Obavijesti

News

Komentari 13

Bežovan: Reforma mirovinskog sustava bila je očiti promašaj

Bežovan: Reforma mirovinskog sustava bila je očiti promašaj
1

Slom mirovinskog sustava, koji se pokušava ublažiti smanjenjem mirovina i povećanjem dobi za umirovljenje, mogao se očekivati još od uvođenja reforme, nameće se iz teksta Gojka Bežovana

VIDEO

Tekst je objavljen u novom broju časopisa Revija za socijalnu politiku. U članku koji se bavi evaluacijom privatizacije mirovinskog sustava u Hrvatskoj, u koji je 2002. godine uvedeno trodijelno mirovinsko osiguranje, kaže se da je reforma poduzeta bez dovoljno znanja, bez predviđene evaluacije i s krivim pretpostavkama, iako su domaći i inozemni stručnjaci upozoravali na opasnosti od takvog pristupa.

Ključni sporni čimbenik je tzv. tranzicijski trošak, koji nastaje uplaćivanjem dijela doprinosa u II. stup, a koji se pojavljuje kao manjak za potrebe tekućih umirovljenika. Taj trošak traje dok je živ posljednji umirovljenik kojem je mirovina utvrđena prije uvođenja II. stupa, objašnjava Bežovan i dodaje da je krajem 2010. tranzicijski trošak u Hrvatskoj iznosio oko jedne trećine ukupnog javnog duga. 

Tranzicijski trošak je pojeo ostvarene prinose, pa privatizacija mirovina nije novim ulaganjima potaknula investicije, zapošljavanja i rast, nego doprinijela produbljenju krize i seljenju mlađih naraštaja u inozemstvo, ističe profesor na Studijskom centru socijalnog rada Pravnog fakulteta u Zagrebu.

Reforma je provedena uz 'kolonijalni mandat' Svjetske banke i koristi financijske industrije, što potvrđuje da državi nedostaje civilizacijskih kompetencija da upravlja takvim procesima, ističe autor i dodaje da je to sindrom hrvatskih vlasti još od Hrvatsko-ugarske nagodbe, kad je Hrvatska odbila financijsku samostalnost bojeći se da je neće moći ostvariti.

Odlučila je raditi u mirovini i požalila kad je došla prva plaća
Odlučila je raditi u mirovini i požalila kad je došla prva plaća

Češka i Slovenija odbile reformu Svjetske banke

O raspravama i donesenim odlukama nije bila informirana ni hrvatska javnost, a mediji su bili u službi financijske industrije, smatra Bežovan.

Češka i Slovenija odbile su reformu po modelu Svjetske banke, po kojem je u Hrvatskoj provedena, a njihova iskustva je koristila i Srbija te je također odbila reformu, kaže.

Proces privatizacije mirovinskog sustava kroz II. stup, za što se u Hrvatskoj koristila neutralnija riječ kapitalizacija, pokazao se neodrživim za javne financije. Obvezni mirovinski fondovi dominantno su ulagali u državne obveznice, dakle u javni dug, mirovine koje su počeli isplaćivati bile su manje od planiranih, a troškovi upravljanja previsoki, ističe se.

U analizi je pokazano kako ulaganje u kojem država sama sebi posuđuje novac uz provizije i kamate ne može biti održivo i ne može dati pozitivne prinose, kaže Bežovan.

On ističe da već 2007. bilo jasno da su ozbiljno dovedeni u pitanje ciljevi reforme, kad je zbog sve veće razlike između starih i novih mirovina donesen zakon kojim se propisuju različiti dodaci na te mirovine.

Smanjenje novih mirovina snažnom je marketinškom kampanjom prikazano u drugom svjetlu. Neupućenoj javnosti sugerirano je da se reforma provodi da bi mirovine bile veće. Ta je marketinška kampanja koštala 120 milijuna kuna i po novinama je nudila izračune mirovina iz kojih je jedna anonimna sugovornica procijenila da će mirovine iz II. stupa biti približno dvostruko veće od ostvarenih, podsjeća Bežovan.

'Građani trebaju znati o čemu se radi u mirovinskoj reformi'
'Građani trebaju znati o čemu se radi u mirovinskoj reformi'

Nema institucije koje bi provodile monitoring i evaluaciju reforme

On dodaje kako država nema potrebne institucije koje bi trebale provoditi monitoring i evaluaciju reforme, a da je mirovinski sustav nedovoljno istražen i da mu nedostaju empirijski pokazatelji za vođenje politike. Međutim, država ne želi ustupiti podatke koji bi pomogli u evaluaciji, ističe u tekstu Bežovan i dodaje da je autor bezuspješno tražio od Ministarstva financija i HANFE podatke o isplaćenim kamatama na emitirane državne obveznice.

'Potpisali smo inicijativu "67 je previše, pozivamo i građane'
'Potpisali smo inicijativu "67 je previše, pozivamo i građane'

Dodatnim analizama trebalo bi empirijski potkrijepiti tezu koja proizlazi iz navedene analize, da je zbog tranzicijskog troška II. stupa i njegovih gubitaka, Vlada u reformi 2018. godine bila primorana na podizanje dobi za odlazak u mirovinu te na dodatno penaliziranje prijevremenog umirovljenja, kaže Gojko Bežovan u evaluacijskom članku privatizacije mirovinskog sustava u Hrvatskoj.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 13
VIDEO

Penava: 'Demografija nam je najvažnija. Ne brine me Zagreb, on je možda i prenapučen...'
IZBORI 2024.

Penava: 'Demografija nam je najvažnija. Ne brine me Zagreb, on je možda i prenapučen...'

Predsjednik Republike Hrvatske Zoran Milanović primio je predsjednika Vlade Republike Hrvatske i predsjednika HDZ-a Andreja Plenkovića u okviru Ustavom predviđenog postupka za davanje mandata za sastavljanje Vlade Republike Hrvatske

Glavne sestre KBC-ova o situaciji u bolnicama i plaćama: 'Ima nas premalo, ali odlučile smo ostati'
INTERVJU ZA 24SATA

Glavne sestre KBC-ova o situaciji u bolnicama i plaćama: 'Ima nas premalo, ali odlučile smo ostati'

Plus+ Ne znam jesu li ljudi svjesni u kakvoj smo situaciji sad, a u kakvoj ćemo tek biti za 10 godina. U medicinske škole se upisuje premali broj učenika - otkriva nam glavna sestra KBC-a Split.
Plenković došao sa 78 potpisa! Milić na pitanje jesu li dobili mandat kratko rekao: 'Jesmo'
POGLEDAJTE VIDEO

Plenković došao sa 78 potpisa! Milić na pitanje jesu li dobili mandat kratko rekao: 'Jesmo'

Nakon što se sastao s Milanovićem, predsjednik mu je kratko rekao: 'Evo, radi klima'. Predaja potpisa trajala je svega 15-ak minuta, a glasnogovornik Milić je na pitanje 'Jeste li dobili mandate' kratko odgovorio 'Jesmo'.