Prije pražnjenja svjetlosni signal upozorava radnike na kamionu da korisnik ne plaća odvoz smeća pa mu kantu ne moraju isprazniti
Pametne kante: Naplata odvoza otpada može biti točna
Dok, primjerice, u Zagrebu i dalje naplaćuju odvoz smeća po četvornome metru stambenog prostora, u Čakovcu su na naplatu po količini prešli još prije deset godina. Slično je i u Crikvenici. njihove kante imaju čipove koji registriraju broj pražnjenja i volumen otpada na osnovu kojih se poslije formira račun. Zašto jedni to mogu, a drugi ne? U čakovečkom GKP Čakom kažu da je potrebna potpora lokalne vlasti.
- Za sve je potrebna volja, vrijeme, rad, praćenje i ponovno prilagođavanje rezultatima – kaže direktorica GKP Čakom Snježana Tkalčec Avirović. Dodaje da su svi korisnici dobili posude volumena 120 litara. Osim po volumenu, prije tri godine su cjenik prilagodili i broju mjesečnih pražnjenja. Nažalost, kažu, još nije zaživjela naplata po kilogramu jer imaju jedno vozilo sa sustavom za vaganje. Nadaju se da će u budućnosti i to riješiti. Inače, postoje tvrtke u Hrvatskoj koje proizvode sustave za naplatu prema volumenu i broju odvoza. To funkcionira tako da se na uobičajenu kantu stavlja čip za identifikaciju. On se očitava na kamionu za odvoz, iz kojeg se podaci šalju u bazu. Postoji i opcija da prije pražnjenja svjetlosni signal obavještava radnika da građanin, čiju kantu namjerava isprazniti, ne plaća smeće uredno i tada se pražnjenje može stopirati, a puna kanta vratiti na mjesto na kojem je stajala.
Postoji i mogućnost nadogradnje sustava kako bi se naplata vršila po kilogramu. Plaćanje otpada po kilaži, osim pravednijih računa, ima još prednosti. Mnogi građani bi tada pazili što stavljaju u kante. Pazili bi da što više otpada razvrstaju jer će im kanta biti lakša, a račun tada manji. Ipak, neki strahuju da će biti i onih koji će zbog toga smeće bacati u tuđe kante ili u okoliš. Gradovi i općine još sami određuju kako će naplaćivati odvoz otpada - po količini i broju odvoza, po broju članova kućanstva ili po kvadraturi stambenog prostora. Mnogi biraju ono što je njima isplativije, a ne građanima. U Ministarstvu zaštite okoliša kažu kako će tome uskoro doći kraj. - Od 2005. gradovi i općine moraju građanima omogućiti odvajanje otpada i naplatu odvoza po volumenu ili masi. U srpnju je donesen novi zakon koji jasnije propisuje obaveze i odgovornosti gradonačelnika i načelnika te uvodi mogućnost sankcije koje dosad nije bilo - kažu u Ministarstvu.
Kanta šalje SMS da je isprazne
Big Belly kante pomoću solarne energije komprimiraju otpad i u njih stane osam puta više. Kad su 85 posto pune, kante šalju SMS da ih dođu isprazniti. Mnoge zemlje u Europi ih koriste.
Prosjek je gotovo kila otpada dnevno
Prema podacima Agencije za zaštitu okoliša iz 2011. godine, svaki Hrvat godišnje proizvede 371 kilogram otpada, odnosno nešto više od kilograma dnevno.
Bandić još ne zna kako će odvoziti
Zagrebački gradonačelnik je najavio da će i Zagreb, osam godina nakon što je to zakon propisao, uvesti naplatu odvoza otpada prema količini. Još se ne zna kako će to organizirati.
Kazne za načelnike, gradove i građana
Kazna za grad ili općinu koji ne organiziraju odvojeno sakupljanje otpada je od 100.000 do 300.000 kn, za načelnika ili gradonačelnika od 15.000 do 25.000 kn, a za građane koji izbjegavaju odvajati otpad od 3000 do 10.000 kn.