Lifestyle

Komentari 0

Stručni savjeti kako pobijediti osjećaje iscrpljenosti i izgaranja

Stručni savjeti kako pobijediti osjećaje iscrpljenosti i izgaranja

Kad vam mikrobiom u crijevima oslabi, kaže dr. Amy Shah, upalne čestice mogu se ušuljati u krvotok i ubrzati imunološki odgovor. Preporučuje hranjenje crijevnih bakterija povećanim unosom povrća

Što se tiče optimizacije razine energije, možda znate da je potrebno malo više ulaganja u svoju dobrobit od ispijanja jedne ili pet šalica kave dnevno. Nalet kofeina kratkoročno djeluje na čovjeka, ali djeluje li na kroničnu iscrpljenost i neumoljivi osjećaj izgaranja? Dugoročno - ne.

POGLEDAJTE VIDEO: Proljetni umor

Ono što je ljudima potrebno da se bolje osjećaju i funkcioniraju je malo kompliciranije, a bazira se na osnovnim promjenama u stilu života. Amy Shah, doktorica medicine i autorica nove knjige 'Svega mi je dosta', kaže da  je 'naš problem s umorom i izgaranjem životni problem povezan sa stilom života'.

No dok se velik dio razgovora temelji na kvalitetnom spavanju i vježbanju pažljivosti i obraćanja pozornosti na svakodnevne sitnice (koje pomažu), ona nudi još usmjerenije načine pomoću kojih se čovjek može riješiti osjećaja iscrpljenosti i izgaranja. 

1. Jedite hranu koja potiče rad crijeva.

Ovdje se bavimo zdravljem crijeva, pa nije iznenađenje da se hrana koja podržava crijeva našla na popisu. Ali prema Amy, stanje vaših crijeva i količina energije su neraskidivo povezani. Sve proizlazi iz kronične upale.

- Upala je aktivacija vašeg imuniteta. Vaše imunološke stanice pozivaju svoje prijatelje i govore im 'Hej, ne prepoznajemo ovo. Treba nam pomoć' - objašnjava. 

Dakle, sve se vaše stanice prilagode dotičnoj prijetnji - najčešće procesuiranoj hrani koja nije dobra za vaša crijeva, objašnjava.

- Vaš imunitet neprestano komunicira s vašim crijevnim bakterijama i oni cijelo vrijeme donose odluke što učiniti - dodaje Amy. 

Kad vam mikrobiom u crijevima oslabi, kaže ona, upalne čestice mogu se ušuljati u krvotok i ubrzati imunološki odgovor. Shah preporučuje hranjenje crijevnih bakterija povećanim unosom povrća, po mogućnosti uz svaki obrok koji čovjek dnevno pojede. 

Hrana bogata probioticima poput luka, češnjaka i šparoga su superzvijezde koje podržavaju rad crijeva, kao i povrće poput brokule, cvjetače, prokulice i kupusa. 

- Zahvalno je jesti i korjenasto povrće poput batata i mrkve - dodaje ona. 

2. Cirkadijalni post

Što se tiče hrane, Amy kaže da je vrijeme jedenja jednako važno kao i to što jedete. Ona je ljubitelj isprekidanog posta, ali ne klasične vrste.

- Ispravan način provođenja isprekidanog posta je onaj koji je usklađen s cirkadijalnim ritmom - izjavila je. 

Kako se to odnosi na energiju? Pa, vaše tijelo svaki dan slijedi cirkadijalni ritam, a hormoni šalju poruke u mozak kada je vrijeme za spavanje. 

- Hormon melatonin, na primjer, veže se za mozak i govori mu da postane pospan. Ali također se veže za gušteraču i govori gušterači da zaustavi proizvodnju inzulina i proizvodnju enzima gušterače - objašnjava Amy.

Dakle, kad jedete kasno navečer, gušterača možda neće probaviti hranu jer je bila pripremljena za odmor i oporavak. 

Zbog toga je cirkadijalni post, primjećuje ona, bolji način da se pristupi isprekidanom postu. S isprekidanim postom možete odabrati bilo koji vremenski ograničen prozor za jelo koji želite, a s cirkadijalnim postom, jedete s izlaskom i padom sunca.

- Pogledajte kako smo evolucijski izgrađeni. Nismo imali hladnjake i mikrovalne pećnice. Obroke bismo završili nedugo nakon zalaska sunca i ne bismo odmah ujutro jeli. Dakle, fiziološki i evolucijski gledano, cirkadijalni post biologijom odgovara našim tijelima - zaključila je Amy.

3. NEAT pokret

Još jedan razlog zbog kojeg ljudima nedostaje energije je i to što se premalo kreću. dovoljan je i NEAT način kretanja, a ne HIIT treninzi. 

- Govorim o NEAT kretanju (non-exercise activity thermogenesis), termogenezi aktivnosti bez vježbanja, čija je definicija: energija koja se troši tijekom aktivnosti povezanih s 'ne vježbanjem', poput hodanja stepenicama, nošenja namirnica i slično - izjavila je.

Amy želi da se ljudi usredotoče na kretanje tijekom cijelog dana - ne samo tijekom formalnog treninga. 

- Najdugovječniji ljudi na svijetu u Plavim zonama, oni ne rade ono što bismo mi u zapadnom svijetu smatrali 'vježbanjem'. Ali oni ne sjede na stolici osam sati dnevno - oni se kreću uokolo, penju se i spuštaju stepenicama, šeću do prijatelja ili uređuju vrt.

Poveznica između vježbanja i razine energije dobro je dokumentirana, ali Amy kaže da vam jednostavni NEAT pokreti mogu pomoći u ostvarivanju sličnih koristi - zapravo, istraživanje je pokazalo da se broj kalorija koje NEAT sagori kreće od oko 15% do čak 50% ili više dnevne potrošnje energije.

Razmislite o šetanju oko kuće ili ispred zgrade dok imate poslovni razgovor na mobitelu ili ustanite i istegnite se svakih sat vremena - to bi moglo sve promijeniti.

Najčitaniji članci