bilo potrebno
Vozili smo novu Škodu Kodiaq: Impresivno prostrani SUV
SVJETSKA PREMIJERA

Vozili smo novu Škodu Kodiaq: Impresivno prostrani SUV

Rijetko koji model na tržištu ovdje nudi više prostora, i iskreno, trenutno nam ne pada na pamet ni jedan veliki SUV koji bi imao više prostora od ove Škode