Obavijesti

Lifestyle

Komentari 7

Upale i bolne infekcije mogu se spriječiti - bacite šećer i gluten

Upale i bolne infekcije mogu se spriječiti - bacite šećer i gluten
1

Ako se ne liječe, tinjajuće upale mogu biti uzrokom visokog tlaka, dijabetesa, bolesti srca... A izbacivanje prerađene hrane i izmjena sjedilačkog načina života je dobra prevencija

VIDEO

Većina nas barem je jednom nožnim palcem udarila u nogu od stola. Već nakon nekoliko minuta, palac je bio crven i otečen, odnosno došlo je do upalne reakcije. 

Funkcija je upale u ovom slučaju da potakne imunološki sustav na reakciju, kako bi se pokrenulo iscjeljenje. Prirodno se potiče proizvodnja bijelih krvnih zrnaca koje ‘lociraju’ upalu i bore se s njom. Kad je riječ o palcu i sličnim ozljedama, upala najčešće traje do tri dana i ne treba ju posebno liječiti. Liječniku se treba javiti tek ako u tom razdoblju ne primijetimo promjene na bolje. 

Simptomi tihih upala

Riječ je o akutnim upalama, za koje bismo mogli reći da su dobre, jer bez njih ne bi bilo ozdravljenja. No, nisu sve takve. 
Neke se javljaju kao reakcija na promjenu, koju najčešće istodobno prati i infekcija, poput upale zuba, sinusa, mjehura, upala korijena nokta i slično.

Dremastime

Većina ih ima konkretan uzrok (najčešće bakterije) i također se manifestiraju uz crvenilo, otok i toplinu oko zahvaćenog dijela tijela, te bol. Te se upale moraju liječiti, kako se infekcija ne bi širila tijelom. U pravilu se liječe antibioticima, a nakon što oni smire upalu, važno je liječiti i uzrok, kako se upala ne bi ponovila.

Te upale najčešće ne ostavljaju ozbiljnije posljedice, iako mogu potrajati i ponavljati se i po nekoliko puta u relativno kratkom razdoblju. No, postoje i tinjajuće blage upale, kod kojih simptomi nisu jako izraženi, pa se upala ne liječi, ili se liječi neadekvatno.

Dreamstime

Iako toga nismo svjesni, takve upale prisutne su uglavnom stalno kod većine ljudi, kaže dr. Meri Bura, doktorica medicine s diplomom homeopatije i osnivačica holističkog centra Mulier.

- Tinjajuću malu upalu možemo osjećati kroz minorne simptome, poput pogoršanja u čistoći i izgledu kože, bolova u vratu, manjka energije, probavnih tegoba, glavobolje ili neraspoloženja. Moguće je i da postoji neka upala u organizmu, a da je krvna slika u redu, odnosno da se upala ne pokaže niti na pretragama, kaže. 

Kronična stanja

- Jedan od primjera je Hashimotov tireoiditis, autoimuna bolest koja je dosegnula razmjere epidemije, a kod koje se ne pokazuju povišene vrijednosti leukocita koje se u medicini smatraju sigurnim znakom upale. No, zna se da kod ove bolesti postoji upala i da je za njeno liječenje najvažnije riješiti upalu, pojašnjava Bura.

Za dodatne informacije o Hashimotovom tireoiditisu pogledajte video:

Takve upale mogu potrajati dulje od šest mjeseci i prerasti u kronični oblik. S vremenom se mogu proširiti na krvne žile, živce i neke organe i postati žarište koje dovodi do niza poremećaja i bolesti na tim organima. Naime, kod kronične upale koja traje dugo imunološki sustav proizvodi višak bijelih krvnih zrnaca i citokina, koji dugo mogu ostati u krvotoku. Kako trajna imunološka reakcija nije normalno stanje organizma, oni u napadaju ostale stanice i tako ‘otvaraju’ mjesto za razvoj bolesti.

