News

Komentari 8

Potvrdili optužnicu za Uljanik, teška je 900 milijuna kuna

Potvrdili optužnicu za Uljanik, teška je 900 milijuna kuna

Optužnica obuhvaća slučaj četiriju brodova za prijevoz rasutog tereta koji su u pulskom brodogradilištu, za Uljanik plovidbu građeni od 2010. - 2016. godin

Skoro tri godine nakon spektakularnih uhićenja nekadašnjih moćnika Uljanik grupe i dvije godine nakon što je tužiteljstvo prvi put podiglo optužnicu u kojoj ih tereti za štetu od gotovo 900 milijuna kuna, optužno vijeće Županijskog suda u Rijeci danas je potvrdilo konačnu optužnicu, kojom ovaj krak afere Uljanik ulazi u fazu suđenja, za koju se pretpostavlja da će trajati godinama.

- Ovime smo dobili još jedan 'spice', za koji je već izvjesno da će država ovaj postupak izgubiti, a to je zapravo oslobađajuća presuda - kazala je odvjetnica drugooptuženog Dragutina Pavletića, Marija Budimir.

Dodala je da su branitelji tražili vraćanje optužnice jer smatraju da nije provedeno brodograđevno-brodarsko vještačenje, koje je bilo neophodno da bi se razjasnile okolnosti u kojima su poslovne odluke donesene i jesu li doista na temelju primjerenih informacija okrivljenici imali razloga vjerovati da postupaju u korist društava u kojima su bili odgovorne osobe.

Budimir je dodala da su branitelji smatrali da postoje i razlozi da se za pojedina kaznena djela postupak obustavi.

Budući da u ovom postupku ima nekoliko okrivljenika starijih od 70 godina, Budimir je navela da će branitelji, budući su prošle gotovo tri godine od početka kaznenog progona, podnositi zahtjeve za zaštitu prava na suđenje u razumom roku, jer, kaže, ti ljudi imaju opravdani interes da se optužnica raspravi u što kraćem roku.

Podsjetimo, nakon uhićenja bivših menadžera Uljanika, "3. maja" i Uljanik grupe u proljeće 2019. godine, ŽDO u Rijeci koncem ožujka 2020. podiže optužnicu protiv 12 bivših čelnika Uljanik grupe i Uljanik plovidbe, dok se kao 13-optužena našla pulska brodarska kompanija, koja je nedugo potom promijenila ime i danas posluje kao Alpha Adriatic. Nakon što je, u odnosu na okrivljenike, činjenične i pravne opise kaznenih djela te zakonske kvalifikacije, zatražena dorada stare optužnice, nova, dorađena se podiže u rujnu 2021., no ona je identična optužnom aktu prve. 

Krimen da su počinili kaznena djela zlouporabe povjerenja u gospodarskom poslovanju, a za jednog okrivljenika i subvencijsku prevaru, stavljaju se na teret bivšem članu Uprave Uljanika, prvooptuženom Marinku Brgiću, a redom slijede, bivši - direktor Uljanik plovidbe Dragutin Pavletić, član Uprave Uljanika Veljko Grbac, predsjednik uprave Uljanik grupe Gianni Rossanda, predsjednik uprave Uljanik grupe i Rossandin prethodnik Anton Brajković, direktor Uljanik Brodogradilišta Silvan Kranjc, direktori "3. maja" Zdravko Pliško i Maksimilijan Percan, tadašnji direktor Uljanik Pomorstva za usluge Elvis Pahljina, direktor Uljanik Shipmanagmenta Darko Šorc,  direktor "3. maja" Domagoj Klarić te bivši direktor Uljanik Brodogradilišta Eduard Milovan.

Optužnica obuhvaća slučaj četiriju brodova za prijevoz rasutog tereta koji su u pulskom brodogradilištu, za Uljanik plovidbu građeni od 2010. - 2016. godine. Brgić, Grbac, Rossanda, Brajković, Kranjc i Pahljina terete se da su, na zahtjev i u dogovoru s Pavletićem i Šorcom, postupajući na štetu društva o čijim su se interesima bili dužni brinuti, ugovorili gradnju bulk-carriera po cijeni znatno nižoj od obračunatih planiranih troškova proizvodnje. To su, tvrdi tužiteljstvo, učinili iako su bili svjesni da će rezultirati teško nadoknadivim gubitkom u poslovanju i znajući da kupci nemaju u cijelosti osigurana sredstva za financiranje izgradnje naručenih brodova. Financijske obaveze, tvrde nadalje tužitelji, prema ugovorima o gradnji brodova samo su u manjoj mjeri izvršene, djelomično i kroz izdavanje preferencijalnih dionica bez da je prethodno izvršena procjena njihove tržišne vrijednosti, čime, za pulski škver, nastaje šteta od skoro 736 milijuna kuna.

Pavletić i Pliško, koji je preuzeo upravljačko kormilo nad riječkim brodogradilištem odmah nakon privatizacije od Uljanika, terete se za pozajmicu u iznosu od 36 milijuna kuna, koja je išla od "3. maja" prema Uljanik plovidbi. Načelno kratkoročnoj pozajmici rok povrata kontinuirano je prolongiran te vraćen tek manji dio novca, čime je riječko brodogradilište na kraju oštećeno za 29 milijuna kuna. Pavletiću se tereti da je nezakonito pribavio novac za Uljanik plovidbu, kojoj je bio na čelu i čiji je bio dioničar, a Plišku da je bez potrebne odluke i odobrenja Nadzornog odbora "3. maja" odobrio pozajmicu dok je riječko brodogradilište tada bilo korisnik državnih potpora. Dodatno, Pavletić se tereti i da je s nakanom za svoju tvrtku nedopušteno iskoristio državne potpore namijenjene drugoj tvrtki. Riječ je o blizu 18 milijuna kuna koje je kao odgovorna osoba Uljanik plovidbe zadržao za svoju tvrtku premda je taj uplaćeni novac, prema sporazumu zaključenim s državom, bio obvezan proslijediti korisniku potpore, odnosno "3. maju", tvrdi tužiteljstvo.

Zadnjeg "Uljanikovog" direktora u "3. maju", prije sloma pulskog holdinga, Maksimilijana Percana, optužnicaa tereti za panel-liniju u Vodnjanu. Uz Brgića, Grpca i Rossandu tereti ih se da su u listopadu 2017. godine zaključili ugovor o kupoprodaji linije, koja ustvari nikad nije napustila Uljanikove pogone u Vodnjanu, što je to bilo protivno interesima riječkog brodogradilišta, koje za tim postrojenjem nije imalo nikakve potrebe niti ga ikad koristilo, a koštalo ga je 22 milijuna kuna.

Najčitaniji članci