Native sadržaj

Komentari 28

Pred njima su sada izazovi koje prije dvije godine nisu mogli ni zamisliti. Što učiniti za spas?

Pred njima su sada izazovi koje prije dvije godine nisu mogli ni zamisliti. Što učiniti za spas?

Hrabro podnose udarce koje im zadaje pandemija, bore se i ne odustaju. Budućnost je za njih i dalje neizvjesna jer nitko ne zna što donosi jesen, no cvjećari otkrivaju što bi im moglo pomoći da ostanu na životu

Posao cvjećara iznimno je sezonski i mijenja se češće od godišnjih doba. Kreće se od adventskih vijenaca i blagdanskih stolnih aranžmana, preko mirisnih narcisa i zumbula koji stižu s proljećem, pa sve do romantičnih božura, tulipana i šeboja – najljepših pratnji svibanjskih i lipanjskih vjenčanja. Cvjećari su se definitivno naviknuli na promjene, pa tako i na prilagodbe, ali pandemija koronavirusa pred njih je postavila izazove koje nisu mogli ni zamisliti. 

Naime, globalna industrija rezanog cvijeća, koja se procjenjuje na oko 8,5 milijardi dolara godišnje, velikim dijelom ovisi o industriji evenata i njezinim velikim narudžbama, a budući da su vjenčanja, proslave i razni korporativni ugovori otkazani ili znatno smanjeni, velik dio ovog biznisa je nestao. Upravo kao i fizički dolazak kupaca u cvjećarnice, u kojima su cvijeće mogli pogledati, omirisati i izabrati na licu mjesta.

Neka nada procvjeta!

U Nizozemskoj, europskoj prijestolnici cvjetne industrije, posljedice pandemije osjetile su se odmah. Izvoz je gotovo zaustavljen, a želje i mogućnosti kupaca da kupuju cvijeće nikad nisu bile manje. Tijekom prvih šest mjeseci prodaja je drastično pala, a dobavljači su bili prisiljeni baciti gotovo 85 posto svojeg cvijeća. 

Kao odgovor na novonastalu situaciju, Flower Council of Holland – nezavisna zaklada čiji je zadatak promocija cvijeća među europskim potrošačima, kreirala je na društvenim mrežama kampanju Let Hope Bloom (Neka nada procvjeta). Kampanja je ubrzo postala viralna, a vidjeli su je milijuni ljudi diljem svijeta. Kako bi spasili cvijeće od kanti za smeće, na suradnju su pozvali cvjećare te su s njima osmislili pokret Zajedno protiv samoće. Kampanja je osigurala 150.000 cvjetnih buketa koji su podijeljeni starijim sugrađanima – njih su razveselili, a biznis je oživio

A kako je kod nas?

Korona nam je uzela sve – tako će otprilike svoje poslovanje u proteklih godinu i pol sumirati čak 90 posto hrvatskih cvjećara. Iako su, u odnosu na prve mjesece pandemije, mjere znatno popustile pa su se na mala vrata vratila ljetna vjenčanja i sramežljivi eventi, budućnost je za njih i dalje neizvjesna. Nitko ne zna što, unatoč procjepljivanju, donosi jesen, a praksa pokazuje da je upravo spomenuta industrija evenata i zabave prva na udaru ako dođe do ponovnog zaoštravanja mjera. 

Iako su mnoge europske i svjetske cvjećarnice poslovanje preselile online, kod nas to jednostavno ne funkcionira, kažu domaći cvjećari. Naime, većina kupaca cvijeće prije kupnje želi vidjeti uživo, a i oni sami svjesni su da prodaju izuzetno delikatan proizvod koji loše podnosi pakiranje u kutije, transport, prevrtanje i nepažljivo rukovanje.

U razgovoru s nekima od njih doznali smo koje bi im mjere pomogle i ublažile težak udarac koji je doživjelo njihovo poslovanje. 

Snižavanje nabavne cijene

Nabavna cijena danas je, kaže nam Rafaela Petrinić, vlasnica cvjećarskog obrta Poppy – naprosto previsoka. 

- Rijetko si tko može priuštiti buket od 300 ili 400 kuna, a meni je posve neisplativo spuštati cijenu. Cvijeće nije nešto bez čega se ne može i ja sam toga itekako svjesna. Ono je svojevrsni luksuz, upravo kao skupi nakit. No čak i ljudi koji ga smatraju suvišnim troškom ipak ga kupuju kad žele izraziti zahvalnost, privrženost ili ljubav. Za to je cvijeće uvijek prvi izbor i ništa se drugo s njime ne može mjeriti. 

S njom se slaže i Ivana Završki iz zagrebačke cvjećarnice Marijan, koja ističe kako problem vidi u veleprodaji cvijeća, u koju može ući svatko i cvijeće kupiti po jednakoj cijeni kao cvjećari.

- Naravno da onda nećete doći k meni i platiti maloprodajnu cijenu - objašnjava Ivana.

Pomoć u promociji

Osim povoljnijeg najma, dodatnu pomoć sugovornice vide i u promociji koja bi im pomogla u popularizaciji cvijeća.

- Grad bi mogao pomoći u promociji cvijeća, koje je zaista moguće vezati za svaki događaj, obljetnicu, manifestaciju ili proslavu. Kao primjer nam mogu poslužiti i susjedne zemlje u kojima cvijeću posvećuju zasebne manifestacije. Sve bi to bile prilike za popularizaciju cvijeća, za osvješćivanje njegovog pozitivnog djelovanja na naš život, a nama bi to bila i sjajna prilika za prodaju i zaradu - zaključuje Ivana Završki. 

Obje cvjećarke velike nade polažu u normalizaciju situacije s koronavirusom.

- Vjerujemo da će se ljudi u sljedećem razdoblju u većem broju odlučiti na cijepljenje i da se epidemiološke mjere neće dodatno pooštravati. Jer kad se ljudi druže, i mi imamo posla!