Znanstvenici smatraju da je kod oboljelih od hipertenzije, dijabetesa, povišenog kolesterola te pretilosti, velika vjerojatnost da u podlozi tinja neka vrsta kronične upale od koje se razvila bolest.

Novija istraživanja ukazuju i na to da se kronična upala može povezati i s bolestima srca, nekim vrstama raka, bolestima pluća, artritisom, erektilnom disfunkcijom, pa i Alzheimerovom bolesti.

Iako uzroci kroničnih upala još nisu istraženi, pretpostavlja se da njihovom razvoju pogoduje sjedilački tip posla, kronični stres, nedostatak sna, te pušenje, prekomjeran unos alkohola i izloženost otrovima iz okoline, dok naša sugovornica ističe loše prehrambene navike. Pritom neka hrana može biti ‘okidač’ upale, dok neke djeluju preventivno.

Fotolia

Nutricionistica i autorica priručnika o LCHF dijeti, Anita Šupe, ističe da neke od najvećih zdravstvenih problema možemo povezati s viškom šećera, osobito sirupa koji se dodaju hrani kao zaslađivači i pojačivači okusa, što u tijelu stvara plodno tlo za razvoj gljivica i upala, te pšenicom. Samo izbacivanjem te dvije namirnice možemo učiniti puno.    

Veza pšenica - gluten

Pšenica se danas potpuno razlikuje od sorte koju smo koristili prije 50-100 godina. Nova je genetski je modificirana da bi bila otpornija na bolesti, štetočine, klimatske uvjete i pesticide i naš je organizam ne može razgraditi.

Gluten iz pšenice, inače poznat kao teško probavljiv protein koji izaziva brojne zdravstvene probleme, u novoj je pšenici genetski modificiran i teško se razgrađuje u tijelu. Danas se zna da je upravo gluten iz pšenice uzročnik vrlo velikog broja bolesti, osobito autoimunih - kaže Šupe. 

Top lista neželjenih namirnica

Na popisu najgorih namirnica su margarini, rafinirana (preradom dorađena) ulja kao što su sojino, kukuruzno, suncokretovo i repičino ulje te pržena hrana.

Dreamstime

U loše namirnice ubraja se i soja te proizvodi koji ju sadrže, umjetni zaslađivači (osobito kad se dodaju namirnicama ‘bez šećera’), te razni pojačivači okusa u gotovim jelima, mješavinama začina, juhama, kockama za juhu i slično. To se odnosi i na kekse, kolače, slatkiše, hranu u tubama, kutijama, konzervama, dakle na sve industrijski obrađene namirnice, kaže nutricionistica Šupe.

Popis hrane s protuupalnim djelovanjem 

Jaja, osobito domaća od slobodnih kokoši, i to posebno žumanjak, riba koja nije iz uzgoja (plava riba) i morski plodovi.

Tu su i namirnice bogate polifenolima: tamno zeleno lisnato povrće (kelj, špinat, blitva, brokula, raštika, kupus, rikola i slično) te tamno crveno, plavo i crno šumsko voće (borovnice, ribiz, kupine, maline i slično), koji bi trebali biti dio prehrane čovjeka koji želi ostati zdrav, savjetuje Šupe. 

Petodnevni jelovnik protiv upala

Donosimo prijedlog jelovnika koji je bogat namirnicama koje imaju protuupalno djelovanje. U osnovi, riječ je o klasičnoj mediteranskoj prehrani s naglaskom na namirnice koje imaju preventivnu, odnosno ljekovitu moć

1. dan

Doručak: Zobena kaša s trešnjama i kokosom

Sastojci: 1,5 šalica zobi, 4 žličice chia sjemenki, 3 do 4 šalice kokosovog mlijeka (napitka), 3 žličice kakaa, prstohvat stevije, malo ribanog kokosa, trešnje (svježe ili zamrznute), malo naribane crne čokolade s visokim udjelom kakaa, po potrebi javorov sirup za zaslađivanje. 

