Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata
1 komentara

"Poduzetniku su uspjeh i posao važniji od godišnjeg odmora"

Investirati u tuđe poduzetničke ideje? Time se bavi Hrvoje Prpić, "poslovni anđeo", suosnivač mreže investitora CRANE. Donosimo vam zanimljiv razgovor s njim

Pixsell
Foto: Pixsell
1 komentara

U sklopu predstavljanja članova stručnog žirija natječaja "Pametnom idejom do uspjeha" razgovarali smo s Hrvojem Prpićem, jednim od 16 investitora udruženih u mrežu Crane, odnosno mrežu poslovnih anđela/investitora koji za cilj imaju uložiti u razne poslovne projekte koji imaju potencijala. Hrvoje je jedan od osnivača CRANE-a, osnivač HGspota, partner u offSpaceu, partner u Trilleniumu te investitor u još nekoliko projekata. 

Kako i sam ističe CRANE je krenuo od ideje pomoći mladim ljudima koji uz puno rada žele i nešto napraviti u životu. "Crane za 10-15 godina vidim kao vrlo bitnu organizaciju u Hrvatskoj državi u kojoj će 100-tinjak investitora godišnje investirati u isto toliko projekata i tako stvarati 100-tinjak uspješnih poduzetnika svake godine.

Možemo li za početak predstaviti CRANE našim čitateljima? 

CRANE(Croatian Business Angels Network) je hrvatska mreža poslovnih anđela, odnosno privatnih investitora zainteresiranih za ulaganja u proizvodne i inovativne tvrtke u vrlo ranom stadiju razvoja. zanimljivo je kako su poslovni anđeli uspješni poduzetnici te uspješni lideri tvrtki/korporacija koji financiraju start-up projekte visokog rizika tako da ulaze u vlasnički udio i pružaju pomoć u daljnjem razvoju i komercijalizaciji projekata. To su neformalni individualni investitori koji svojim poslovnim iskustvom savjetuju mlade tvrtke i poduzetnike i pomažu njihovom budućem rastu. CRANE je mjesto gdje tvrtke u početnoj fazi mogu naći svoj kapital u zamjenu za udjel u društvu. Uglavnom tu se radi o investicijama u okviru 50 000 eura po investitoru, neki put manje, neki put više. Za razliku od stranih investicija gdje je puno manje mentoriranja a puno više je investicija, u Americi se radi o omjeru od 6-7 propalih projekata na 10 investiranih, od toga 2 -3 projekta budu u nekakvoj "break-even" fazi  i jedan jedini top pogođen projekt koji donosi i do 100 puta veću zaradu od iznosa koji je investiran. To je  dragulj koji se traži u start-upovima. Mi u Hrvatskoj puno više mentoriramo projekte pa su naši uspjesi i puno veći . Dajemo i puno više vremena, odnosno i novaca jer je vrijeme investitora puno vrjednije od novca. 

Za svakoga tko razmišlja o pristupanju Craneu, odnosno za sve buduće investitore vrlo je važno da imaju vremena baviti se time. Njihove matične tvrtke u tom slučaju moraju moći relativno samostalno funkcionirati bez njihovog stalnog prisustva. Kod Crane je slučaj da se radi s projektima koji su vrlo izazovni u pozitivnom smislu, oni su zanimljivi i ponosni ste što ste dio takve skupine ljudi.

Možemo li usporediti stanje sa start-upovima u Hrvatskoj i u inozemstvu? Mogu li naši mladi poduzetnici i u svjetskim okvirima postići nešto značajno?

Zanimljivo je kako u Hrvatskoj postoji trend koji se razlikuje od situacije u inozemstvu. Kod nas se poduzetnici većinom financiraju od FFF izvora. FFF pritom označava: family, friends and fools, odnosno obitelj, prijatelji ili „budale“. Te tvrtke napreduju svojim sporijim tempom i s vremenom postaju uspješne. U inozemstvu je takav model odavno napušten, posebno u Americi. Da bi se ubrzao rast tvrtke u Americi postoji nekoliko faza gdje nakon početnog tzv. seed capitala dolaze u igru poslovni anđeli. To je u našem slučaju Crane. Nakon njih nastupaju Venture capital fondovi koji dodaju još više novaca i još više ubrzavaju rast. Sljedeći korak je izlaz na burzu ili prodaja nekoj private equity tvrtki. Tako njihove tvrtke vrlo brzo narastu na veličinu tvrtki kao što je google ili recimo neke manje kao što su Pinterest, Dropbox i sl.  

Za svakoga tko razmišlja o pristupanju Craneu, odnosno za sve buduće investitore  vrlo je važno da imaju vremena baviti se time. Njihove matične tvrtke u tom slučaju moraju moći relativno samostalno funkcionirati bez njihovog stalnog prisustva. 

U natječaju "Pametnom idejom do uspjeha" bavimo se odabirom najbolje poslovne ideje, te se zapravo pitanje nameće samo od sebe: što je po tebi dobra poslovna ideja? 

