Obavijesti

Lifestyle

Komentari 2
Foto: screenshot/Pink Tv
NAJČEŠĆE OZNAKE NA PROIZVODIMA

Znate li što znače ove oznake na ambalaži? Malo tko to zbilja zna

Znakovi prenose informacije o proizvodu i ambalaži svima koji sudjeluju na 'životnom' putu proizvoda od proizvođača do potrošača, sve dok proizvod ne postane otpad, rekla nam je Dubravka Bačun

- Uglavnom gledam sastav proizvoda, znakovi mi samo 'upadnu' u oko - napisao je jedan od sudionika istraživanja koje je provela  Dubravka Bačun, dugi niz godina zaposlena u tvrtki Ericsson Nikola Tesla d.d. na području zaštite okoliša i održivoga razvoja. Danas je u mirovini i vrlo je aktivna u projektima za zaštitu okoliša. 

Zanimalo ju je koliko potrošači doista poznaju oznake na ambalaži te obraćaju li uopće pažnju na njih. Anketu je napravila među bivšim kolegama na poslu, a neka objašnjenja su bila čak simpatično humoristična.

POGLEDAJTE VIDEO: 

Pokretanje videa...

00:45

CE oznaka, skraćenica za 'Conformité Européenne' - u prijevodu 'europska usklađenost', nekim ispitanicima je djelovala kao 'EURO novac', a drugima kao oznaka da proizvod nije otrovan. Svega 19 posto ispitanika je odgovorilo točno ili približno točno. Inače, CE je oznaka sukladnosti za proizvode koji dolaze na tržište zemalja Europske unije i Europskog gospodarskog prostora. Ona je znak da proizvod ispunjava zahtjeve EU propisa koji vrijede upravo za tu vrstu proizvoda.

Drugi vrlo česti znak na ambalaži proizvoda, koji je zbunio ispitanike, je oznaka Ambalaža za recikliranje, iako ispod tog znaka sitno piše 'ambalaža za recikliranje', što je samo još jedan dokaz da kupci doista rijetko čitaju sitna slova. Neki su mislili da je to 'znak za tetrapak' ili da se 'otvara u smjeru kazaljke na satu'. Svega 34 posto njih je točno ili približno točno odgovorilo na to pitanje.

I oznaku kišobrana, što je prilično jasan znak - zaštititi od vlage, prepoznalo je svega 38 posto njih. Još manje ispitanika, njih 19 posto, znalo je objasniti Zelenu točku, što je inače oznaka za ambalažu koja se reciklira i za nju se plaća naknada. Neki su komentirali da je to znak za 'prijatelje prirode i okoliša', 'prirodno zadovoljavajuće' i čak kako se radi o 'proizvodu bez freona.

Möbiusovu petlju je prepoznalo i pravilno opisalo čak 60 posto ispitanika, iako, i tu je bilo simpatičnih pogrešnih objašnjenja poput 'ponovno zatvorivo' ili 'manja potrošnja ambalaže'. Ovu važnu oznaku kreirao je Gary Anderson 1970. godine i njome je pobijedio na natječaju povodom Dana planete Zemlje. Pojasnio je da je taj znak utemeljio na tri važna načela - smanji, recikliraj i ponovo preradi. Möbiusovu petlja govori da se radi o ambalažnom materijalu koji se može preraditi/reciklirati.

Inače, oznaka Ambalaža za recikliranje i Möbiusova petlja znaju zbunjivati kupce jer izgledaju drugačije, a zapravo imaju isto značenje - da se ambalaža može preraditi i ponovno koristiti.

Oznaku za vrijeme upotrebe nakon prvog otvaranja dobro je opisala većina ispitanika.

- Općenit dojam da potrošači slabo poznaju znakove trebalo je i dokazati. U tu svrhu priredila sam upitnik s nekoliko znakova koji se često mogu naći na proizvodima i ambalaži. Uz znakove postavljeno je pitanje ispitanicima jesu li uočili navedene znakove i ako jesu, znadu li ih objasniti. Broj od 148 popunjenih upitnika pokazao je da svaki novi potvrđuje početnu tvrdnju o relativno slabom poznavanju znakova. Odgovori su obrađeni, a dobiveni rezultati su pokazatelj stanja u poznavanju znakova - objasnila je Dubravka Bačun u svojem Priručniku o znakovima na proizvodima i ambalaži koji je izdao Hrvatski poslovni savjet za održivi razvoj 2009. godine.

