Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
34 komentara

Ključ prehrane: Maslinovo ulje je saveznik protiv hipertenzije

U prevenciju, ali i liječenju visokog krvnog tlaka prehrana igra ključnu ulogu. Dash dijeta, koja se bazira na povrću i cjelovitim žitaricama, sa smanjenim unosom soli pokazala se kao najbolja metoda

Fotolia
Foto: Fotolia
34 komentara

Visoki krvni tlak, to jest hipertenzija, jedan je od glavnih čimbenika rizika infarkta i moždanog udara. Od hipertenzije u Hrvatskoj godišnje boluje oko 750.000 osoba, dok oko 25.000 doživi moždani udar, a pritom su žene ugroženije od muškaraca.

Trajno povišenje krvnog tlaka dovodi do oštećenja krvnih žila srca, bubrega, mozga i mrežnice što povećava učestalost nastanka infarkta miokarda, zatajenja bubrega, moždanog udara i oštećenja vida. Velik postotak osoba s povišenim krvnim tlakom se ne javi liječniku, niti redovito kontrolira krvni tlak, a prosječan tlak liječenog hipertoničara daleko je veći od preporučenih vrijednosti za opću populaciju. 

Cerebrovaskularni inzult je prvi uzrok invaliditeta te uz ishemijske bolesti srca vodeći uzrok smrtnosti u Hrvatskoj. Hipertenzija je bolest koja se često kasno dijagnosticira, no podatak koji još više zabrinjava je da velik broj osoba pati od hipertenzije, a da toga nisu niti svjesni. Osnovne smjernice za smanjivanje rizika od hipertenzije su prestanak pušenja, ograničenje unosa alkohola, soli, procesuiranih i suhomesnatih proizvoda te smanjenje tjelesne mase. 

Foto: Dreamstime

Potrebno je i povećanje tjelesne aktivnosti, održavanje adekvatnog unosa kalcija, magnezija i kalija, smanjenje unosa masti te povećanje unosa voća i povrća. 

U bolnicama se takvim ljudima propisuje neslana dijeta, odnosno preporučuje se smanjenje unosa hrane koja sadrži srednje do visoke količine soli, što su suhomesnati proizvodi, sardine konzervirane u ulju, dimljena riba, tvrdi i polutvrdi sirevi, topljeni sir, konzervirano, ukiseljeno povrće i slično

Na stranici U.S. News već šest godina DASH prehrana s manje soli prva je dijeta izbora za ljude s povišenim krvnim tlakom i najbolja dijeta općenito. Istraživanja pokazuju da pridržavanje prehrambenih navika koje su prema načelima DASH dijete pomaže u snižavanju krvnog tlaka. 

Dreamstime | Autor: Dreamstime Foto: Dreamstime

Nutricionistički uravnotežen plan uključuje voće i povrće i nekoliko dnevnih obroka niskomasnih mliječnih proizvoda. Preporučuju se cjelovite žitarice, nemasno meso, perad i riba. Najveći naglasak je na smanjenju soli, i to tako da jelo začinite začinima, a ne solju. 

Ljudi koji imaju problem s povišenim krvnim tlakom ne bi trebali unijeti više od 2000 do 2400 miligrama natrija, odnosno više od 5-6 grama soli na dan.

Ovako smanjen unos soli može značajno pridonijeti prevenciji srčanožilnih, bubrežnih i ostalih kroničnih nezaraznih bolesti, a samim time i smanjiti smrtnost od srčanog i moždanog udara. Budući da glavninu soli unosimo hranom, vrlo je važno da biramo kvalitetnije proizvode koji po sastavu imaju manji udjel soli. Uz ovakve proizvode dobro je kombinirati hranu koja je izvor kalija, kalcija i magnezija, a to je povrće i voće. 

Fotolia OD GLAVE DO PETE Slušajte svoje tijelo: Ovih šest testova najčešće spase život

Primijećeno je da vegetarijanci imaju znatno nižu stopu pobola od hipertenzije od osoba koje jedu meso. Također, kada osobe koje jedu meso prijeđu na vegetarijansku prehranu, vrijednost njihova krvnog tlaka se snizi. 

Mnoge su znanstvene studije pokazale da osobe koje redovito konzumiraju maslinovo ulje imaju niže vrijednosti krvnog tlaka, a redovita konzumacija maslinovog ulja čak može i smanjiti potrebu za antihipertenzivima, to jest lijekovima za sniženje krvnog tlaka.

Zdenka Kovačiček

Foto: Zarko Basic/PIXSELL

- Nakon problema s visokim tlakom, promijenila sam prehranu. Trudim se jesti što manje mesa, a što više povrća. Također, izbjegavam piti mlijeko - rekla je Kovačiček.

