Slučaj Brač: 'Ovo je odjeknulo poput bombe, ljudi su u strahu'

Otok je odjednom, kad se činilo da je “korona-free”, postao žarište korona virusa. U pomoć su stigli epidemiolozi iz Splita, njih troje, kao i jedan laborant. Kretanje iz mjesta u mjesto je zabranjeno

Život na Braču, najvećem dalmatinskom otoku s gotovo 15.000 stanovnika, potpuno je stao. Ulice u Nerežišćima su prazne. Nekoliko ljudi sjedi pred općinom. Zabrinuto bulje u pod i čekaju u redu za testiranje. Tu su i “astronauti” u zaštitnim skafanderima. Uzimaju se stotine briseva.

POGLEDAJTE VIDEO VIJESTI: Korona na otoku Braču

01:22

Otok je odjednom, kad se činilo da je “korona-free”, postao žarište korona virusa. U pomoć su stigli epidemiolozi iz Splita, njih troje, kao i jedan laborant. Kretanje iz mjesta u mjesto od jučer je zabranjeno. Policija i članovi HGSS-a stoje na punktovima i pokušavaju ograničiti kretanje ljudi.

Očekuje se i vraćanje na druge početne postavke uoči početka pandemije, a to uključuje i zatvaranje tržnica, dječjih parkova... Iz bračkog stožera traže i ukidanje trajektne linije Makarska - Sumartin. Dr. Željka Karin najavila je da će se uzeti minimalno 80 briseva, no očekuje se da će ta brojka biti višestruko veća. U petak su bila 22 slučaja, od toga 13 u Nerežišćima, pet u Pučišćima te u Supetru i Bolu po dva. Sa zebnjom se čekaju i rezultati drugih obavljenih testiranja.

- Nije ugodno. Živimo nedaleko od bolnice, u jednom trenutku tu je bilo 30 automobila, užasna scena. Najviše me strah zbog sina koji ima cerebralnu paralizu. Inače imamo pizzeriju, a brat našeg djelatnika ima simptome. Suprug i svekar bili su u kontaktu s djelatnikom. A trebali smo otvoriti u ponedjeljak. Najmanja briga sad nam je pizzerija, sa strepnjom čekamo rezultate i kako će se ova situacija razviti - rekla nam je Katarina Matas iz Supetra. Najviše je ogorčena jer je otok bio “čist” dok nisu popustili s mjerama, odnosno dok se nisu ukinule e-propusnice.

- Mi smo se pridržavali mjera i smatram da je apsurdno da su dopustili svim tim ljudima da dođu na otok. I što su im jučer dopustili da ga napuste. A što ako je netko od njih zaražen i sad zarazu širi u svome mjestu?! - dodaje Katarina.

Brač otok duhova: Zabranili su kretanje iz općine u općinu...

Odgovore smo potražili od Nikole Martinića Dragana iz bračkog stožera koji nam kaže kako se oni moraju naslanjati na odluke Nacionalnog stožera.

- Ne možemo zaustavljati ljude ako nemamo takvu odluku. Mnogi su dobili pravo dolaska na otok zbog vikendica i OPG-ova, i oni su se u petak vraćali kućama. Sigurno će mjere u budućnosti biti rigoroznije, bit će stroge kontrole ulaska i silaska s trajekta, mi smo na to spremni. To bi trajalo najmanje 15 dana - rekao nam je Martinić.

Splitski kraj je prijestolnica Covida-19

S obzirom na to da je na Braču “buknulo” niti tjedan dana nakon ublažavanja mjera,  postavlja se pitanje nije li glavni Stožer možda ipak preuranio s odlukom i hoće li itko snositi posljedice što je Split s okolicom postao “prijestolnica Covida” u Hrvata s 528 slučajeva?

Koja je vjerojatnost da nema pozitivnih na sve skupa deset redovitih trajektnih linija kojima se napuštalo Brač u petak i subotu? Ako je na njima bilo 50-ak auta, recimo da je to 200-tinjak ljudi. Dakle, moglo bi se raditi i o 2000 ljudi koji će se potpuno slobodno kretati Splitom ili drugim gradovima bez da ih se uopće testiralo. Kako je to uopće moguće u zemlji koja se voli hvaliti da se tako dobro nosi s koronom, a nada se i kakvoj-takvoj turističkoj sezoni?

