Škole u Finskoj odbacuju klasičnu nastavu u učionicama. Umjesto toga, đaci uče u velikim, prostranim dvoranama. Pritom ih podučava, najčešće, od dvoje do četvero učitelja
Novi koncept nastave: Bolje uče kad ne sjede u klupama
Vjerujemo da su, zahvaljujući ovom novom pristupu, naši đaci puno više motivirani za rad te da postižu bolje rezultate, kaže Pauliina Kanervo, učiteljica u osnovnoj školi u finskom gradu Oulu.
Ta je škola jedna od stotinjak finskih škola u kojima učenici nastavu više ne slušaju u tradicionalnim učionicama, opremljenima drvenim klupama i pločom za pisanje. Umjesto toga, veći broj učenika nastavu prati zajedno, u velikim, prostranim dvoranama, posebno uređenima za nastavu. Pritom ih podučava, najčešće, od dvoje do četvero učitelja.
- Uočili smo veliki problem, a taj je što su učitelji sami u svome poslu. Ovako, kad rade skupa, međusobno mogu dijeliti znanje i nadopunjavati se. Njima je lakše, a samim time i njihovim učenicima - izjavila je Kanervo za BBC. Učenicima se daje mogućnost da izaberu žele li neki zadatak ili projekt raditi grupno ili pak samo slušati profesora koji im prezentira lekciju. S ovakvim, inovativnim načinom pohađanja nastave još su sedamdesetih godina eksperimentirali Britanci. Ipak, njima je najveći problem bila velika buka, zbog čega su uvjeti za rad bili nepodnošljivi. No Fincima je uspjelo i to zato što su, kako njihovi učitelji navode, puno pozornosti posvetili uređenju modernih učionica i akustike u njima.
- Imamo posebno uređene krovove koji odbijaju akustiku, u svim je prostorijama puno tepiha i zastora, a za uređenje koristimo puno mekanih materijala kojima se smanjuje buka - kaže Anne Moulanen, učiteljica u tamošnjoj školi. Osim toga, dodaje, odnos učenika i nastavnika je pun poštovanja i učitelji vjeruju da će đaci savjesno izvršiti sve zadatke koje im zadaju.
- To je stvar kulture - ističe Moulanen. Kaže i kako učitelji sami odlučuju na koji će način podučavati djecu. Iako se u jednom dijelu striktno moraju držati propisanog kurikuluma, sami biraju načine i metode podučavanja.
- Imamo jako puno slobode - ističu brojni učitelji u školama diljem ove skandinavske zemlje.
Dosad je Finska u čak stotinjak škola prešla s koncepta klasičnih učionica na koncept otvorenog podučavanja većeg broja učenika u većim prostorima. Dio je to velikog projekta revitalizacije finskih škola koji će se provoditi u sljedećih desetak godina.