Obavijesti

News

Komentari 105

Gdje su nestali čast i ponos? Kapetani prvi napuštaju brod

Gdje su nestali čast i ponos? Kapetani prvi napuštaju brod
8

Svi pamte kapetana Edwarda J. Smitha koji je potonuo zajedno s 'Titanicom'. No, slučaji južnokorejskog trajekta i Coste Concordije pokazuju drugačije kapetane

VIDEO

Kad je 'HMS Birkenhead', britanski vojni brod počeo tonuti kod obale Južne Afrike 1852. godine, kapetan i vojni časnici na brodu dopustili su ženama i djeci da prvi napuste brod i spase se čamcima za spašavanje. Kapetan i mnogi vojnici ostali su na brodu do kraja, i nestali u oceanu dok su žene i djeca preživjeli.  Taj njihov galantan čin žrtvovanja smatra se da je uvelike odredio standard za  plemenito ponašanje na moru, piše CNN.

Od tada, bilo je još mnogo sličnih hrabrih i nesebičnih činova drugih kapetana i članova posade koji su uvijek na prvo mjesto stavljali putnike, a tek su potom mislili na sebe. Jedan od najpoznatijih svakako je kapetan Titanica Edward J. Smith, koji je potonuo zajedno s 'nepotopivim' brodom.

Lee joon-seok i Schettino: Je li riječ o kukavicama?

No, čini se da je takva hrabrost upadljivo odsutna u dvjema najvećim pomorskim katastrofama u posljednje vrijeme.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.

Lee Joon- seok, kapetan južnokorejskog trajekta 'Sewol', koji je potonuo prošli tjedan, naišao je na žestoke kritike zbog napuštanja broda dok su stotine putnika ostale na njemu. Do sada je pronađeno 87 tijela, a još više od 200 ih se smatra nestalima

Leejevi potezi odmah su jako podsjetili na one kapetana Francesca Schettina, koji je zapovijedao kruzerom Costa Concordia, koji se zabio u greben kod talijanske obale 2012. godine. Tada je život izgubilo 32 ljudi.

Schettino nije pobjegao, već je 'pao u čamac za spašavanje'

Svjedoci su tada govorili da je Schettino brzo skočio u čamac za spašavanje, iako su još stotine putnika ostale na kruzeru. Za vrijeme suđenja, kapetan je rekao da je pao u čamac za spašavanje kad se kruzer oštro nagnuo.

 Ne želite nužno da kapetan umre i potone zajedno s brodom. Ali on ima odgovornost za sigurnost svih na brodu. Mora biti tamo i osigurati to

Schettina su, inače, optužili za ubojstvo na mah, izazivanja pomorske nesreće te za napuštanje broda dok su putnici još bili na njemu. On tvrdi da nije kriv ni za jednu optužbu.

Slučaj Sewola i Costa Concordije postavio je pitanja o kapetanovim dužnostima kada brod naiđe na nevolju.

Napuštajući Sewol ubrzo nakon što je počeo tonuti, kapetan Lee nije izvršio neke svoje ključne dužnosti, kažu stručnjaci.

'Prva obaveza je sigurnost posade i putnika'

- Kapetanova prva obaveza je brinuti o sigurnosti svoje posade i putnika. Morao je ostati na brodu sve dok se ne uvjeri da su svi na sigurnom. Drugi razlog zašto mora ostati na brodu je zbog prava spašavanja. Napuštanje broda u ranoj fazi nezgode nije način na koji se kapetani trebaju ponašati - rekao je za CNN James Staples, kapetan broda i stručnjak za pomorstvo.

Prema međunarodnoj pomorskoj konvenciji za siguran život na moru kapetan je odgovoran za plovilo i sve ljude na njemu, no nigdje ne piše precizno da kapetan mora ostati na brodu tijekom cijele krize.

'Kapetan ne mora umrijeti, ali je odgovoran za sve na brodu'

- Ne želite nužno da kapetan umre i potone zajedno s brodom. Ali on ima odgovornost za sigurnost svih na brodu. Mora biti tamo i osigurati to. A ovaj čovjek (kapetan Lee) to nije učinio. Bio je jedan od prvih koji je napustio brod. To je, zapravo, neoprostivo - rekao je Cade Cortley, bivši mornarički specijalac (Navy SEAL), te predsjednik i osnivač 'SEAL Preživljavanja'.

Neke zemlje, uključujući Italiju i Južnu Koreju, napuštanje broda smatraju pomorskim zločinom.

Slično kao i Schettino u Italiji, kapetan Lee je suočen s teškim optužbama za svoju ulogu u ovoj katastrofi, uključujući napuštanje broda, nemar, izazivanje tjelesnih ozljeda te zato što nije tražio pomoć od drugih brodova.

