Održiva moda je izraz koji se danas sve više koristi, čak i pretjerano, a pritom društvo postaje svjesno ozbiljnog utjecaja proizvodnje odjeće na okoliš. Odgovornost je na kompanijama, ali i pojedincu
16 pravila održive mode: Od pametne kupovine do brendova koji imaju ekološke protokole
Modna je industrija odgovorna za čak 4 do 10 posto emisija stakleničkih plinova, na globalnom nivou. Preciznu brojku gotovo je nemoguće predvidjeti, obzirom na hitnost klimatske krize s kojom se trenutno suočavamo. Zato je potrebno u obzir uzeti eko modu - to je odjeća koja nastaje po pravilima održivosti, odnosno štiti okoliš.
POGLEDAJTE VIDEO: Prednost prirodnih bojila
Pokretanje videa...
Pravila održive proizvodnje su smanjenje emisije CO2, rješavanje prekomjerne proizvodnje, smanjenje onečišćenja i otpada, podržavanje biološke raznolikosti i osiguravanje poštene plaće i sigurnih radnih uvjeta.
1. Kupujte manje, a kupujte bolje
Možda je to klišej, ali mantra 'kupuj manje, a kupuj bolje' ključna je kada uzmemo u obzir da se svake godine u svijetu proizvede nevjerojatnih 100 milijardi odjevnih predmeta. Prije kupnje, glavna strateška direktorica 'Eco-Age savjetnika za održivost' Harriet Vocking savjetuje da si postavite tri vrlo važna pitanja: 'Što kupujete i zašto? Što ti stvarno treba? Hoćeš li taj odjevni predmet nositi barem 30 puta?'
2. Investirajte u održive modne brendove
Kupnja boljeg može također značiti podršku dizajnerima koji promiču održive prakse, kao na primjer korištenje recikliranog tekstila. Danas je na tržištu dostupan poveći broj manjih kompanija koje rade na ovaj način, ne samo odjeću, već i modne dodatke te stvari poput badića.
3. Kupujte rabljeno i vintage
Budući da su rabljeni i vintage komadi sada sve dostupniji, razmislite o kupnji već nošenih predmeta. Ne samo da ćete produžiti vijek trajanja ovih odjevnih predmeta i time smanjiti utjecaj vašeg ormara na okoliš, možete pronaći i jedinstvene komade koje nitko drugi neće posjedovati. Potražite inspiraciju kod Rihanne i Belle Hadid – obje ljubiteljice vintagea.
4. Pokušajte iznajmiti
Umjesto da ovog ljeta kupite novu haljinu za vjenčanje ili roštilj, sada je lakše nego ikad unajmiti nešto za obući. Prema jednoj studiji, nevjerojatnih 50 milijuna odjevnih predmeta kupuje se i nosi samo jednom svako ljeto i to samo u Ujedinjenom Kraljevstvu. Također, studije otkrivaju da se svake sekunde spali ili baci čitav jedan kamion odjeće.
5. Izbjegavajte 'greenwashing'
'Greenwashing' je proces prenošenja lažnog dojma ili pružanja pogrešnih informacija o tome kako su proizvodi tvrtke ekološki prihvatljiviji. To se dešava kada robne marke koriste nejasne, obmanjujuće ili lažne tvrdnje. Ova praksa u svijetu mode postaje sve raširenija. Gledajte dalje od popularnih riječi kao što su 'održivo', 'eco-friendly', 'eko-prijateljsko', 'svjesno', 'odgovorno' te provjerite ima li kompanija detaljna pravila koja podupiru svoje tvrdnje.
6. Upoznajte materijal
Razumijevanje materijala ključno je kada je u pitanju održivija kupnja. Dobro pravilo je izbjegavati sintetiku kao što je poliester – koji čini 55 posto odjeće na globalnoj razini – jer se ona dobiva iz fosilnih goriva i trebaju joj godine da se razgradi. Nisu svi prirodni materijali izrađeni isto: organski pamuk, na primjer, koristi znatno manje vode od konvencionalnog pamuka i ne koristi štetne pesticide.
Potražite certifikate kao što su Global Organic Textile Standard (za pamuk i vunu), Leather Working Group (za kožu) i Forest Stewardship Council (za viskozu) kako biste bili sigurni da materijali koji se koriste za izradu vaše odjeće imaju manji utjecaj na naš planet. Reciklirani materijali također imaju manji utjecaj od netaknutih materijala, ali vrijedi razmisliti mogu li se ti tekstili ponovno reciklirati nakon što završite s njima.
