Lifestyle

Komentari 13

Oprez na minusu: Čak 30 posto topline izgubit ćete bez kape

Oprez na minusu: Čak 30 posto topline izgubit ćete bez kape

Temperatura raste prema visini. Dok su nam noge 'na ledu', glavi je toplije i do pet stupnjeva. Pazite na sve dijelove tijela, a posebno umotajte bebe kojima je kolicima hladno...

Vanjska temperatura od primjerice -5°C mjerena je na visini od dva metra. Međutim, temperatura pri tlu je 4 do 5 stupnjeva niža pa se na 5 centimetara od tla spusti i do -10. 

Iz tog se može zaključiti da je temperatura na visini od 50 cm (područje koljena) -9°C, na visini od 110-120 centimetara (područje trbuha) od -7 - 8°C, a na 160-180 cm (području glave) oko -6°C. Stoga je osim utopljavanja glave i trupa, izuzetno bitno imati dobru izolaciju na nogama. Pripazite i na dijete koje gurate u kolicima jer je njemu i do 5°C hladnije nego vama, a bebe do šest mjeseci niti ne vozite u kolicima nego u nosiljci uz tijelo. 

- Prilikom vedre noći bez vjetra, dolazi do znatnijeg hlađenja zraka pri tlu, a budući da je hladniji zrak teži od toplijeg, on ostaje u nižim predjelima. Informacije o temperaturi na dva metra ukazuju na potrebu za adekvatnom zaštitom od hladnoće - kažu nam dežurni prognostičari iz DHMZ-a. Iako stanje nije tako alarmantno, njihova službena preporuka je da u kontinentalnoj Hrvatskoj odjevate u sljedeća tri dana odjeću za hladno vrijeme - poput debljih jakni i toplih hlača, dok se duž jadranske obale preporučuje odjeća za svježe vrijeme - baloner ili vjetrovka. 

Ono što se ne smije zanemariti, osim brojke u termometru je i osjet ugode, koji nekad ima i presudnu ulogu hoćemo li pri izlasku staviti kapu na glavu ili ćemo zaključiti da je danas ipak "toplo". 

- Osjet ugode uključuje i brzinu vjetra te relativnu vlažnost zraka bez direktne izloženosti sunčevom zračenju i to u laganoj šetnji, kada ne mirujemo, nego hodamo brzinom 3,2 kilometra na sat. Primjerice, uz jak vjetar na temperaturi od -2°C može biti podjednako hladno ili čak hladnije nego u uvjetima slabog vjetra i temperature -15 °C. U Splitu je primjerice jučer bilo 9°C, ali je uz jaku buru osjet ugode bio klasificiran kao vrlo hladan - objašnjava nam dežurni prognostičar iz DHMZ.

Osjet ugode inače ima devet kategorija: od iznimno hladnog, kojemu je dodijeljena oznaka -4, preko ugodnoga s oznakom 0, do iznimno vrućega s oznakom +4. Stariji i mlađi, te kronični bolesnici posebno se teško prilagođavaju velikim hldnoćama, no istovremeno, ne zaboravite da je boravak na otvorenom uz pravilnu i odgovarajuću prehranu, dovoljno odmora i sna izuzetno važan za fizičko i psihičko zdravlje i imunitet. 

- Pratite vremensku prognozu, ne boravite dugo na otvorenom, te izbjegavajte izlazak u jutarnje ili noćne sate kad su temperature najniže. Nemojte zanemarivati osjećaj hladnoće i drhtavicu koji upozoravaju na potrebu da se maknete s hladnoće. Također, izbjegavajte sve aktivnosti koje mogu uzrokovati brzo umaranje i izazvati ubrzano disanje pri niskim temperaturama. Ako vam grijanje nije dostupno, kao privremeno rješenje možete provoditi vrijeme u trgovačkim centrima - kaže dr. Nataša Janev Holcer, voditeljica odjela za opću zdravstvenu ekologiju iz HZJZ-a. 

Ako ne možete izbjeći izlazak na hladnoću, zaštitite glavu kapom, jer se 30 posto topline gubi s područja glave. Ruke zaštitite rukavicama te prekrijte usta šalom kako biste spriječili izravno udisanje hladnog zraka. Lice i usnice zaštitite kremom i balzamom za usnice.

- Odjenite više slojeva tople, ne preuske, odjeće po mogućnosti od materijala koji zadržavaju toplinu poput vune, polipropilena, svile. Kaput ili jakna trebaju biti nepropusni za vjetar i vlagu. Izuzetno je važna i obuća otporna na vlagu - kaže dr. Nataša Janev Holcer. 

Djeci stalno provjeravajte toplinu ruku

Za djecu je također važan boravak na otvorenom, no ti boravci trebaju biti kraći i prilagođeni vanjskim temperaturama. Maloj djeci i bebama u kolicima je naročito važno utopliti šake i stopala i zaštititi glavu kapom. No, potrebno je izbjegavati boravak za vrijeme jakog vjetra, kiše, magle i kada su vanjske temperature u minusu, odnosno ispod nule. 

Djeci i bebama je potrebno povremeno opipati ruke kako bi se uvjerili da im nije prehladno i kao i za odrasle osobe, također je važno prilagoditi vrijeme boravka. Po zimi je najbolje šetati tijekom dana, a izbjegavati boravak na otvorenom tijekom jutra i navečer.

Što ako ozebete?

Niske temperature mogu uzrokovati smrzotine koje zahvaćaju prste. Nužno je izbjegavati dugo stajanje i sjedenje, nošenje cipela s visokom potpeticom ili preniskim potplatom. U slučaju pojave početnih simptoma hipotermije ili ozeblina (trnci u prstima, smanjen osjet prstiju uz blijedu kožu, ponekad i bol) što brže potražite zagrijani prostor, skinite vlažnu odjeću, i postupno se ugrijavjte zamatanjem u deke. Preporučuje se topli čaj i juha, te liječnička pomoć.

Smrzavanje je češće ako ste iscrpljeni

People use umbrellas to protect themselves from falling snow in the Champs de Mars in Paris, as winter weather continues in northern France

Zbog hladnoće je moguće sniženje tjelesne temperature, tzv. hipotermija, (smrzotina) ili bez smrzavanja (ozebline, rovovsko stopalo i promrzline). Podložnost tim ozljedama je veća u stanjima iscrpljenosti, izgladnjelosti, dehidracije, hipoksije i dodira s vlagom ili metalom. U osobitoj su opasnosti od ovakvih ozljeda su oni pod utjecajem droga ili alkohola, kažu nam iz HZJZ-a. 

Pazite na starije

Starije osobe, osobito kronični bolesnici, zimi trebaju paziti na elemente koji im pogoršavaju teškoće. U hladnim mjesecima održavajte redoviti kontakt sa starijim osobama i osigurajte da uvijek uza sebe imaju osobne podatke, ime i prezime, adresu stanovanja i broj telefona, kažu iz HZJZ-a. 

POGLEDAJTE VIDEO SERIJAL 'ZENZACIJA' S IVANOM ŠARIĆEM:

Najčitaniji članci