Obavijesti

Tech

Komentari 4

Brodovi u budućnosti koristit će 'zeleni' smrdljivi amonijak kao pogonsko gorivo?

Brodovi u budućnosti koristit će 'zeleni' smrdljivi amonijak kao pogonsko gorivo?

Danski stručnjaci istražuju nekoliko vrsta goriva i vjeruju da jedna od mogućnosti upravo amonijak. Time žele smanjiti emisiju štetnih plinova iz brodova

Međunarodna organizacija za pomorski prijevoz (IMO) želi znatno smanjiti emisiju štetnih plinova iz brodova koji troše ogromne količine goriva, a rješenje bi mogao biti smrdljivi 'zeleni' amonijak, smatraju danski stručnjaci. Otprilike 90 posto robe u globalnoj trgovini prevozi se morem, a pomorski prijevoz proizvodi oko dva posto globalne emisije stakleničkih plinova.

IMO želi prepoloviti emisiju do 2050. godine u usporedbi s razinom iz 2008. godine, što zahtijeva prijelaz na zelenu tehnologiju.

Šef istraživanja i razvoja u danskoj inženjerskoj tvrtki Man Energy Solutions Brian Soerensen kaže za BBC da se istražuje nekoliko vrsta goriva i vjeruje da će jedna od mogućnosti biti amonijak, uz metanol i biogoriva. Amonijak ima prednost jer ne sadrži ugljik, pa se njegovim izgaranjem u motoru ne stvara ugljični dioksid.

Požar na tankeru, moguće je izlijevanje veće količine nafte
Požar na tankeru, moguće je izlijevanje veće količine nafte

Početkom 2024. godine Man Energy Solutions planira u brod instalirati motor koji će kao pogonsko gorivo koristiti amonijak. Prvi modeli motora moći će koristiti dvije vrste goriva i uobičajeno plinsko ulje. Iako je energetski manje bogat od današnjih brodskih goriva, tekući amonijak energetski je gušći od vodika, čijim se izgaranjem također ne stvaraju štetni plinovi.

Amonijak ima i nedostataka - njegovim izgaranjem mogu nastati zagađujući dušikovi oksidi, pa ispuh treba očistiti. Ujedno je i otrovan, pa zahtijeva pažljivo rukovanje i skladištenje. Međutim, sigurnosna pitanja već su dobro istražena i pronađeni su odgovori a postoji i lučka infrastruktura, kaže Soerensen, ukazujući na razvijenu industriju umjetnih gnojiva.

Norveška brodarska tvrtka Eidesvik planira instalirati gorive ćelije s amonijakom u brod do kraja 2023. Kao i baterije, one generiraju struju za pogon motora.

Industrija umjetnih gnojiva godišnje proizvede amonijak u vrijednosti oko 55 milijardi dolara, ali uz veliki utjecaj na okoliš, koji se očituje u 1,5-postotnom udjelu u globalnoj emisiji ugljičnog dioksida. Gnojiva također mogu ugroziti kvalitetu vode i zraka. Za proizvodnju amonijaka potrebni su dušični i plinovi s vodikom. Vodik se pak u brojnim slučajevima izlučuje iz prirodnog plina, metana. U procesu se oslobađa ugljik, što zahtijeva puno energije.

Amazonske poglavice apeliraju: Spriječite daljnje bušenje nafte
Amazonske poglavice apeliraju: Spriječite daljnje bušenje nafte

Ipak, pojavljuju se i nove, čišće metode proizvodnje amonijaka. Tako proizvodnja 'plavog' amonijaka uključuje hvatanje i skladištenje ugljika, dok obećavajući 'zeleni' amonijak u potpunosti eliminira upotrebu fosilnih goriva. No, pomorski prijevoz mogao bi se suočiti s drugim preprekama. Izvješće Globalnog pomorskog foruma sugerira da bi za postizanje IMO-vog cilja do 2050. prijelazom prvenstveno na gorivo od 'zelenog' amonijaka trebalo više od tisuću milijardi dolara ulaganja.

Doktor Tristan Smith, jedan od autora izvješća, kaže da je to moguće. Kako se budu smanjivali troškovi proizvodnje struje i tehnologija vezanih za obnovljive izvore energije, 'zeleni' amonijak bit će sve konkurentniji, kaže Smith.

- Do kraja 2020-ih, možda do sredine 2030-ih, cijene će biti relativno niske, premda još uvijek više od cijena nafte - rekao je Smith.

Soerensen iz danske inženjerske tvrtke smatra da će vlade morati priskočiti u pomoć kako bi pomogle u prijelazu na novo, čišće gorivo.

- Morat će uvesti porez na emisiju štetnih plinova - zaključuje.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 4
VIDEO Ovo je pet stvari koje treba znati o BYD Dolphin Surfu
NAJJEFTINIJI NA STRUJU

VIDEO Ovo je pet stvari koje treba znati o BYD Dolphin Surfu

Dolphin Surf je najnoviji električni auto kineskog BYD-a koji su jučer predstavili u Europi. Osnovni model koštat će manje od 20.000 eura, a taj Active model uključuje bateriju kapaciteta 30 kWh, dok su Boost i Comfort opremljeni većom baterijom od 43,2 kWh. Ima rotirajući ekran, Apple Car Play i Android Auto te glasovno upravljanje. Tu su i praktične opcije poput otključavanja vozila NFC pametnim telefonom ili satom.
Novi udarac Musku: Kineski BYD prvi put prestigao Teslu u  Europi
PREKRETNICA U EUROPI

Novi udarac Musku: Kineski BYD prvi put prestigao Teslu u Europi

Analitičari očekuju da će nakon lanjskog pada, ove godine uslijediti još jedan godišnji pad Tesle, nakon pada od 13 posto u prvom kvartalu. S druge strane Musk je ovog tjedna rekao da je Tesla već preokrenula prodaju
Meme kriptovalute previše „jašu” Solanu? Solaxy kaže: Drži mi $SOLX – Prvi Layer-2 probio granicu od 36M$ u pretprodaji
$SOLX

Meme kriptovalute previše „jašu” Solanu? Solaxy kaže: Drži mi $SOLX – Prvi Layer-2 probio granicu od 36M$ u pretprodaji

Solaxy ($SOLX) ne pokazuje znakove usporavanja. Pretprodaja je sada premašila 36,1 milijun dolara, s dodatnih 600.000 dolara svježeg kapitala u posljednja 24 sata