- Iako je 85 posto ispitanika odgovorilo da obraća pozornost znakovima, što je izvrstan rezultat, odgovori na ostala pitanja pokazuju da slabo poznaju značenje pojedinih znakova - dodala je.

- Znakovi prenose informacije o proizvodu i ambalaži svima koji sudjeluju na 'životnom' putu proizvoda od proizvođača, preko prijevoznika, skladištenja, pa do potrošača, sve dok proizvod ne postane otpad. Zanimljiv je to put popraćen najrazličitijim znakovima koji bi trebali biti globalno prepoznatljivi, a slika govori više od riječi - rekla nam je Dubravka Bačun.

Ovako je izgledala anketa, pa pokušajte sami odgonetnuti što predstavlja koji znak na ambalaži proizvoda.

Rezultati ankete:

CE označavanje

- Svega 19 posto ispitanika je točno ili približno točno objasnilo značenje znaka, na primjer: Proizvod je sukladan direktivama EU (znam da nije 100 posto točno i da se ne odnosi samo na zemlje EU). Ispitanik je točno odgovorio, iako je u nastavku odgovora izrazio sumnju u njegovu točnost. 'CE oznaka na proizvodu znači da proizvod zadovoljava uvjete sigurnosti i smije se pojaviti na tržištu EU. Ovo je približno točan odgovor'. 'Proizvod odobren za plasiranje na tržište EU'. Ovo je približno točan odgovor - opisala je Dubravka Bačun u priručniku.

Bilo je i neobičnih odgovora poput:

  • EURO novac.
  • Europski standard, neotrovno.
  • Nekakav certifikat o kvaliteti.
  • Certifikat o proizvodu, tj. njegovoj 'originalnosti', nekakav standard – metoda. 

EU cvijet

'Svega 10 posto ispitanika je točno ili približno točno odgovorilo. Ovakav rezultat je razumljiv jer na hrvatskom tržištu gotovo da i nema proizvoda s tim znakom.' 

Ambalaža za recikliranje

- Iznenađuje činjenica da je svega 34 posto ispitanika točno ili približno točno odgovorilo, premda iznad znaka sitno piše 'ambalaža za recikliranje' - rekla je autorica priručnika.

Od neobičnih odgovora je izdvojila:

  • Hrvatski znak za povratnu ambalažu
  • Okretanje (otvaranje) u smjeru kazaljke na satu.
  • Znak za tetrapak.

Zaštititi od vlage

'Točno ili približno točno odgovorilo je 38 posto ispitanika, što iznenađuje jer se pretpostavljalo da je barem kišobran jasan znak.'

Möbiusova petlja

- Odličan rezultat, 60 posto ispitanika je točno odgovorilo da se materijal može preraditi, reciklirati - kazala je autorica.

Bilo je i neobičnih odgovora poput:

  • Ponovno zatvorivo.
  • Manja potrošnja ambalaže.

Zelena točka

- Svega 19 posto ispitanika je točno ili približno točno odgovorilo, na primjer: 'Ambalaža za recikliranje i plaćena je naknada za skupljanje', 'Firma financira sustav povrata ambalaže'. Ovo je približno točan odgovor jer proizvođač (uvoznik) plaća u državi uvoznici naknadu za gospodarenje ambalažnim otpadom organizaciji koja je za to ovlaštena - pojašnjeno je.

Od zanimljivih odgovora autorica je izdvojila:

  • Prijatelj prirode i okoliša.
  • Prirodno zadovoljavajuće.
  • Proizvod bez freona.
  • Biorazgradivo.

Količina i vrijeme upotrebe nakon prvog otvaranja

Ovaj primjer s kozmetičkog proizvoda sadrži tri znaka:

  • 75 ml znak za količinu.
  • Znak e.
  • Oznaku vremena upotrebe proizvoda nakon prvog otvaranja.

- Za prvi dio su svi ispitanici točno naveli da se radi o količini. Za drugi znak e uglavnom nisu odgovorili, a znači da je proces punjenja tako vođen da se jamči navedena količina. Za treći znak se ispostavilo da ne predstavlja problem. Ispitanici koji su uopće odgovorili napisali su točno objašnjenje - stoji u priručniku.

