Kod više od polovice maturanata pandemija je jako negativno utjecala na mentalno zdravlje, a porast depresivnih i anksioznih stanja primijetili su i njihovi nastavnici. Oni su, pak, višestruko zatrpani obavezama
Boris Jokić: Djeca su loše, držite škole otvorene! Ministar Fuchs: Ne mogu škole liječiti učenike
"Mislila sam da to nikada neću reći ili napisati, ali škola, ova stvarna škola, je jeb... važna. I to još više zbog toga kako se osjećamo nego što tu naučimo. Bez nje smo nigdje... kao brod bez sidra."
Ovo je komentar učenice 2. razreda Srednje škole u Zadru koja je sudjelovala u velikom istraživanju o utjecaju pandemije na učenike u hrvatskim školama, a koje je na zahtjev Ministarstva znanosti i obrazovanja proveo Institut za društvena istraživanja, u suradnji s prosvjetnim sindikatima, te brojnim školama.
Podaci vjerojatno najvećeg ovakvog istraživanja u Hrvatskoj su dosta dramatični. Čak 59,1 posto maturanata kazalo je kako je pandemija korone utjecala negativno na njihovo mentalno zdravlje, a 52,6 posto učenika osmih razreda izjavilo je kako je negativno utjecala na radnu motivaciju.
Istraživanje ukazuje na izrazito velike rupe u znanju i loše psihosocijalno stanje učenika i to se mora adresirati. To bi mogao postati veći javnozdravstveni problem od same pandemije, upozorio je Boris Jokić ravnatelj IDI-ja, te jedan od vodielja istraživanja. Apelirao je da se svi organiziraju, skupe snage, te umanje posljedice pandemije i svega što je donijela učenicima i obrazovnom sustavu.
![](https://img.24sata.hr/Z4KIdk0jD8rdFaQ9DvqdOjRZbx8=/622x0/smart/media/images/2021-34/istrazivanje1.jpg)
Više od trećine učenika i u osnovnim i u srednjim školama iskrazalo je pozitivan utjecaj pandemije na odnose s obiteljima, ali 43,9 posto učenika osmih razreda istaknulo je da je negativno ili izrazito negativno utjecala na bavljenje fizičkim aktivnostima.
Učitelji, nastavnici i stručni suradnici u osnovnim i srednjim školama kazali su kako su primijetili porast depresivnih i anksioznih stanja kod učenika, kao i velik pad motivacije za učenje, te znanja. Sami su izrazili da su imali mnogo više obaveza u online nastavi.
I učenici i nastavnici su istaknuli kako su epidemiološke mjere loše utjecale i na nastavu u školama. Nošenje maski na nastavi negativno je utjecalo na 67,6 posto maturanata i 67,6% nastavnika, te 53,1% učenika osmih razreda. Srednjoškolski nastavnici istaknuli su i problem skraćenih sati zbog čega nije bilo mogućnosti za kvalitetnu obradu gradiva.
Podloga za nove mjere
Pokazuju to rezultati velikog istraživanja koje je na zahtjev Ministarstva znanosti i obrazovanja, a u suradnji s prosvjetnim sindikatima, te školama napravio Institut za društvena istraživanja. Opsežno istraživanje proveli su u 161 školi (76 osnovnih, 75 srednjih, 10 škola iz potresom pogođenih područja Sisačko-moslavačke županije), među 27.023 učenika, 4796 učitelja i nastavnika, 161 ravnateljem, te 417 stručnih suradnika.
Upravo ovo istraživanje bit će podloga i za epidemiološke mjere za novu školsku godinu, a koje bi trebale biti objavljene na sjednici Vlade u četvrtak, kazao je ministar Radovan Fuchs. Očekuje kako će se moći "omekšati" mjere u području dodatne i dopunske nastave, izborne nastave, kao i priprema za natjecanja - odnosno da će se tu moći okupljati djeca iz različitih razreda. Time bi se ipak djelomično mogli nadoknaditi nedostaci u znanju.
![](https://img.24sata.hr/nO8D8Lm64KRbsApjpNNWcLz1WYw=/622x0/smart/media/images/2021-34/pxl-250821-34304707_d1eRvfp.jpg)
'Škola je mjesto gdje se zaljubljuju'
- Loše psihosocijalno stanje učenika je važan društveni problem. Mladima moramo osigurati normalno odrastanje, kakvo nisu imali zadnjih godinu i pol. Moramo osigurati mobilne timove za psihološku pomoć te stručne timove u školama. Škola je mjesto u kojem se mladi zabavljaju, zaljubljuju, uče, razvijaju se. Neka to opet postanu - poručio je Boris Jokić.
![](https://img.24sata.hr/e8b_pkh8gSACWkm5Uks1btDolO8=/622x0/smart/media/images/2021-34/pxl-250821-34304714_ioocnib.jpg)
On je apelirao da se škole drže otvorenima što je moguće više. Velika većina učenika i nastavnika u istraživanju je upravo nastavu uživo istaknula kao najbolju. Ipak, mjere koje se najavljuju i za ovu godinu, poput maski na nastavi, a koje će biti predstavljene danas na sjednici Vlade, također su teško padale i učenicima i nastavnicima.
Ministar Radovan Fuchs smatra kako će na bolje psihosocijalno stanje utjecati upravo povratak na nastavu.
- Ne možemo u svaku školu staviti psihologa. U školama ne mogu liječiti djecu - zaključio je, istaknuvši kako će na teren po potrebi izlaziti mobilni timovi psihologa.
Nastavnicima pandemija donijela mnoge nove obaveze
Negativne posljedice itekako su osjetili i nastavnici, a i učenici i nastavnici iskazali su negativne posljedice dosadašnjih epidemioloških mjera u školama. Gotovo 50 posto srednjoškolaca je izrazilo da neuspješnije savladavaju ishode učenja, te izvršavaju školske obveze, a pad motivacije prijavilo je pola od svih ispitanih učenika.
![](https://img.24sata.hr/t3VnBzvWcYDogtIm27qk7Lo8k8k=/622x0/smart/media/images/2021-34/istrazivanje2.jpg)
Voditelji istraživanja upozorili su kako je iznimno važno temeljito pristupiti ovim problemima, posebice lošem mentalnom stanju učenika. Osim otvorenih škola, važno je osigurati mrežu stručnjaka za psihosocijalnu pomoć, kako u prevenciji, tako i u dijagnostici, te terapiji. Samo tako se može spriječiti dugoročne posljedice, istaknula je Zrinka Ristić Dedić iz IDI-ja.