News

Znanstvenici otkrili kisik u otrovnoj atmosferi Venere

Otprilike 21 posto zraka na našem planetu otpada na kisik dok je ostatak atmosfere uglavnom ispunjen dušikom, no na Veneri, Zemljinom susjednom planetu, priča je posve drukčija.

Venerinom otrovnom atmosferom dominira ugljikov dioksid s udjelom od 96,5 posto, a manje količine se odnose na dušik i plinove u tragovima. Kisika gotovo u potpunosti nema. Zapravo, budući da Venera uživa znatno manju pozornost znanstvenika nego drugi planeti poput Marsa, izravno otkrivanje kisika je otežano.

FILE PHOTO: Data from NASA's Magellan spacecraft and Pioneer Venus Orbiter is used in an undated composite image of the planet Venus

Koristeći instrument stratosferske zvjezdarnice SOFIA - zrakoplov Boeing 747SP prerađen kako bi nosio infracrveni teleskop u sklopu zajedničkog projekta američke svemirske agencije NASA-e i njenog njemačkog pandana DLR-a, znanstvenici su otkrili atomski kisik u tankom sloju Venerine atmosfere između dvaju drugih.

Istaknuli su da se taj atomski kisik, sastavljen od jednog atoma kisika, razlikuje od molekularnog kisika, koji se sastoji od dva atoma kisika i koji udišemo.

Istraživači su po prvi put izravno otkrili kisik na osunčanoj strani Veneri, gdje se zapravo proizvodi u atmosferi, a otkrili su ga i na drugoj strani okrenutoj od Sunca, gdje ga je ranije otkrio teleskop na Havajima.

- Atmosfera Venere je veoma gusta. Sastav je također veoma različit od Zemlje - rekao je fizičar DLR-a Heinz-Wilhelm Huebers, vodeći autor studije objavljene u časopisu Nature Communications.

Spektakl na nebu vidi se i iz Hrvatske: 'Nismo znali što je to, bilo nam je malo šokantno'

- Venera nije pogodna za život, barem ne za organizme koje poznajemo na Zemlji - dodao je.

Kisik se proizvodi na osunčanoj strani ultraljubičastim zračenjem Sunca koje razbija atmosferski ugljikov dioksid i monoksid na atome kisika i druge kemikalije, rekli su istraživači. Dio tog kisika vjetrovi potom prenašaju na stranu planeta okrenutu od Sunca.

Venera, promjera otprilike 12.000 kilometara, nešto je manja od Zemlje.

- Tek smo na početku razumijevanja evolucije Venere i zašto je toliko različita od Zemlje - kazao je Huebers.

Heroji: Znali da im prijeti bolna smrt, ušli su ispod reaktora...
FELJTON: ČERNOBIL, 3. DIO

Heroji: Znali da im prijeti bolna smrt, ušli su ispod reaktora...

Hrabro su ušli ispod reaktora i ispustili vodu, ali i tamo su prošli pravu dramu jer su ostali bez svjetla. Iako su znali da riskiraju bolnu smrt od radijacije, otišli su i spasili svijet od još veće katastrofe...

Kako je Marija Selak Raspudić tresnula po stolu gomilom besposlenog briselskog novca
PETAK ČETRNAESTI

U odnosu na taj sitan ženski (i muški) svijet, kojemu je hajka temeljni oblik borbe za bolji svijet, Marija Selak Raspudić je ispala velika faca. Koliko god mi o tome šutjeli
Ljudi u Hrvatskoj i danas umiru od raka zbog Černobila 1986.
FELJTON: ČERNOBIL, 4. DIO

Ljudi u Hrvatskoj i danas umiru od raka zbog Černobila 1986.

Oni koji su bili izloženi manjim radijacijama umirali su u godinama nakon i to od akutnih bolesti ili od raka. Katastrofom u Černobilu pogođeni su milijuni ljudi koji su osjetili posljedice izloženosti zračenju