'Oznake nastaju na više načina, a o tome ovisi i tko ih dizajnira'

Thinkstock
Foto: Thinkstock

- Odabir između proizvoda koji imaju istu svrhu, još i danas, ovisi o informacijama na naljepnici, na primjer: ako podržavaju rad udruge koja brine o životinjama ili ako dio novca ide za pošumljavanje i sl. Isto tako, zanimljivo je kada objašnjavam da neki proizvod kupujem zbog zanimljive naljepnice, a ne sadržaja, na primjer: neko žestoko piće koje ne pijem i slično - rekla nam je Dubravka Bačun pa pojasnila kako nastaju sve te oznake na ambalaži proizvoda.

Naučite pravilno razvrstavati otpad: Razbijeno staklo prozora ne smije ići u kantu za staklo
Naučite pravilno razvrstavati otpad: Razbijeno staklo prozora ne smije ići u kantu za staklo

- Oznake nastaju na više načina, a o tome ovisi i tko ih dizajnira. Ponekad sam proizvođač želi nešto istaknuti povezano s proizvodom, ambalažom ili njegovom poslovnom odlukom, osmisli izgled i sam ili mu netko dizajnira i to dade otisnuti na naljepnicu uz ostali tekst i znakove, na primjer: kupnjom nekog proizvoda donirate iznos za neku akciju ili udruzi. Ako postoji takav izbor osobno odaberem taj proizvod. Nikada se nisam raspitivala o rezultatima takove akcije - pojasnila je.

- Neki znakovi su propisani na međunarodnoj razini i proizvođač ih mora staviti na naljepnicu proizvoda i/ili ambalaže. Neki znakovi su normirani, kako norme nisu obvezne ako njihova primjena nije propisana. Neke znakove predlaže država (ministarstvo), na primjer: Hrvatski otočni proizvod, i propiše Pravilnikom kada ih proizvođač može staviti na proizvod. Cilj takvog znaka je upozoriti potrošača da kupnjom proizvoda podržava lokalne proizvođače koji imaju slabiji pristup tržištu. Nije mi poznato je li bio raspisan javni natječaj za dizajni ili je dizajn naručen dodala je.

Thinkstock

- Neke znakove propisuje država, na primjer da je proizvod u sustavu povratne naknade. Proizvođač za propisanu zapremninu ambalaže, određenog materijala i sadržaja propisuje stavljanje ovakvog znaka koji upozorava da će osobi koja donese takvu ambalažu biti isplaćen iznos od 50 lipa ili 0,50 kuna. Rasprava o posljedicama primjene ovog znaka prelazi okvire ovog teksta. Zaključno, već iz ovih nekoliko primjera vidljivo je da znakovi koje vidimo na naljepnicama na proizvodu nastaju na različite načine, daju različite informacije i često nije javno poznato tko ih je dizajnirao - zaključila je Dubravka Bačun.

Nekoliko primjera objašnjenja sudionika ankete zašto obraćaju pozornost na znakove

  • Zato što me zanima porijeklo, sastojci.
  • Zato da bi znala njima rukovati, način na koji se čuvaju i skladište.
  • Jer ponekad ukazuju na originalne proizvode u čiju kvalitetu vjerujem.
  • Već duže vrijeme (otkada ih uočavam), zanima me njihovo točno značenje, no kako oni ne daju neka (meni po život) važna upozorenja, ne pridajem im veliku važnost.
  • Gledam rok trajanja, količinu, je li povratna boca ili ne itd.
  • Ako me zanimaju neke informacije kao npr. testira (ispituje) li se proizvod na životinjama ili koliko kalorija ima.
  • Gledam znakove ako me posebno zanima neki podatak (može li se ambalaža reciklirati, je li proizvod testiran na životinjama i sl.).
  • Mislim da su bitni jer daju informacije o proizvodu.
  • Radi vlastite sigurnosti i očuvanja okoliša, zaštite zdravlja.
  • Uglavnom gledam sastav proizvoda, znakovi mi samo 'upadnu' u oko.

Nekoliko primjera objašnjenja zašto ne obraćaju pozornost na znakove

  • Nemam tu naviku
  • Ne, zbog toga što ih smatram nevažnima.
  • Nedostatak vremena, a očito i interesa, nisam obraćala pozornost.
  • Slabo vidim, a ne nosim naočale.
  • Ne primjećujem ih/ne tražim uvijek.
  • Nisam to smatrala pretjerano važnim.
  • Znakovi me zanimaju, ali nemam vremena obraćati pozornost.
  • U većini slučajeva i ne znam što znače, osim ako nije neki često korišteni simbol.
  • Brzina u upotrebi znakova, nepoznavanje svih znakova, velika količina znakova.