Fotolia

Priprema: Pomiješajte zob, sjemenke, kokosovo mlijeko, kakao i steviju u tavi, pa zagrijte na srednje jakoj vatri i pirjajte dok se zob ne skuha. Prelijte u zdjelice i ‘začinite’ kokosom, trešnjama, čokoladom i javorovim sirupom. 

Ručak: Juha od bundeve s čilijem

Sastojci: 1 žlica maslinova ulja, 1 crveni luk, 3 češnja češnjaka, 2 krumpira, 1 kilogram bundeve, ¼ žličice praha čilija, 1 litra kuhanog pilećeg temeljca, prstohvat korijandera, ½ šalice vrhnja i malo sjeckanog svježeg vlasca za ukras. 

Fotolia

Priprema: Zagrijte ulje u tavi na srednje jakoj vatri, pa dodajte sjeckani luk i češnjak. Pirjajte oko 3 minute. Dodajte kockice krumpira i bundeve. Kuhajte uz povremeno miješanje oko 5 minuta. Dodajte čili i korijander i kuhajte minutu. Dodajte temeljac pa kuhajte 10 do 12 minuta na srednjoj vatri. Kad krumpir i bundeva omekšaju, maknite s vatre i izmiksajte štapnim mikserom. Smanjite vatru i umiješajte vrhnje, pa na laganoj vatri prokuhajte minutu. Začinite čilijem. Poslužite u zdjelicama sa žličicom vrhnja i malo vlasca. 

Večera: Ljuti krumpir s jajima

Sastojci: 2 krumpira, korijen đumbira veličine palca, 2 režnja češnjaka, 1 žlica maslinova ulja, 2  žlice curry praha (blagog ili ljutog, po izboru), domaći umak od rajčice, 4 domaća jaja, malo nasjeckanog svježeg peršina

Dreamstime

Priprema: Krumpir narezan na kockice stavite u lonac s vodom. Zagrijte i kuhajte 5 do 6 minuta, dok ne omekša. Zatim ga procijedite. Za umak ogulite đumbir i naribajte ga. U dubokoj tavi na maslinovo ulje dodajte đumbir i češnjak, pa prepecite da omekšaju. Dodajte curry i pirjajte minutu. Dodajte umak od rajčice i dobro promiješajte. Dodajte krumpir, promiješajte. Ako jelo izgleda suho, dodajte par žlica vode. Raširite mješavinu po tavi i napravite 4 udubljenja. U svaku razbijte po jaje. Poklopite i kuhajte jaja.

2. dan

Doručak: Smoothie od borovnica

Sastojci: 1 šalica borovnica, ½ šalice čvrstog jogurta, 1 šalica nemasnog mlijeka i jedna banana.  

Priprema: Pomiješajte sve sastojke u blenderu i blendajte minutu do dvije. Po potrebi, možete dodati pola žličice meda. 

Ručak: Mediteranska salata od tune

Sastojci: 2 do 3 limenke tune u salamuri koju ste dobro ocijedili, ¼ šalice domaće majoneze, ¼ šalice nasjeckanih maslina, 2 žlice sjeckanog luka, 2 žlice sjeckane crvene paprike, 2 žlice svježe nasjeckanog bosiljka, 1 žlica kapara, 2 velike zrele rajčice, narezane na kockice, 1 žlica soka od limuna, sol i papar po želji. 

Thinkstock

Priprema: Pomiješajte sve sastojke u velikoj zdjeli i ohladite salatu u hladnjaku. 

Večera: Puretina s čilijem

Sastojci: 500 grama nemasne puretine, 1 žlica maslinovog ulja, 1 srednji luk narezan na kockice, 1 crvena paprika narezana na kockice, 1 žuta paprika narezana na kockice, 500 ml domaćeg pirea od rajčice, 400 g pelata, 600 g kuhanog crnog graha, 1 šalica kukuruza, 2 žličice čilija u prahu, 1 žlica kumina, sol i papar prema želji.

