Tko izađe s autoceste Zagreb - Macelj na polovici i odmah se vrati, platit će trećinu manje od onoga tko je odvozi u komadu. Izračuni mogu biti vrlo zbunjujući...
Postoje dvije stope za izračun: Cestarina ne košta uvijek isto
Na Autocestu Zagreb - Macelj ušao sam u Zaprešiću i izašao u Trakošćanu te platio 48 kuna. Na povratku sam ušao u Trakošćanu i izašao u Začretju te platio 14 kuna. Ušao sam ponovno i na izlazu Zaprešić platio 18 kuna, rekao nam je čitatelj.
- S kratkim izlazom s autoceste prošao sam čak 16 kuna jeftinije za istu
udaljenost - čudi se.
Pitao je, kaže, djelatnika na izlazu s autoceste u Zaprešiću kako je to
moguće?
- Nasmijao se i nije znao što bi rekao - kaže čitatelj.
U tvrtki Autocesta Zagreb - Macelj kažu kako je način izračuna cestarina
određen ugovorom o koncesiji.
- Dvije su stope za izračun cestarina. ‘Zatvorena stopa cestarine-tranzit’
vrijedi za svako vozilo koje putuje neprekinuto od Zaprešića do Maclja ili
od Maclja do Zaprešića, a ‘Zatvorena stopa cestarine-dio’ za sve ostale
dionice na autocesti, osim dionice od Jankomira do Zaprešića koja nije pod
naplatom. Zbog primjena različitih stopa nastaje i razlika u cijeni koju
je platio vaš čitatelj - kažu u Autocesti Zagreb - Macelj.
Nisu objasnili zašto su uvedene dvije stope, no neslužbeno doznajemo da se
tako, nižom cijenom za kraće dionice, htjelo potaknuti lokalno
stanovništvo da se više vozi autocestom, a manje lokalnim prometnicama. Na
drugim autocestama u Hrvatskoj nema tako osmišljenih razlika u cestarinama.
U Hrvatskim autocestama (HAC), tvrtki koja upravlja s najviše kilometara
modernih prometnica, cestarinu izračunavaju prema pravilniku koji je
usklađen s europskim direktivama.
- Cestarina se izračunava prema udaljenosti između dvije točke naplate
koju vozilo prolazi, prema tome u koju skupinu vozilo spada i prema
jediničnoj cijeni po kilometru. Iznos cestarine s porezom na dodatnu
vrijednost obračunava se u kunama bez lipa, a od početne do krajnje točke
naplate na autocesti mora odgovarati zbroju iznosa cestarina za svaku
pojedinu dionicu autoceste - pojašnjavaju u Hrvatskim autocestama.
Isti Pravilnik o cestarinama koriste na Autocesti Rijeka - Zagreb pa je i
cestarina za vožnju od početka do kraja ove autoceste jednaka zbroju
cestarina za svaku pojedinu dionicu.
Na Istarskom ipsilonu cestarina za vožnju cijelim glavnim pravcima u
pravilu odgovara zbroju cestarina za korištenje manjih dionica tih istih
pravaca. U iznimnim slučajevima, kažu u tvrtki Bina Istra, koja upravlja
Istarskim ipsilonom, na pojedinim dionicama nailazimo na minimalna
odstupanja u odnosu na ovo pravilo.
- Odstupanja nisu ciljana, nego proizlaze iz potrebe zaokruživanja cijena
cestarine prilikom promjene tarifa. Kad se cijene cestarine usklađuju s
inflacijom, moraju se neznatno korigirati kako bi bile zaokružene zbog
bržeg naplaćivanja - objašnjavaju u Bina Istri.
Primjer iznimke je na dionici Pula - Kanfanar koja stoji 17 kuna, ali tu
izlazak poskupljuje autocestu. Vožnja Pula - Vodnjan jug stoji četiri
kune, Vodnjan jug - Vodnjan sjever četiri i Vodnjan sjever - Kanfanar 10
kuna, ukupno 18.