Obavijesti

News

Komentari 18

MiG-ovi u Oluji šokirali Srbiju: Izveli su nikada viđenu taktiku

MiG-ovi u Oluji šokirali Srbiju: Izveli su nikada viđenu taktiku

Ni na jednom svjetskom ratištu MiG-21 nije se koristio na takav ingeniozan način kako su ga koristili piloti HRZ-a...

VIDEO

Poslije Splitskog sporazuma od 22. srpnja 1995. između predsjednika RH Franje Tuđmana i predsjednika Predsjedništva BiH Alije Izetbegovića, hrvatske snage pokrenule su akciju 'Ljeto ’95.', a zatim i 'Oluju' koja je započela 4. kolovoza 1995. u 5 sati ujutro.

Organizatori pozivaju branitelje i građane na proslavu Oluje
Organizatori pozivaju branitelje i građane na proslavu Oluje

Oslobađanjem Bosanskoga Grahova i Glamoča u BiH, kao i mobilizacijom i raspoređivanjem svojih snaga, Oružane snage RH natjerale su srpsku vojsku da Bihać stavi u drugi plan i suoči se s prijetnjom hrvatskoga strateškog napada na tzv. Republiku Srpsku Krajinu (RSK). S obzirom na snagu njene vojske (40 tisuća vojnika raspoređenih u pet korpusa) RSK je nestala mnogo brže nego što se očekivalo. Pokazalo se da je najslabija točka RSK bio vojni vrh. Sustav zapovijedanja gotovo da nije ni postojao, a poseban problem bio je nedovoljnom broju zapovjednog kadra kao i loša stručna osposobljenost. 

Operacija 'Oluja' bila je klasična operacija kopnene vojske uz  učešće ratnog zrakoplovstva. Brodovi Hrvatske ratne mornarice također su bili u najvećem stupnju pripravnosti na južnom Jadranu. Na bojišnici je upotrijebljena ofenzivna vojna taktika uz visoki stupanj koordinacije pješaštva, oklopnih snaga, artiljerije i zrakoplovstva uz brzinu, silinu i dobru usklađenost svih grana Oružanih snaga RH. Široko-krilni združeni napad odvio se prema obrascu taktike NATO saveza. 

Hrvatska vojska demonstrirala je modificiranu zapadnu doktrinu 'zračno-kopnene bitke' u kojoj su, pored ostalog, pokazana i jaka artiljerijsko-raketna djelovanja po dubini, precizno djelovanje ratnog zrakoplovstva na strateške ciljeve te snažne psihološko-propagandne aktivnosti uz obavještajnu i logističku podršku potpuno na razini NATO operacija. 

U 'Oluji' su, što je posve nepoznato u široj javnosti, hrvatski piloti potpuno redefinirali do tada poznatu taktiku i način borbene upotrebe lovca MiG-21, frontovskog lovca koji nije osmišljen za napade duboko u neprijateljskom području. Avion koji se koristio na svjetskim ratištima uglavnom za napade na kopnene ciljeve sa velikih visina, u 'Oluji' je pod oštrim kutevima letio na ekstremno malim visinama između 25 i 50 metara, prilazivši meti u brišućem letu. 

Poznati detalji proslave Oluje u Kninu: Očekuje se cijeli državni vrh, svečani prelet MIG-ova...
Poznati detalji proslave Oluje u Kninu: Očekuje se cijeli državni vrh, svečani prelet MIG-ova...

Taktika niskog leta, na visinama ispod 50 metara, uz brzinu od 250 metara u sekundi (900km/h) ne samo da je sa sobom nosio prijetnju srpske PZO, nego su u tim okolnostima leta prijetnje bili i zemaljski objekti poput dalekovoda, krovovi kuća ili vrhovi stabala. Poslije odbacivanja bombe ili lansiranja rakete prema cilju s male visine, uslijedilo bi energično povlačenje aviona u lijevu ili desnu stranu uz samu ivicu nedozvoljenog opterećenja kako bi se zadržala mala visina, izbjegao udarni val vlastite eksplozije i izbjegle visine na kojima je djelovala neprijateljska, srpska PZO ('Strela', 'Bofors' i KUB). Pri tim manevrima došle su do izražaja sve najbolje karakteristike koje su ruskih inženjeri ugradili u izuzetno izdržljivi i pouzdani MiG-21. Dodajmo da hrvatski avioni uopće nisu imali IC mamce! 

Ni na jednom svjetskom ratištu MiG-21 nije se koristio na takav ingeniozan način kako su ga koristili piloti HRZ-a koji su znali s kakvom PZO neprijatelj raspolaže  i tome su na najbolji mogući način prilagodili taktiku ratovanja MiGa-21 te do ciljeva dolazili - potpuno neprimijećeni. Šok i nevjerica među srpskim vojnicima bili su potpuni. Obračuna aviona HRZ-a i ratne avijacije RSK nije bilo, osim što je kod Kutine hrvatski pilot Ivica Jakopčić uočio 'Orla' u napadu na 'Petrokemiju'. Nakon što je pilot 'Orla' vidio hrvatski MiG-21, pobjegao je prema zoni sunca u zalazu, pa ispaljena Jakopčićeva raketa nije zahvatila cilj.