Odgovor bismo mogli dobiti vrlo brzo, možda već danas, kad budu gotova testiranja za dio kontakata zaraženih Bračana. Podsjećamo, u ponedjeljak otvaraju kafići, restorani, trgovački centri... Urbani centri mogli bi se odjednom naći u ogromnim problemima, pogotovo ostvari li se najava da će se ukinuti zabrana putovanja iz županije u županiju. Pa bi netko tko je u zadnji čas napustio Brač, primjerice, već u ponedjeljak poslijepodne mogao kupovati u trgovačkom centru baš pored vas u bilo kojem dijelu Hrvatske, ni ne znajući da je zaražen budući da nije testiran pri dolasku na kopno.

Policija kontrolira putnike koji putuju trajektom s Brača u SPlit

Iz Jadrolinije su nam potvrdili kako je u petak poslijepodne, na zadnjim linijama, bio pojačan promet s Brača, no tijekom subote s otoka je otišlo nešto manje ljudi. Dok Bračani sa zebnjom iščekuju. Iz Jadrolinije su nam potvrdili kako je u petak poslijepodne, na zadnjim linijama, bio pojačan promet s Brača. Subotnji poslijepodnevni trajekt bio je, kažu nam, i zadnji kojim se moglo napustiti otok bez novouvedenih, opet znatno postroženih pravila.

Nakon što je dobio temperaturu, zbog sumnje da je zaražen testirao se i Mate Eterović, lokalna nogometna legenda.

- Moja doktorica me uputila na testiranje i jučer sam saznao da sam pozitivan. Trenutno nemam temperaturu niti problema s disanjem, simptomi glavobolje i malaksalosti su mi prošli, ali svejedno sam u preporučenoj samoizolaciji da ne izlažem suprugu i dvoje djece zarazi - kaže nam Mate. Najvjerojatnije se zarazio preko osobe koja je bila u kontaktu sa starijim čovjekom iz Nerežišća. Njega se spominje kao osobu koja se zarazila u splitskoj bolnici i vratila na Brač. Makar, splitska bolnica sve demantira i cijela priča kako je korona stigla na Brač i dalje je prilično velik misterij.

- Ne vidim drugi način... Pridržavali smo se propisanih mjera, nosio sam masku i rukavice kad bih išao u prodavaonicu, a taj moj kontakt nije imao nikakve simptome. Sve dok nisam dobio test nisam vjerovao ni da imam koronu jer na Braču nije bilo slučajeva u zadnjih mjesec dana. Mislio sam da imam virozu ili običnu gripu, ali očito je negdje došlo do propusta i sada smo svi u strahu.

Mate je odmah po saznanju da je pozitivan na test poslao poruke svima s kojima je kontaktirao u zadnje vrijeme.

- Svi kojih sam se mogao sjetiti su obaviješteni, mislim da to tako svi moraju napraviti, da ljudi znaju. Na Braču je ovo što se događa odjeknulo poput bombe, ljudi su u velikom strahu, ali pogubno bi bilo sada upirati prstom u nekoga i tražiti krivca. Svakome se može dogoditi zaraza, bez obzira koliko se pazio, ne treba nikoga osuđivati jer nitko nije prenio virus namjerno. Treba ljude pustiti u miru da se što prije oporave i da se svi skupa vratimo normalnom životu. U sobi sam, jedino odem do wc-a, supruga i djeca su u ostalim prostorijama i nismo u kontaktu od srijede kad sam dobio temperaturu. Nedostaju mi, ali tako je najbolje za njih. Nedostaje mi i rodbina, prijatelji, nogomet..., ali uvjeren sam da će sve ovo skupa brzo proći i da ćemo se svi vratiti normalnom životu. Najviše su ga obradovale brojne poruke podrške.

- Igrao sam u dosta klubova i zemalja, stekao puno prijatelja, i većina ih se odmah javila, dala mi podršku i zaželjela brz oporavak. Stvarno su me iznenadili i dali mi dodatnu snagu i optimizam da će sve na koncu dobro završiti – zaključuje Eterović.