Fotolia

Priprema: Zagrijte ulje na srednje jakoj vatri. Stavite puretinu na tavu i pecite dok podjednako ne porumeni s obje strane. Prebacite u kuhalo za sporo kuhanje, pa dodajte luk, papriku, umak od rajčice, kockice rajčice, grah, kukuruz, čili u prahu i kumin. Promiješajte i začinite solju i paprom. Pokrijte i kuhajte na laganoj vatri dok u potpunosti ne omekša. Poslužite s nasjeckanim mladim lukom ili žlicom vrhnja. 

3. dan

Doručak: Lagana zobena kaša

Sastojci: 4 šalice vode, 1 šalica zobene kaše, 1½ žličica cimeta, ¼ žličice praha korijandra, 1 klinčić, ¼ žličice đumbira u prahu, ¼ žličice pimenta, 1/8 žličice muškatnog oraščića, ¼ žličice kardamoma i javorov sirup po potrebi. 

Priprema: Prokuhajte zob u vodi, ocijedite i dodajte začine i po potrebi zasladite javorovim sirupom.  

Ručak: Rolice od kelja i grilane piletine

Sastojci: 8 filea bijelog pilećeg mesa koje ste prepekli na tavi ili roštilju i narezali na trakice, 6 šalica kelja, narezanog na zalogaje, 1 šalica cherry rajčice narezane na četvrtine, 3/4 šalice ribanog parmezana, jedno jaje kuhano oko 1 minutu, 1 režanj sjeckanog češnjaka, ½ žličice Dijon senfa, 1 žličica meda, 1/8 šalice svježeg soka od limuna, 1/8 šalice maslinovog ulja, malo soli i papra, 2 velike tortilje. 

Priprema: Pomiješajte jaje, češnjak, senf, med, limunov sok i maslinovo ulje. Umutite dok se ne formira umak. Posolite i popaprite. Dodajte kelj, piletinu i rajčice i umiješajte ¼ šalice naribanog parmezana. Na tortilje ravnomjerno rasporedite salatu i svaku pospite s polovicom preostalog parmezana. Zamotajte i narežite na kriške, pa odmah poslužite.

Večera: Pastrva s povrćem iz pećnice

Sastojci: 2 svježe pastrve, 2 mlada luka, 1 korijen komorača, 3 češnja češnjaka, manji svežanj peršinovog lišća, 150 ml bijelog vina, 200 ml vode, 1 limun, sol, papar, Vegeta. 

Shutterstock

Priprema: Očišćene pastrve operite pod tekućom vodom i obrišite papirnim ubrusom, pa natrljajte solju i paprom iznutra i izvana te pokapajte limunovim sokom. Pustite da odstoje barem 30 minuta. U manjem lončiću zagrijte vodu, pa razmutite žličicu soli i papra. Operite komorač, otkinite tvrde vanjske dijelove i narežite na četvrtine, pa blanširajte u posoljenoj vodi. Ocijedite. Mladi luk narežite na kolutiće.

Pastrve položite u lim premazan maslinovim uljem, napunite ih češnjakom i lukom, komorač rasporedite oko njih i sve skupa zalijte temeljcem (vodom sa začinima) i bijelim vinom. Stavite u pećnicu i pecite oko sat vremena na 180°C. Nakon polovice vremena pečenja, okrenite ribu. Poslužite uz blitvu s krumpirom, komorač te krišku limuna.