Za ideju je bitno da rješava problem. Postoje dva mišljenja oko toga što je ideja oko kojih se ni sami investitori ne mogu složiti. Sarah Lacy je nedavno rekla „Dobri projekti su oni koji su kvalitetnije obradili neki problem od drugih. Niti je Google bio prva tražilica, niti je Facebook bio prva društvena mreža niti je Apple proizveo prvi smartphone i mp3 player.“  U svijetu vrlo često se događa da ideja koja dođe na tržište prva nije ona koja je uspješna. Naprotiv uspješna je ona koja je problem dobro obradila i riješila. Vrlo je teško ocijeniti da li će netko to uspješno odraditi ili neće. U našem slučaju ljudi se prijavljuju pismeno a mi pogotovo pismeno ne možemo odrediti da li se radi o osobi koja je dovoljno sposobna da neku ideju obradi na način koji je bolji od načina na koji je to dosada obrađeno na tržištu. Pismeni natječaji najčešće traže od vas da gledate i odabirete originalne i inovativne ideje.  

Vratimo se natrag na termin poduzetništvo. Budući da se i sam baviš poduzetništvom dugi niz godina, možeš li reći kakve osobine poduzetnik mora imati? Što znači biti poduzetnik?

Upornost je najvažnija osobina svakog poduzetnika. Poduzetništvo od vas traži da se njime bavite 12-14 sati na dan, i vikendom i radnim danom. Poduzetniku je godišnji odmor manje bitan od realizacije svoje ideje u stvarnosti. Ako na te zahtjeve odgovarate pozitivno tek onda možete reći da ste poduzetnik. Sve druge stvari poduzetnik može naučiti. Često se ljudi pribojavaju da kao poduzetnici neće znati proći svu potrebnu papirologiju. Međutim kad je netko uporan nema te prepreke koja se ne može proći. Uvjeravam vas, sva komplicirana birokracija se može proći. 

Volim reći kako je dobro imati prepreke jer te iste prepreke ima i konkurencija. Svaki puta kada prođemo jednu prepreku mi smo ostavili konkurenciju iza sebe i koliko god ta prepreka bila komplicirana - ona je za nas važna jer tako se pobjeđuje konkurencija. Možemo reći da su prepreke dobrodošle. 

U nekoliko navrata ste u medijima rekli kako je za postati uspješan poduzetnik potrebno 10 godina?

Nije nužno tako, no iz mojeg iskustva ispada da svaki krug od početka ideje traje 10 godina, koliko god mi to pokušavali riješiti brzo ili sastavili dobar poslovni plan. Ništa nije moguće riješiti u samo godinu dana. Uvijek nas u školama uče da break even točka dolazi nakon 5 godina. 

Svaki puta kada krenemo u ostvarivanje neke ideje mi mislimo da će ta ideja za godinu dana zarađivati dovoljno novaca da dođe na točku pokrića. Međutim praksa uvijek pokaže suprotno. Nevjerojatno, ali najuspješniji  projekti na kojima sam radio u pravilu dolaze do te točke tek nakon godinu i pol dana, uz sve naše napore, sav naš trud da to bude ranije riješeno.  Nakon toga slijedi rast, zaokruživanje, konsolidacija, pakiranje (da tvrtka postane samostalna) i nakon toga slijedi izlazak. Izlazak dolazi otprilike nakon 10 godina. Zato za reći da si uspješan poduzetnik je potrebno 10 godina. 

U kontekstu poslovnih ideja i startupova, često se govori o opasnosti od krađa ideje. Koje je tvoje mišljenje o takvoj vrsti opasnosti za buduće poduzetnike?

Morate razumjeti da čim izađemo na tržište naša ideja je javno poznata. Još ako je vaša ideja tako jednostavna da ju netko može i jednostavno ukrasti – ona će biti pokradena. To ne možemo spriječiti.  

Ideja koja ne donosi ništa dodane vrijednosti , koja nije zaštićena patentom vjerojatno će biti poznata svima i netko će ju pokrasti.  Ideja koja nema dodanu vrijednost je manje vrijedna.  Primjer dodane vrijednosti koja štiti ideju od krađe je naš projekt „Once sport“ gdje ne nudimo ništa revolucionarno, odnosno nudimo analiziranje utakmica. Točnije nudimo klijentima ručno analiziranje utakmica i pritom ne definiramo detalje. Dakle dovoljno smo rekli investitorima, a da nismo  otkrili detalje kako se to radi. Uostalom to nije niti potrebno jer je dovoljno investitore uvjeriti kako se radi o kvalitetnoj ideji. Kada dođe do osnivanja te tvrtke ta stvar će biti dovoljno skrivena da ga konkurencija ne može vidjeti. Ideja je tako sastavljena od dva dijela, od jednog "prednjeg", vidljivog dijela koji konkurencija može vidjeti i drugog "stražnjeg", "nevidljivog" dijela koji konkurencija ne može vidjeti. 

Možeš li poručiti nešto za kraj razgovora?

Želimo u Crane privući nove investitore jer što će biti više investitora to će biti više projekata. CRANE mora biti mjesto koje spaja odlične projekte i investitore i stvara ozbiljne svote novca i znanja na jednoj točki. Što se tiče poduzetnika oni mogu odlučiti. Umjesto cjeloživotnog rada za otplatu hipoteke na stan mogu živjeti lagodno ne razmišljajući o novcu. Međutim, moraju biti svjesni da je prethodnik tom lagodnom životu desetak godina velikog truda i odricanja.

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message