Ideja za dnevni meni

Doručak:

DASH dijeta savjetuje jedenje cjelovitih žitarica, jaja ili povrća poput rajčice i avokada za doručak. Napravite domaći muesli tako da prepečete zobene pahuljice i med u pećnici i prelijete ih s jogurtom. Pokušajte napraviti i tost s avokadom tako da na kriške tosta namažete zgnječeni avokado i narezane rajčice.

Ručak:

Za ručak je najbolje jesti ribu poput lososa ili tune, koje možete pripremati na salatu s račicama, rukolom, jogurtom i integralnom tjesteninom. također ih možete grilati na malo maslinovog ulja i poslužiti  s povrćem kuhanim na pari. Pokušajte napraviti sendviče s grilanim povrćem i Mozzarellom u integralnom pecivu.

Večera:

Foto: Dreamstime

Prem DASH dijeti večera bi trebala biti lagana i sadržavati čim manje masti. Dobar izbor je piletina s brokulom u woku, koju možete preliti umakom poput Szechuan sosa, i smeđa riža. Probajte napraviti i puretinu na gril tavi s patlidžanima, tikvicama i paprikom, koje također možete grilati. Ako volite tjesteninu, jedite integralne špagete u umaku od rajčice, luka, češnjaka i nemasne govedine.

Top 10 namirnica

Važan je kalij

Povećan unos kalija povezan je sa smanjenim rizikom od moždanog udara, no dokazi ne upućuju na to da oni s visokim krvnim tlakom trebaju uzimati nadomjestke kalija. Umjesto toga, hranu bogatu kalijem, kao što su lisnato zeleno povrće, korjenasto povrće poput krumpira i mrkve te voće trebalo bi jesti svaki dan.

Pistacije

Fotolia | Autor: Fotolia Foto: Fotolia

Redovitom konzumacijom orašastih plodova možete održavati svoj krvni tlak u granicama normale, što su potvrdila i brojna istraživanja koja su se tijekom godina bavila ovim medicinskim problemom. Opće je poznato kako orašasti plodovi sadrže 63 posto zdravih masti koje čuvaju srce

Mliječni proizvodi

Tijekom proteklih šezdeset godina brojne su studije mediteranski način prehrane povezale s manjim rizikom od hipertenzije. U njoj dominiraju žitarice, mnogo svježeg voća i povrća, nezasićene masti iz maslinovog ulja i plave ribe, te niskomasni mliječni proizvodi.

Čudotvorni celer

Iako u usporedbi s drugim povrćem sadrži dosta soli, celer sadrži i aktivni spoj koji pomaže u snižavanju krvnog tlaka. Kemijska tvar koja pomaže u snižavanju krvnog tlaka zove se 3-n-butil ftalid i ona daje celeru njegovu aromu, a smanjuje i stres koji sužava krvne žile.

Začini umjesto soli

Foto: 123rf

Svježe ili sušeno začinsko bilje donosi promjenu u okusu, a dodatno povećava sadržaj vitamina i minerala u hrani. Stoga treba koristiti  češnjak, celer, gljive, korijander, kim, lovor, ružmarin, papriku, piment... 

Luk i češnjak

Luk i Češnjak sadrže spojeve adenozin i alicin, koji dovode do opuštanja glatkih mišića. Brojne studije su pokazale njihovu učinkovitost, ali ako uzimate lijekove protiv zgrušavanja krvi nije preporučljivo jesti češnjak.

Cikla

Foto: Dreamstime

Ovo korjenasto povrće sadrži dva ključna minerala za borbu protiv hipertenzije – magnezij i kalij - te je bogato nitratima, za koje su studije pokazale da imaju snažan utjecaj na snižavanje krvnog tlaka. 

Mineralna voda

Dokazano je da konzumiranje gazirane natrij-hidrogenkarbonatne prirodne mineralne vode može biti korisno u prevenciji kardiovaskularnih bolesti. Bikarbonatne mineralnih voda ima povoljno djelovanje na krvni tlak.

CURICA ILI DEČKO? Visok tlak povećava šansu za dečka, a stres da će biti curica

Čaša crnog vina

Crno grožđe poznato je po tome što obiluje antioksidantima, točnije fitonutrijentima koji se nazivaju polifenoli. Upravo zbog polifenola vino je uvršteno u prehrambeni proizvod antiviralnog i baktericidnog djelovanja.

Zobena kaša

Zobene pahuljice iznimno su bogate magnezijem, važnim nutrijentom na temelju kojeg je osmišljena i najpopularnija dijeta Dash, poznata po tome što, osim na gubitak kilograma, naglasak stavlja na zdravlje srca i krvožilnog sustava.

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message