4. dan

Doručak: Muffini s rabarbarom

Sastojci: ½ šalice (oko 50 grama) mljevenih badema, isto toliko smeđeg šećera, 2 žlice naribanog đumbira, jedna žlica lanenog brašna, ½ šalice (oko 70 grama) heljdinog brašna, ¼ šalice (oko 35 grama) integralnog rižinog brašna, 2 žlice kukuruznog brašna, 2 žličice praška za pecivo, ½  žličice  cimeta,  1/2 žličice đumbira u prahu i prstohvat morske soli. Pripremite i šalicu sitno narezane rabarbare, jednu malu jabuku narezanu na sitne kockice, 95 ml rižinog ili bademovog mlijeka, ¼ šalice maslinovog ulja (60 ml), 1 veliko jaje i 1 čajnu žličicu ekstrakta vanilije.   

24sata

Priprema: Zagrijte pećnicu na 180°C i pripremite kalupe za muffine – treba ih premazati maslacem ili obložiti papirom za pečenje. Bademe, đumbir i šećer stavite u srednje veliku zdjelu. Prosijte preko toga sve vrste brašna i dodajte prašak za pecivo i začine. Ravnomjerno pomiješajte. Umiješajte rabarbaru i jabuke pa promiješajte. U drugoj zdjeli umutite mlijeko, ulje, jaja i vaniliju, pa ulijte polako u suhu smjesu. Ravnomjerno podijelite tijesto u kalupe i pecite 20-25 minuta, dok muffin ne dobije zlatne rubove na vrhu. 

Ručak: Zimska ili ljetna voćna salata

Sastojci: izaberite voće po želju, u skladu sa sezonom i narežite na sitnije kockice. Možete koristiti i šumsko voće iz leda, kao i suho voće, samo ga također nasjeckajte. Za preljev: 1 žličica maslinovog ulja, 1 žličica kokosovog ulja, 1 žličica aceto balsamica, 2 žličice sirupa agave, prstohvat soli. 

shutterstock

Priprema: Umutiti sastojke za preljev kako bi se okusi proželi dok narežete voće. Zatim narežite voće na kockice, s tim da sačuvate sve sokove. Prelijte voće mješavinom ulja i aceta. Prije posluživanja možete posuti sjeckanim orasima.  

Večera: Punjene paprike na talijanski

Sastojci: Oko 400 grama mljevene puretine ili mljevene junetine bez masti, 4 crvene paprike, 2 šalice domaćeg umaka od rajčice, 1 žličica bosiljka i origana, 1 žličica češnjaka u prahu, ½ žličice soli i papra, ½ šalice smrznutog špinata ili povrća po izboru, 2 žličice ribanog sira parmezana i još malo za ukras. 

Dreamstime

Priprema: Zagrijte pećnicu na 200 stupnjeva i obložite lim za pečenje papirom za pečenje. Očistite paprike i odrežite im vrh. Operite paprike i prerežite ih na pola, tako da svaku polovicu možete puniti. U međuvremenu, zapecite malo puretinu na tavi kojoj ste dodali malo ulja. Rastresite meso, pa ga miješajte na srednjoj temperaturi dok se sve meso ne prokuha.

Dodajte umak od rajčice i začine, pa nastavite kuhati dok puretina ne bude gotova. Dodajte špinat i parmezan i miješajte dok se sve dobro ne poveže. U svaku polovicu paprike stavite jednu do dvije žlice smjese, pa pospite paprikom i zapecite u pećnici 20 do 30 minuta, dok se sir ne otopi. 

5. dan

Doručak: Granole od heljde i đumbira

Sastojci: 2 šalice zobi (220 grama),  1 šalica heljde (280 grama), 1 šalica sjemenki suncokreta (200 grama),  1 šalica sjemenki bundeve (200 grama), 1 ½ šalice datulja (300 grama), 1 šalica pirea od jabuke (360 grama), 6 žlica kokosova ulja, 4 žličice kakao praha, komad đumbira (oko 20 grama). 