Samo dan kasnije sve je bilo spremno za napad hrvatskih MiGova na aerodrom kod Banja Luke s kojeg je došao taj avion. Međutim, operacija je zaustavljena na zahtjev jedne zemlje sa zapada. Tijekom 1994. godine posebno opremljen HRZ-ov borbeni helikopter Mi-24 poduzimao je letove termovizijskog snimanja fronta kako bi se mapirao raspored PZO-a Krajine.

Knin: Vježba HRZ-a i kopnene vojske za 22. obljetnicu Vojno-redarstvene akcije Oluja

Letovima na visinama od 1500 do 2000 metara, uglavnom obavljani noću, hrvatski su piloti namjerno provocirali uključenje radara neprijateljske PZO, nerijetko i nišanskih radara sustava KUB-a nakon čega bi misije bile naglo prekidane zbog sigurnosnih razloga. Tim se letovima dolazilo do informacija o položajima srpskog PZO-a.

Prije same 'Oluje' hrvatski borbeni piloti uvježbavali su izvođenje više vrsta zadataka, uključujući i napadne operacije duboko u neprijateljskom području. HRZ je spriječio veće djelovanje srpskih aviona s aerodroma Mahovljani kod Banja Luke i aerodroma Udbina, tako da je u konačna uloga  avijacije i PZO-a RSK-a  za cijelo vrijeme trajanja 'Oluje' bila posve minorna. Srpske snage bile su uvjerene da će izdržati hrvatski napad 15 do 20 dana, pri čemu su očekivali uključivanje jedinica Vojske Jugoslavije i Vojske Republike Srpske. 

Dodikov ministar sigurnosti: 'Oluja je bila zločinačka akcija'
Dodikov ministar sigurnosti: 'Oluja je bila zločinačka akcija'

Ali, to se nije dogodilo. Među ostalim greškama, zapovjedni kadar Srpske vojske Krajine  pretpostavljao je nastavak hrvatskih prodora prema Drvaru i Mrkonjić Gradu. Međutim, hrvatska vojna operacija zahvatila je cjelokupan zračno-kopneni prostor RSK i već prvog dana 'Oluje' izvedeno je 80 posto svih planiranih borbenih zadataka pri čemu je dubina prodora Oružanih snaga RH iznosila između 5  i 15 kilometara. Djelovanje i hrabrost pilota HRZ-a bila je važna karika pobjede u 'Oluji'. Kakav nam borbeni lovac treba za budućnost? Zaštita zračnog prostora, prevlast u zračnom prostoru, napadaji na zemaljske ciljeve, elektronsko i klasično izviđanje, protuelektronsko djelovanje….Kada definiramo što nam od ovih navedenih zadaća treba u taktičkom i strateškom smislu, tada možemo  i definirati tip aviona za budućnost HRZ-a. Jednom zgodom je junak Domovinskog rata i ludo hrabri pilot MiG Ivan Selak sve rekao u jednoj rečenici: 'Nije pitanje kakav nam borbeni lovac treba, nego kada će nam zatrebati'.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 18
VIDEO

Čudo u Zagrebu: Zaletio se u šleper, od auta nije ostalo ništa, a on prošao s lakšom ozljedom!
EKSKLUZIVNE FOTOGRAFIJE

Čudo u Zagrebu: Zaletio se u šleper, od auta nije ostalo ništa, a on prošao s lakšom ozljedom!

Vozač (58) nije prilagodio brzinu te je udario u šleper koji je bio zaustavljen na semaforu na Jadranskoj aveniji: U nesreći je vozač auta zadobio lakše ozlijede te je prevezen u KBC Zagreb

UŽIVO Vatrogasci izašli na veliki prosvjed, svirale sirene. Odali su počast preminulim kolegama
PROSVJED U ZAGREBU

UŽIVO Vatrogasci izašli na veliki prosvjed, svirale sirene. Odali su počast preminulim kolegama

Vatrogasci su odlučili izaći na ulice nakon što su pojedini osnivači javnih vatrogasnih postrojbi najavili zatvaranje postrojbi
FOTO Detalji jutarnjeg kaosa u Dubravi: Nakon sudara guma  završila na tramvajskoj stanici!
PASSAT U GRMLJU

FOTO Detalji jutarnjeg kaosa u Dubravi: Nakon sudara guma završila na tramvajskoj stanici!

Jedan čovjek je ozlijeđen u prometnoj nesreći koja se dogodila oko 4.45 na Aveniji Dubrava. Zbog sudara tramvajski promet bio je u prekidu.