Obavijesti

News

Komentari 56

'Rat je uvijek poraz', kaže Mate Uzinić. Zašto onda Crkva slavi pobjedu u Domovinskom ratu?

'Rat je uvijek poraz', kaže Mate Uzinić. Zašto onda Crkva slavi pobjedu u Domovinskom ratu?

Riječki nadbiskup kritizirao je Hrvatsku zbog glasanja protiv rezolucije UN-a o prekidu vatre u Gazi. Moramo biti ne navijači, nego oni koji se u svakom obliku protive ratu i protiv njega dižu glas", kazao je Mate Uzinić.

Riječki nadbiskup Mate Uzinić kritički je prije nekoliko dana prokomentirao glasanje Hrvatske protiv rezolucije UN-a o prekidu vatre u Gazi.

"Moramo biti ne navijači, nego oni koji se u svakom obliku protive ratu i protiv njega dižu glas", kazao je Uzinić u svojoj propovijedi. "Zato nije razumljiva ni nedavna odluka kojom je naša domovina bila nedovoljno spremna, zajedno s mnogim drugima, reći ne ovome ratu".

Nadbiskup je čak posegnuo za riječima pape Franje i poručio: "Rat je uvijek poraz".

Pa ako je tako, zbog čega Katolička crkva u Hrvatskoj, njezini biskupi i svećenici, slave pobjedu u Domovinskom ratu?

Zašto se veliča rat?

Zašto se veliča Domovinski rat, zašto se slavi pobjeda u tom ratu, zašto se slave ratnici, vojnici i branitelji? Ali i još gore, zašto se amnestira i brani ratne zločince, zašto se povezuje vjera s vojskom i zašto na vjerskim manifestacijama i klerikalnim procesijama marširaju osuđene zločinci, poput Darija Kordića?

Štoviše, neki biskupi i svećenici o "ratu koji je uvijek poraz" govore isključivo u kontekstu Drugog svjetskog rata. Gdje se odaje pijetet žrtvama na jednoj strani, ali ne baš i za njihovim žrtvama na drugoj.

Katolička crkva nije govorila o žrtvama hrvatskih ratnih zločina, o ubijenim starcima, o protjeranim civilima... Ni o prekomjernom granatiranju, o paljenju i miniranju kuća, o zakonskim odlukama kojima se onemogućava povratak izbjeglih Srba, kao ni o mržnji koja je posijana pod okriljem Domovinskog rata.

Crkva ništa ne govori ni o povezivanju ustaških obilježja s Domovinskim ratom, kao ni o povezivanju vjerskih s ustaškim obilježjima.  

Domovinski rat je također bio rat

Najlakše je nastupati kao dosljedni protivnik rata u sukobu koji se tiče Židova i Palestinaca, pa ustajati u zaštitu civilnih žrtava u ratu toliko udaljenom od nas. Zamislimo samo da biskupi na proslavi Dana pobjede i domovinske zahvalnosti govore o "ratu koji je uvijek poraz".

Nadbiskup Uzinić stao je uz mnoge koji su kritizirali odluku Hrvatske da glasa protiv rezolucije kojom se poziva na prekid vatre i prestanak sumanutog granatiranja Gaze, ubijanja djece i civila. Ali ta humanitarna crta pripadnika Katoličke crkve u Hrvatskoj izostala je u ratnim i godinama nakon Domovinskog rata.

Tada se Crkva svrstala pod ratni barjak, proglašavala branitelje borcima za hrvatski narod i katoličku vjeru, dijelila krunice, zatvarala oči pred zločinima, kršenjima međunarodnog prava, pred logorima u Hrvatskoj i BiH, pred masakrima nad srpskim i muslimanskim civilima. Dapače, antihašku histeriju i pučističku atmosferu nakon 2000. godine potpirivali su i neki od najistaknutijih pripadnika Katoličke crkve.

A Domovinski rat proglašen je svetinjom.

Crkva je šutjela

Kad je trebalo govoriti o hrvatskim zločinima, Crkva je šutjela. Kad je trebalo govoriti o nevinim žrtvama na drugoj strani, Crkva je šutjela. I nitko tada nije govorio kao Mate Uzinić danas: "Moramo biti ne navijači, nego oni koji se u svakom obliku protive ratu i protiv njega dižu glas".

Oni koji jesu govorili protiv rata - mediji, novinari, intelektualni, političari - proglašavani su petokolonašima, izdajicama, stranim plaćenicima, lošim Hrvatima.

I to je bilo razumljivo u ratnim godinama, u nametnutom ratu i agresiji. Ali nije bilo razumljivo da hrvatski biskupi i svećenici čak i tih godina zaborave suosjećanje, humanost, ljubav, da zaborave "puteve dijaloga" i da ne dođu "u doticaj s ranama koje rat ostavlja", kako to danas govori Uzinić.

Domovinski rat ostavio je rane na svim stranama. Katolička crkva došla je "u doticaj s ranama" samo na jednoj strani.

I kad je Crkva govorila o Domovinskom ratu kao obrambenom ratu, isto sada govore Izraelci nakon napada i agresije Hamasa, kao što to govore Palestinci nakon brutalnog osvetničkog udara Izraela na Gazu. Ako papa Franjo kaže da je "rat uvijek poraz", ne ističe razliku između agresorskog i obrambenog rata, niti razumije slavljenje pobjede u ratu.

Dižu glas protiv rata

I zato gotovo nestvarno zvuče poruke nadbiskupa Uzinića o "ratu koji je uvijek poraz" i o "dizanju glasa protiv rata", u kontekstu svega onoga što je Katolička crkva u Hrvatskoj radila i govorila - ili nije govorila - tijekom i nakon Domovinskog rata.

Čak i danas Katolička crkva izbjegava oglašavati se kad se u javnom životu ponovno širi mržnja, radikalizam, nesnošljivost prema drugim društvenim skupinama i nacijama, kad se ponižavaju ili umanjuju ratne žrtve, veličaju zločinci, zvecka oružjem. 

I to je poraz Katoličke crkve u Hrvatskoj.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Vidi sve članke ovog autora
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 56
Pravilnik za muljaže: Umjesto da postroži kontrolu, ministrica zdravstva je dodatno smanjuje!
KUPNJA UREĐAJA

Pravilnik za muljaže: Umjesto da postroži kontrolu, ministrica zdravstva je dodatno smanjuje!

Ravnatelji bolnica neće morati tražiti suglasnost za kupnju medicinskog uređaja do milijun eura. Da je taj pravilnik bio na snazi, ministar Vili Beroš ne bi bio uhićen. "To je teški apsurd, dopuštaju još veće manipulacije!"