Priprema: Zagrijte pećnicu na 180°C. Pomiješajte zob, heljdu i sjemenke u zdjeli i dobro promiješajte. U tavu stavite kokosovo ulje, datulje i jabučni pire pa pirjajte pet minuta, dok datulje ne omekšaju. Dok se pirjaju, ogulite i naribajte đumbir pa dodajte datuljama. Kad datulje omekšaju, prebacite sve u blender i dodajte kakao, pa promiješajte dok ne dobijete glatku smjesu.

Prebacite ju u mješavinu heljde, zobi i sjemenki, pa promiješajte. Lim za pečenje premažite kokosovim uljem i ulijte smjesu. Pecite oko 45 minuta, no nakon prvih 15 minuta smjesu treba promiješati, pa onda ponavljati svakih 5 minuta, da ne zagori. Kada smjesa postane hrskava, izvadite iz pećnice i ohladite. Možete ju čuvati u limenoj kutijici za kekse i do mjesec dana. 

Ručak:  Juha od ljute papričice i slatkog krumpira

Sastojci: 2 žlice maslinovog ulja, 2 srednja luka, nasjeckana, 1 sitno nasjeckana crvena ljuta papričica (sačuvajte sok), 1 na kockice nasjeckana zelena zelena paprika, 2 žličice kumina u prahu, 1 čajna žličica soli, 1 žličica korijandra u prahu, 3-4 šalice slatkog krumpira, narezanog na kockice,  4 šalice juhe od povrća, odnosno povrtnog temeljca, 2 žlice mljevenog peršina, 1 žlica soka od limuna, kockica krem sira.

Goran Kovačić/Pixsell

Priprema: U velikom loncu za juhu zagrijte maslinovo ulje na srednje jakoj vatri. Dodajte luk i pirjajte dok ne omekša. Dodajte crvene i zelene papričice, kumin, sol i korijander. Pirjajte 1 do 2 minute. Dodajte sok od crvene papričice, slatki krumpir i temeljac. Neka zakuha, pa smanjite, i kuhajte dok krumpir ne omekša, 10-15 minuta. Umiješajte peršin i sok od limuna i maknite s vatre. Kad se malo ohladi, stavite pola juhe u blender, zajedno s krem sirom. Blendajte dok ne dobijete glatku smjesu, pa vratite na vatru da se zagrije, ako je potrebno. Doradite okus solju i paprom i poslužite. 

Večera: Losos s tikvicama i limunom

Sastojci: 4 tikvice narezane na kolutove, 2 žlice maslinovog ulja, malo soli i papra po okusu. Za lososa: 2 žličice smeđeg šećera, 2 žlice svježe soka limuna, 1 žlica Dijon senfa, 2 režnja sjeckanog češnjaka, ½ žličice osušenog timijana, ½ žličice suhog origana, ¼ žličice suhog ružmarina, 4 filea lososa približno po 200 grama, 2 žlice nasjeckanog svježeg peršina lišća, sol i papar po želji.  

Žarko Bašić/PIXSELL

Priprema: Zagrijte pećnicu na 200 stupnjeva i lagano zamastite lim za pečenje. U zdjelici pomiješajte smeđi šećer, limunov sok, senf, češnjak, kopar, origano, timijan i ružmarin. Posolite i popaprite i stavite na stranu. Posložite tikvice u lim za pečenje tako da pokrijete dno, pa ih poškropite s malo ulja i začinite sa soli i paprom, po želji. Dodajte losos u jednom sloju i svaki premažite začinima s obje strane. Pecite oko 15 do 18 minuta. 

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 7

VIDEO

Horoskop slavnog astrologa iz renesanse: Na koji dan si rođen u mjesecu, takvo breme nosiš
SUDBINA U ZVIJEZDAMA

Horoskop slavnog astrologa iz renesanse: Na koji dan si rođen u mjesecu, takvo breme nosiš

Svaki dan u mjesecu ima svoje karakteristike koje utječu na formiranje osobnosti, životne izbore, želje, sumnje i strahove. Giordano Bruno objasnio ih je još u 15. stoljeću