Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata
46 komentara

Iskoristite Svjetski dan Sunca za dnevnu dozu vitamina D

Na Svjetski dan Sunca podsjetite se da je tijelu jako bitan vitamin D, kojeg se još zove i sunčevim vitaminom. Samo 15-ak minuta dnevno na suncu je dovoljno kako bi ga nadoknadili

Foto: Pixabay

S toplijim i sunčanijim danima obično dolazi i bolje raspoloženje, što uopće nije slučajnost. Znanstvenici su dokazali da se kod ljudi prilikom izlaganja sunčevoj svjetlosti oslobađa hormon sreće - serotonin. Uz to, izlaganjem kože sunčevoj svjetlosti tijelo proizvodi i vitamin D, zaslužan za apsorpciju kalcija, zdravlje kostiju, srca i općenito dobro funkcioniranje organizma.

Adekvatan status vitamina D potrebit je za očuvanje zdravlja od najranije životne dobi, ističe prof. dr. sc. Irena Colić Barić, pročelnica Laboratorija za znanost o prehrani s Prehrambeno-biotehnološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu koja povodom Svjetskog dana Sunca, koji se obilježava 3. svibnja, ističe važnost sunčevog vitamina.

Foto: Photo by Štefan Štefančik on Unsplash

- Vitamin D esencijalan je za zdrave kosti, jer pridonosi iskorištavanju kalcija iz hrane i njegovom ugrađivanju u kosti, stoga se najčešće i povezivao samo sa zdravljem kostiju. Unazad petnaestak godina, adekvatan status vitamina D povezuje se s normalnom mišićnom i kardiovaskularnom funkcijom, manjim rizikom od šećerne bolesti i boljom zaštitom od infekcija - objasnila je prof. Colić Barić.

ŠTO JESTI U UREDU Vitku liniju na poslu čuvaju - jaja, jogurt, juha iz termosice...

Istraživanja su pokazala da svakom sedmom čovjeku u svijetu nedostaje vitamina D, čemu su glavni uzroci loša prehrana i nedovoljno izlaganje suncu zbog straha od raka kože. Dobra je vijest da je svega 10 do 15 minuta na suncu, u periodu od 13 do 15 sati, dovoljno kako bi se pokrenuo proces sinteze sunčevog vitamina.

Obogaćena hrana

Vitamin D se može dobiti i jedući namirnice koje obiluju ovim vitaminom. A u organizmu ga čovjek može nadoknaditi i kroz dodatke prehrani.

Fotolia | Autor: Fotolia Foto: Fotolia

- Masna riba (losos, tuna i skuša) i riblje ulje izvrstan su izvor vitamina D, kao i hrana obogaćena vitaminom D – poput margarinskih namaza i mlijeka koji su često sastavni dio doručka - navodi prof. dr. sc. Colić Barić.

Svakodnevno praćenje prehrane i unos namirnica obogaćenih vitaminom D posebno je važno za rizične skupine poput trudnica, starijih osoba, osoba koje nose zaštitnu odjeću ili su manje izložene sunčevoj svjetlosti.

Europska agencije za sigurnost hrane 2016. godine definirala je adekvatne unose za sve skupine stanovništva, smatrajući da je 50 nmol/L prikladna koncentracija vitamina D za sve populacijske skupine.

Foto: Dreamstime

Za odraslu populaciju definirani adekvatan unos vitamina D iznosi 15 mikrograma na dan. Za djecu dobi od 1 do 17 godina adekvatan unos je također 15 mikrograma na dan. Za dojenčad od 7 do 11 mjeseci definirani adekvatan unos vitamina D je 10 mikrograma na dan.

Dreamstime OLAKŠAJTE SI ŽIVOT Najveći vodič kroz alergije - i trikovi kako ublažiti simptome

Za žene, trudnice i dojilje postavljeni adekvatan unosa vitamina D iznosi 15 mikrograma na dan. Navedene vrijednosti postavljene su na osnovu podataka prikupljenih pod uvjetima minimalne sinteze vitamina D u organizmu tj. minimalnog izlaganja suncu.

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message