Pojedine oznake koje se pojavljuju na ambalaži proizvoda nisu u skladu s pravilnicima 

Foto: Dreamstime_/ILUSTRACIJA

Postoje proizvodi mogu imati oznake na sebi koje asociraju na nešto, ali to nije potkrijepljeno dokazima. Takve proizvode stručnjaci svrstavaju u kategoriju - nedokazivost.

- U ovu skupinu razvrstane su izjave koje se nalaze na proizvodu bilo kao tekst bilo kao znak (slika) ili u kombinaciji, koje nije moguće dokazati, na primjer certifikatom nezavisne organizacije ili drugim lako dostupnim informacijama na mjestu prodaje (na primjer u trgovini) ili internetskim stranicama o proizvodu. Primjeri ovog 'grijeha' su izjave poput 'Dermatološki provjereno', 'Klinički provjereno', 'Nije testirano na životinjama' ili 'Energetski učinkovito', a bez informacija tko je ispitao, gdje je ispitano, kako je ispitano, jesu li dostupni izvještaji o ispitivanju itd. Za ove izjave nisu dostupni dokazi koji bi ih potkrijepili - objasnila je Dubravka Bačun.

Primjer tvrdnje bez dokaza:

- Dobar primjer pružanja dokaza je Izjava o okolišu za mobilni telefon koja je dostupna na internetskim stranicama proizvođača. Još jedan dobar primjer je Energetska naljepnica koja mora biti istaknuta na proizvodu u trgovini - pojasnila je.

Još je jedna kategorija neadekvatno označenih proizvoda - nejasnost.

- U ovu skupinu razvrstane su izjave koje se nalaze na proizvodu bilo kao tekst bilo kao znak (slika) ili u kombinaciji, a koje su nedovoljno ili vrlo općenito objašnjene. Primjeri takvih izjava su 'Zeleni proizvod', Ekološki proizvod', 'Prijateljski prema okolišu' i slično, bez objašnjenja što je to 'Zeleni proizvod' ili bilo koja druga izjava - kazala je autorica.

Primjer nejasne izjave:

- Ovaj proizvođač je na proizvod stavio znak Smješka koji bi trebao upozoriti na to da je proizvođač u proizvodnom procesu koristio ekološke boje, a nije poznato što su ekološke boje. Izraz ekološki koristi se bez kriterija za sve i svašta, od 'ekološkog zbrinjavanja otpada' pa do, u ovom slučaju, 'ekoloških boja', Primjeri nejasnih izjava su i 'Bez kemikalija', a zapravo sve što nas okružuje su kemijski spojevi, čak i voda je kemijski spoj vodika i kisika, zatim 'Prirodni proizvod' što bi trebalo značiti nešto dobro, a poznato je da se i olovo, arsen i uran mogu naći u prirodi, a otrovni su i škodljivi - pojašnjeno je u priručniku.

Puno ljudi griješi: Evo što točno znače simboli na etiketi odjeće
Puno ljudi griješi: Evo što točno znače simboli na etiketi odjeće

Postoji i kategorija nevažnih informacija na proizvodima.

- U ovu skupinu razvrstane su izjave koje se nalaze na proizvodu bilo kao tekst bilo kao znak (slika) ili u kombinaciji, koji su uglavnom istiniti, ali su nevažni i ne pomažu potrošaču da odabere proizvod koji manje šteti okolišu i zdravlju. Najčešći primjeri takvih izjava i znakova su da proizvod ne sadrži CFC (klorofluorougljike) spojeve koji su glavni uzročnik oštećenja ozonskog omotača (sloja, ovojnice). Upotreba takvih spojeva zakonski je zabranjena prije gotovo tridesetak godina i više nema proizvođača koji ga koristi. Izjava da je neki proizvod bez CFC spojeva ne može biti konkurentska prednost jednog proizvođača pred drugim - objasnila je autorica priručnika.

