Najskuplji znanstveni projekti: Svemir, energija, ali i medicina

Znanstvenici su oduvijek bili veliki entuzijasti, koji su ponekad zbog svojih eksperimenata i projekata žrtvovali vrijeme, novac, ali i život. Danas se na znanstvena otkrića troši više no ikad, a znanstvenici su također cijenjeni

Svemirska utrka bila je jedan od glavnih polja pokazivanja moći, sredstava i opće dominacije između SAD - a i tadašnjeg SSSR - a.

Prvi su na Mjesec ipak sletjeli Amerikanci, a danas, nakon godina i godina natjecanja, u svemiru imamo Međunarodnu postaju. Na njoj su i Amerikanci i Rusi, ali i Britanci, Japanci, Kinezi, Talijani,...

Izgradnja postaje počela je 1998. godine, a već astronauti se na njoj izmjenjuju još od 2000. godine. Ukupni troškovi izgradnje postaje dosegnuli su do oko vrtoglavih 150 milijardi američkih dolara.

POGLEDAJTE VIDEO: Milijarde u strojevima i čipovima

00:36

U svemiru je još jedna vrlo skupa investicija. Planet je Mars, a investicija je robot Curiosity (Znatiželja), koji ondje skuplja vrijedne geološke i klimatske podatke koji su vrlo važni za konkretne zaključke o naseljivosti planeta, no naravno, prije toga će utvrditi je li planet ikad imao atmosferu u kojoj se razvio bilo kakav oblik života. Curiosity je na Marsu od kolovoza 2012. godine, a troškovi te misije bili su 2.5 milijardi dolara, a to znači da ju je svaki Amerikanac platio po osam dolara.

Osim robota koji istražuju svemir, tvrtka IBM svijetu je 2011. godine predstavila superinteligentnog robota, Watsona na vrlo neobičan način. Naime, Watson je nastupio u popularnom američkom televizijskom kvizu, "Jeopardy", na kojem je pobijedio ljudske suparnike. IBM ga je nastavio razvijati, a Watson svako toliko dobije i nove funkcije i sposobnosti. Usprkos nizu impresivnih funkcija, primaran cilj Watsona bit će služba u bolnicama. Ondje će koristiti u smanjenju dijagnostičkih i terapijskih pogrešaka. Troškovi razvoja Watsona procjenjuju se na oko dvije milijarde dolara, a oko tri milijuna dolara bit će njegova cijena za bolnice i druge zainteresirane.

"Najjeftiniji" projekt na popisu je računalo Quantum. Na njegovu izradu potrošeno je "tek" oko 15 milijuna dolara, a trebao bi donijeti inovacije u logistici, financijama, poslovanju, cyber sigurnosti, planiranju, ali i lociranju droge i zdravstvu. Quantum je zajednički projekt Googlea i NASA - e, koji su objavili 2013. godine. Google bi tako trebao proizvoditi to prvo komercijalno kvantno računalo, sto milijuna puta brže od dosadašnjih osobnih računala.

Jedan od najiščekivanijih znanstvenih eksperimenata svih vremena, projekt je Europske organizacije za nuklearna istraživanja (CERN). Radi se o velikom hadronskom sudarivaču, najsnažnijem akceleratoru čestica na svijetu. Izgrađen je 2008. godine, a na njegovu je izgradnju potrošeno oko deset milijardi dolara. Pažnju čitavog svijeta privukao je 2012. godine, kad su znanstvenici ponosno izjavili kako je akcelerator Higgsovu česticu, popularno nazvano "Božjom česticom". Ona će s vremenom pomoći objasniti teoriju velikog praska.

U tijeku je izgradnja međunarodnog znanstvenog eksperimenta vezanog za fuziju. Izgradnja je počela 2006. godine, a završetak se očekuje 2020. godine. Bit će to najveći fizički eksperiment magnetskog zatvaranja na svijetu. Projekt zajednički financiraju EU, SAD, Kina, Rusija, Indija i Južna Koreja, a ne bi trebao biti skuplji od dogovorenih 12.8 milijardi dolara. Njegova uloga bit će i istraživanje očuvanja i iskoristivosti energije.

Što će biti s TikTokom ako ih netko kupi u SAD-u i što to znači za njihove korisnike u Europi?
PRIJETI IM ZABRANA