Južnokorejska predsjednica Park Geun-hye usporedila je postupke kapetana i članova postupke s ubojstvom.

No, Schettino i  Lee nisu jedini kapetani koji su brod, koji je osuđen na propast, napustili prije svojih putnika.

Jednako kao što postoji lista zaslužnih i časnih kapetana koji su potonuli zajedno sa svojim plovilima, postoji i lista 'srama' za one koji su pobjegli s broda.

Primjerice, talijanski parni brod 'Sirio' doživio je havariju kod obale Španjolske 1906. godine. Poginulo je više od 150 ljudi. Kapetan je navodno napustio brod čim je ugledao priliku. No, preminuo je iduće godine. Prema izvješću The New York Timesa umro je od 'slomljena srca'.

Lee navukao dodatni bijes javnosti jer nije naredio evakuaciju

No, vratimo se na slučaj Sewol. Kapetan Lee je na sebe navukao dodatni bijes javnosti  jer je navodno putnicima kazao da ne napuštaju brod kad se počeo naginjati.

 - Kapetan u takvoj situaciji mora svima prenositi iskrene i jasne informacije, a ne samo im govoriti da ostanu sjediti - rekao je William Doherty, umirovljeni vojni kapetan.

No, Lee je pokušao obraniti svoje poteze: 'Struja je bila dosta jaka, a temperatura mora jako hladna. Mislio sam da će putnici, ako u panici napuste brod, otplutati i da će biti u još većim problemima. U isto vrijeme, do nas još nije došao niti jedan spasilački brod, a u blizini nije bilo ni ribarskih brodova koji bi nam mogli pomoći'.

Kapetanovo napuštanje broda još povećalo krizu? 

- Leejevo rano napuštanje broda možda je dodatno povećalo krizu na brodu - kaže Doherty, koji predaje 'Upravljanje sigurnošću' na Pomorskoj akademiji u Massachusettsu.

Kad se vodstvo prekine i pobjegne, ostaje vakuum koji je gotovo nemoguće nadomjestiti. Članovi posade morali su biti kod čamaca za spašavanje i oni su trebali usmjeravati i brojati putnike. Ako bi netko nedostajao, drugi članovi posade bi ih trebali ići tražiti, rekao je William Doherty

- Kad se vodstvo prekine i pobjegne, ostaje vakuum koji je gotovo nemoguće nadomjestiti. Članovi posade morali su biti kod čamaca za spašavanje i oni su trebali usmjeravati i brojati putnike. Ako bi netko nedostajao, drugi članovi posade bi ih trebali ići tražiti - rekao je Doherty.

Prema stručnjacima, iako napuštanje broda nije kažnjivo prema američkim pomorskim zakonima, duga je tradicija koja nalaže da je kapetan taj koji zadnji napušta brod.

No, napominje Doherty, još se ne znaju sve informacije oko potonuća Sewola. 

 - Ne znamo je li možda Obalna straža rekla Leeju da napusti brod. Ne znamo točno što se sve dogodilo tamo - rekao je Doherty. 

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 105
VIDEO

Susjedi nestale curice: 'Što je obitelj radila ovdje?! Pa nisu bili godinama tu. Sve je zapušteno'
MAJCI VJEŠTAČE MOBITEL

Susjedi nestale curice: 'Što je obitelj radila ovdje?! Pa nisu bili godinama tu. Sve je zapušteno'

Mještani kažu kako obitelj Ilić godinama nisu viđali u susjedstvu. Kažu kako u toj vikendici već godinama nikoga nema, objekt je zapušten pa susjedima nije najjasnije zašto je obitelj sa sobom tamo povela djecu

Roditelji djevojčice su ponovno u policijskoj postaji! Na mjesto potrage stigao i bager, kopaju
ZBOG NOVIH SAZNANJA?

Roditelji djevojčice su ponovno u policijskoj postaji! Na mjesto potrage stigao i bager, kopaju

Nekoliko pripadnika policije iskopava prostor ispred štaglja gdje je djevojčica Danka Ilić nestala prije dva dana. Pretražuje se teren kako bi se pronašao bilo kakav trag
Snimke s mjesta događaja: Policija kopa teren kod štaglja gdje je nestala malena Danka
VIDEO: CURICA NESTALA U SRBIJI

Snimke s mjesta događaja: Policija kopa teren kod štaglja gdje je nestala malena Danka

BANJSKO POLJE, SRBIJA - Nekoliko pripadnika policije iskopava prostor ispred štaglja gdje je djevojčica Danka Ilić nestala prije dva dana. Pretražuje se teren kako bi se pronašao bilo kakav trag. Roditelji djevojčice ponovno su pozvani u policijsku postaju, ali za sada još nema informacija je li to povezano s kopanjem zemljišta oko kuće gdje je malena Danka nestala.