Korona na Braču: 'Karantena otoka zasad nam nije opcija'
Korona na Braču: 'Karantena  otoka zasad nam nije opcija'

Na testiranje je otišla i gradonačelnica Supetra, Ivana Marković koja je u samoizolaciji.

- Ja sam zapravo kontakt od kontakta i u subotu ujutro sam dala bris. Sada sam doma, nema mjesta panici, trebamo biti racionalni i dati sve od sebe da ova situacija što prije završi – rekla nam je kratko Marković.

Inače je na Brač, osim dodatnih epidemiologa, upućena je jedna liječnica i medicinski tehničar iz Covid-19 ambulante na Mertojaku koji bi trebali pomoći liječnicima obiteljske medicine. U Split su stigla i dva epidemiologa iz Zagreba koji bi u trebali odraditi sastanak sa splitskim kolegama kako bi se vidjelo što se sve još može napraviti u ovoj situaciji.

U zgradi Općine Nerežišća priprema se testiranje stanovnika na COVID-19

Kako je buknula zaraza na otoku, ne zna se, ali tema pretpostavki je da je počelo od 81-godišnjeg muškarca koji je u travnju bio hospitaliziran u KBC-u Split, na Klinici za bolesti srca i krvnih žila od 11 do 17. travnja. No, iz bolnice su demantirali da je muškarac zaražen na njihovom odjelu.

- Kod prijema i tijekom boravka u bolnici nije imao nikakve simptome koji bi upućivali na infekciju koronavirusom, a također je i epidemiološka anamneza za ovu infekciju bila negativna - poručuju iz bolnice. Dalje kažu da je po povratku u mjesto stanovanja, a zbog kontakta s osobom kojoj je dokazan COVID-19, on testiran 7. svibnja i nalaz je bio pozitivan.

- Budući da je od otpusta iz bolnice do testiranja prošlo 20 dana, ostaje mogućnost da je bolesnik zaražen nakon otpusta iz bolnice - zaključili su iz bolnice.

'Mislili smo: Neš' ti, prošlo je! A sad imamo čak 22 zaražena'

Što se tiče bračkih hotelijera, oni nam kažu nisu dodatno pogođeni pojavom korona virusa na njihovom otoku. U planovima najvećih hotelskih kuća u Bolu i Supetru otvaranje ograničenih hotelskih kapaciteta zakazano je za 1. lipnja, umjesto za Uskrs kako je to uobičajeno. U Bolu bi se trebao otvoriti samo hotel Elaphusa, dok će u Supetru i Velaris i Supetrus otvoriti sve svoje kapacitete. Tri Postirska hotela također su planirala otvaranje iza 1. lipnja.

- Prve goste planirali smo primiti iza 15. lipnja. Za sada su te rezervacije i dalje ‘žive’, nema otkaza. Vidjet ćemo kako će proći ova nova testiranja na otoku, ako budu dovoljna dva tjedna izolacije kao što je uobičajeno, onda se neće osjetiti - kazao nam je direktor hotela Pastura Toni Buljević.

Grlić Radman neće biti ministar vanjskih poslova?! Doznajemo tko bi ga trebao naslijediti
IZBORI 2024.

Predsjednik Republike Hrvatske Zoran Milanović primio je predsjednika Vlade Republike Hrvatske i predsjednika HDZ-a Andreja Plenkovića u okviru Ustavom predviđenog postupka za davanje mandata za sastavljanje Vlade Republike Hrvatske

Glavne sestre KBC-ova o situaciji u bolnicama i plaćama: 'Ima nas premalo, ali odlučile smo ostati'
INTERVJU ZA 24SATA

Plus+ Ne znam jesu li ljudi svjesni u kakvoj smo situaciji sad, a u kakvoj ćemo tek biti za 10 godina. U medicinske škole se upisuje premali broj učenika - otkriva nam glavna sestra KBC-a Split.
Plenković došao sa 78 potpisa! Milić na pitanje jesu li dobili mandat kratko rekao: 'Jesmo'
POGLEDAJTE VIDEO

Nakon što se sastao s Milanovićem, predsjednik mu je kratko rekao: 'Evo, radi klima'. Predaja potpisa trajala je svega 15-ak minuta, a glasnogovornik Milić je na pitanje 'Jeste li dobili mandate' kratko odgovorio 'Jesmo'.