Primjer nevažne izjave:

- Zanimljiv je primjer izjave, koja osim što je nevažna, može zadati potrošaču dosta muke. Na kremi za brijanje piše: 'Treibmittel ohne FCKW'. Uvoznik nije vodio računa o tomu da tekst mora biti na hrvatskom jeziku. Da se radi o 'Potisnim plinovima bez fluorklorugljika (FCKW)', koji isto oštećuju ozonski omotač, potrebno je znanje i njemačkog jezika i kemije. Skraćenica FCKW nastala je od početnih slova Fluor Chlor Kohlenwasserstoffe - navela je primjer takvih nebitnih informacija na proizvodu.

Primjeri šarolikosti znakova na ambalaži jednog proizvoda

  • 1. Ambalažni materijal koji se može preraditi/reciklirati. 
  • 2. Proizvod u ambalaži kojim treba pažljivo rukovati.
  • 3. Proizvod u ambalaži koji tijekom prijevoza, skladištenja i u prodajnom prostoru mora biti zaštićen od vlage.
  • 4. Proizvod u ambalaži koji tijekom prijevoza, skladištenja i u prodajnom prostoru mora biti postavljen tako da strelice budu usmjerene prema gore.
  • 5. Energetska zvijezda znači da tijekom rada proizvod troši manje energije nego proizvod iste namjene bez tog znaka.
  • 6. vrsta proizvoda.
  • 7. CE znači da proizvod ispunjava zahtjeve EU propisa koji vrijede upravo za tu vrstu proizvoda.
  • 8. FCC znači da proizvod ispunjava zahtjeve propisa Sjedinjenih Američkih Država koji se odnose na elektromagnetsku kompatibilnost.
  • 9. Hrvatska oznaka sukladnosti (objašnjeno pod 7).
  • 10. Označava tip proizvoda.
  • 11. znak se odnosi na ambalažu i znači da proizvođač ima ugovor s organizacijom u sustavu Zelene točke koja će osigurati pravilno gospodarenje ambalažnim otpadom.
  • 12. Znak označava vrstu proizvoda.
  • 1. Proizvod tijekom prijevoza, skladištenja i u prodajnom prostoru mora biti na temperaturi nižoj od 70°C.
  • 2. Krhak (lomljiv) proizvod koji iziskuje pažljivo rukovanje.
  • 3. Znak se odnosi na ambalažu i znači da proizvođač ima ugovor s RESY organizacijom u Njemačkoj o skupljanju kartonskog ambalažnog otpada na njemačkom tržištu.
  • 4. Znak se odnosi na ambalažu i znači da proizvođač ima ugovor s organizacijom u sustavu Zelene točke koja će osigurati pravilno gospodarenje ambalažnim otpadom.
  • 5. Proizvod u ambalaži mora tijekom prijevoza, skladištenja i u prodajnom prostoru biti zaštićen od direktnog utjecaja sunčevih zraka.
  • 6. Proizvod u ambalaži tijekom prijevoza, skladištenja i u prodajnom prostoru mora biti zaštićen od vlage.
  • 7. Tijekom prijevoza i skladištenja smije se složiti 20 kutija istovrsnog proizvoda jednu na drugu, a da se pritom proizvod u najdonjoj kutiji ne ošteti.
  • 8. CE znači da proizvod ispunjava zahtjeve EU propisa koji vrijede upravo za tu vrstu proizvoda.

 

Komentari 2
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
VIDEO

Kako reciklirati božićno drvce i pretvoriti ga u ukras za dom
ZA VALENTINOVO

Kako reciklirati božićno drvce i pretvoriti ga u ukras za dom

Na drvcima koja se kite za Valentinovo očekivano prevladavaju crvena i roza boja, a od ukrasa se koristi sve: od vate, božićnih kuglica, preko srca i ruža do šarenih ukrasa od slatkiša

14 genijalnijih trikova: Votka čisti madrac, a grejp kadu i WC
SUPER!

14 genijalnijih trikova: Votka čisti madrac, a grejp kadu i WC

Jastučnica će očistiti stropni ventilator, a uz nju prašina neće padati po cijeloj sobi, a kožni namještaj ne morate baciti već ga revitalizirajte pastom za cipele...
Trik kako lakše pronaći i spariti čarape koje ste izgubili u kući
VJEČNI PROBLEM

Trik kako lakše pronaći i spariti čarape koje ste izgubili u kući

Napravite ploču pa na nju vješajte čarape kojima se zagubio par. S vremenom će se na ploči naći oba para ili ćete negdje u kući naći jedan dok će vas drugi par čekati na zidu