Ministarstvo turizma dalo novac HGSS-u za spašavanje helikopterom i dežurnu ekipu, a oni zbog MUP-a nemaju čime letjeti. MORH će pomoći još samo tijekom ova tri ljetna mjeseca
Cirkus s helikopterima: Umjesto HGSS-a spašavaju specijalci?
Tko vrijedi leti. Tko leti vrijedi. Tko ne leti ne vrijedi. Citat je to Otta von Grunfa, avijatičara i jednog od glavnih likova talijanskog stripa "Alan Ford". Nažalost, situacija s hrvatskim helikopterima pomalo se pretvara u epizodu upravo tog stripa.
Hrvatska gorska služba spašavanja, koju je država zakonski obvezala za provođenje helikopterskog spašavanja, prijevoza i obuke, ostala je bez letjelica s kojima može raditi, i civilnih i vojnih. Da apsurd bude veći, u svibnju je ta služba dobila dio od 900.000 eura od Ministarstva turizma za angažman na spašavanju osoba. U utorak je situaciju spasio ministar obrane Ivan Anušić, koji je odobrio korištenje helikoptera Mi-171 za te zadaće na tri ljetna mjeseca.
Neslužbeno, pomagat će im pripadnici Bojne za specijalna djelovanja (specijalci), a letjet će iz baze u Divuljama. Upravo su ondje u srijedu vježbali, podizali i prenosili betonske blokove kako bi provjerili ispravnost opreme. Problem bi mogao biti što istu letjelicu koriste i vatrogasci u slučaju požara, što će samo napregnuti opterećeni sustav.
Rješenje su trebala biti dva helikoptera Subaru Bell 412EPX, koje je uz pomoć fondova EU nabavilo Ravnateljstvo civilne zaštite. Opremljeni su modulima za medicinsku evakuaciju, defibrilatorima i EKG uređajima.
- Očekuje se da novi helikopteri budu operativni do ljeta 2025. - rekao je u prosincu 2024. ministar unutarnjih poslova Davor Božinović, no rok su produljili na kraj 2025.
Na jednog je "šapu" bacila Hitna pomoć te je prevozio pacijente u Dubrovniku. Neslužbeno doznajemo kako je on trenutno na servisu. Drugi je stacioniran u Zagrebu te njime upravlja ATJ Lučko. Iz MUP-a su rekli kako nemaju ugovor s HGSS-om te kako je u tijeku obuka pilota.
- Svako slanje pilota u zadaće traganja i spašavanja bez adekvatne obuke predstavlja ozbiljno ugrožavanje sigurnosti letenja - kažu u MUP-u.
Budu li morali u akciju, neslužbeno doznajemo, to bi radila specijalna policija, a ne HGSS.
Mladen Tureček, predsjednik Udruge HELP - Helikopterima liječnici pomažu, kaže da se razbacujemo resursima.
- Ako imamo dežurne službe i helikoptere Hitne, a na njima nemamo vitlo, dovodimo ljude u opasnost. Nemati mogućnost da se spuste lijekovi ili liječnik gubljenje je novca i života. Mi ovako ispadamo bogatiji od drugih zemalja - kaže Tureček i dodao kako je Civilna zaštita nabavila Bellove upravo za traganje i spašavanje jer su to državne djelatnosti.
- Kod helikopterske hitne poznato je mjesto gdje se neka osoba nalazi, kao i uglavnom u kakvom je stanju. Vi kod traganja ne znate ni gdje je ni stanje i to je bitna razlika u ta dva sustava. Isto tako, postavljanje helikoptera CZ-a u Zagrebu i Dubrovniku nema smisla. HGSS je više usmjeren prema Velebitu i Biokovu i sve, osim micanja baza prema Pločama i Rijeci, nema smisla. Oni moraju biti ondje gdje su najpotrebniji i najefikasniji, a ne gdje im je ugodno - kaže Tureček.