7. Budite svjesni veganske mode
Dok uz materijale životinjskog podrijetla, poput kože i vune, dolazi i briga za okoliš i etiku, dobro je znati da i veganske alternative – koje su često izrađene od sintetike kao što je PVC – također mogu biti štetne za naš planet. Čak i biljne alternative obično sadrže određeni stupanj sintetike, iako će se oni s vremenom poboljšati.
8. Pitajte tko vam je napravio odjeću
Obzirom na to da pandemija naglašava ekstremne poteškoće s kojima se susreću modni brendovi diljem svijeta, bitno je da ljudi koji izrađuju našu odjeću budu plaćeni pošteno i da imaju sigurne radne uvjete. Potražite brendove koji otvoreno otkrivaju informacije o svojim tvornicama i njihovoj politici u vezi s plaćama i radnim uvjetima.
9. Potražite znanstvene ciljeve
Kako biste saznali jesu li robne marke ozbiljne u pogledu smanjenja utjecaja na okoliš, dobro je za početak provjeriti jesu li se posvetili znanstvenim ciljevima. Brendovi koji su se, na primjer, prijavili za Science Based Targets Initiative – a tu su velike modne kompanije kao što je Kering, vlasnik Guccija te britanski Burberry – moraju imati ciljeve za smanjenje emisija CO2 koji su u skladu s Pariškim sporazumom.
10. Podržite brendove koji imaju pozitivan utjecaj
Ekološki orijentirani brendovi razmatraju kako moda može imati pozitivan utjecaj na okoliš, a ne samo smanjiti svoj utjecaj. Regenerativna poljoprivreda – koja uključuje poljoprivredne prakse kao što su neobrada i uzgoj pokrovnih usjeva – rastući je trend u modi koji ima za cilj vratiti zdravlje tla i biološku raznolikost.
11. Pazite na štetne kemikalije
Skrivene kemikalije koje se koriste za tretiranje naše odjeće predstavljaju ozbiljnu zabrinutost, onečišćuju lokalne vodene putove i predstavljaju rizik za radnike u modnom sektoru. Obratite pozornost na certifikate Made in Green by OEKO-TEX i Bluesign, koji postavljaju posebne zahtjeve za upotrebu kemikalija tijekom proizvodnog procesa.
12. Smanjite vlastiti vodeni otisak
S obzirom na to da se u proizvodnji tekstila godišnje koristi nevjerojatnih 93 milijarde kubičnih metara vode – što je ekvivalentno 37 milijuna olimpijskih bazena – svi bismo trebali biti svjesniji vodenog otiska naše odjeće. Kao što je već spomenuto, organski pamuk troši znatno manje vode od konvencionalnog pamuka, dok upotreba boja s malo vode također smanjuje potrošnju vode.
13. Vodite računa o svojoj odjeći
Produljenje vijeka trajanja vaše odjeće ključno je kada je u pitanju smanjenje otiska vaše odjeće na okoliš i osiguravanje da ne začepljuju odlagališta otpada nakon samo jednog ili dva nošenja. Pobrinite se da vaša odjeća traje što je duže moguće tako da je ne perete previše (što će također smanjiti vašu emisiju CO2 i potrošnju vode) te da je popravljate umjesto da je bacate.
14. Izbjegavajte onečišćenje mikroplastikom
Kako je teško u potpunosti izbjeći sintetiku (najlon i elastan su još uvijek potrebni u aktivnoj odjeći i donjem rublju radi svojstva elastičnosti), pranje odjeće može otpustiti tisuće mikroplastike u naše vodene putove i oceane, uzrokujući štetu morskom životu koji guta sitne čestice.
15. Pobrinite se da vaša odjeća ima drugi život
Kada raščišćavate svoj ormar, svjesnost o tome kako odlažete svoju odjeću pomoći će spriječiti da ona završi na odlagalištu otpada. Preprodaja vaše odjeće ili organiziranje zamjene odjeće najbolji je način da osigurate njihov drugi život, kao i donacije dobrotvornim udrugama i organizacijama koje traže rabljenu odjeću. Za istrošene komade koji se više ne mogu popraviti ili ponovno koristiti, potražite sheme recikliranja posebno za te predmete, gdje je to moguće.
16. Važna je kružnost
U posljednje vrijeme puno se govori o stvaranju kružne modne industrije – sustava u kojem se svi odjevni predmeti mogu ponovno upotrijebiti, reciklirati ili vratiti na zemlju (ako su biorazgradivi ili kompostirani). Iako je industrija daleko od toga da postane potpuno kružna, razmišljanje o tome može li vaša odjeća ponovno ući u sustav na bilo koji od ovih načina ključno je kada je riječ o održivosti, piše Vogue.