Ovo je 10 razloga zbog kojih je reforma prijeko potrebna te zbog kojih moramo potaknuti transformaciju poučavanja i učenja u skladu s potrebama učenika
10 razloga zašto se ne smije prekinuti reforma obrazovanja
Svakog dana u tiskanom izdanju 24sata stručnjaci, profesori i učitelji, roditelji i djeca, obični ljudi i znanstvenici upozoravat će na probleme, otkrivati rješenja i objašnjavati slučajeve koji mogu pomoći da imamo bolje obrazovanje za bolju Hrvatsku.
Cjelovita kurikularna reforma potaknula je stvaranje promjena na svim razinama osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja. Promjene u našem školstvu u svim područjima, međupredmetnim temama i predmetima su neophodne i ne treba ih zaustavljati. Ovo je deset razloga zbog kojih je cjelovita reforma prijeko potrebna te zbog kojih moramo potaknuti transformaciju poučavanja i učenja u skladu s potrebama današnjih učenika.
1. Cjelovit i uravnotežen razvoj učenika Uvažava se jedinstvenost svakog učenika i potreba za uravnoteženim poticanjem njegova kognitivnog, emocionalnog, socijalnog i tjelesnog razvoja te su svi odgojno-obrazovni ishodi i aktivnosti učenja prilagođeni njihovoj razvojnoj dobi.
2. Povezanost sa životnim iskustvima, interesima, vrijednostima i znanjima Postojeća znanja, vještine i vrijednosti se vrednuju, proširuju i produbljuju te povezuju s novim znanjima, vještinama i vrijednostima, čime se potiče stvaranje integriranog znanja koje se može lako primijeniti u svakodnevnom životu.
3. Aktivna uloga učenika u učenju Učenici uče kroz neposredno iskustvo direktnim opažanjem, aktivnim sudjelovanjem, uvježbavanjem vještina i izvedbom te postupno stječu sve višu razinu samostalnosti i samoregulacije u učenju.
4. Poticanje složenijih oblika mišljenja i primjena naučenog Odabirom primjerenih strategija poučavanja ostvaruje se pomak od usvajanja znanja s ciljem reprodukcije prema dubljem stjecanju znanja, vještina i vrijednosti te primjena usvojenog u novim i promjenjivim okruženjima. Primjenjuju se pristupi koji potiču učenike na iskazivanje vlastitog mišljenja, kritičko promišljanje, kreativnost i inovativnost, kojima se potiče istraživanje i rješavanje problema te koji omogućuju slobodno iznošenje ideja i preuzimanje inicijative.
5. Jasna i visoka očekivanja uz individualizaciju U svim područjima kurikuluma postavljaju se visoka očekivanja pred sve učenike u skladu s razvojnim mogućnostima, ali primjerena njihovim sposobnostima i afinitetima. Primjenjuju se individualizirani i fleksibilni odgojno-obrazovni pristupi koji omogućuju zadovoljenje različitih potreba djece te prepoznavanje i razvoj njihovih sposobnosti.
6. Usmjerenost prema suradnji i komunikaciji Aktivno se potiče suradnja, komunikacija i interakcija u razredu, školi, nacionalnoj i međunarodnoj zajednici, ali i s akademskom zajednicom te gospodarskim sektorom. Učenici razmjenjuju i dijele informacije s drugima, razvijaju komunikacijske vještine za izražavanje vlastitih ideja i mišljenja te sudjelovanje u raspravama.
7. Poticajno i sigurno okruženje Promovira se kultura zajedništva i međusobnog poštovanja u školama, učenicima se pružaju različiti oblici podrške kako bi se u većoj mjeri ostvarili ishodi učenja te se pomoglo djeci u različitim aspektima socijalnog i emocionalnog razvoja. Kod učenika se razvija prosocijalno ponašanje, a to uključuje empatiju, spremnost na suradnju i međusobno pomaganje.
8. Osposobljavanje učenika za nastavak školovanja i cjeloživotno učenje Učenici moraju znati upravljati vlastitim učenjem te odabirom obrazovnih i profesionalnih puteva u skladu sa svojim interesima i sposobnostima.
9. Razvoj kritičkog mišljenja, kreativnosti i inovativnosti Učenici se potiču na izražavanje, argumentiranje, ali i preispitivanje svojih i tuđih stajališta. Razvija se argumentirano vrednovanje na temelju uspoređivanja, analiziranja, preispitivanja i zaključivanja o informacijama. Učenici osmišljavaju različite načine za rješavanje problema i primjenu znanja u svakodnevnom životu.
10. Informacijska i digitalna pismenost Omogućuje se i potiče učenike na svrhovito i odgovorno korištenje različitih izvora informacija, njihovo kritičko procjenjivanje te kreativnu uporabu u različitim situacijama za učenje i rješavanje problema.
Lidiju Kralj nagradio je i moćni Microsoft
Profesorica Lidija Kralj više od dvadeset godina predaje matematiku i informatiku u OŠ Veliki Bukovec. Autorica je niza udžbenika i zbirki. Jedna je od 430 nastavnika koji su sudjelovali u izradi prijedloga reforme. Voditeljica je i nacionalne kampanje “Sigurniji internet za djecu i mlade” te dobitnica nagrade Microsofta.
Lajkaj stranicu Bolje obrazovanje, bolja Hrvatska na Facebooku.
Pročitajte više o temi na stranici Bolje obrazovanje.