On je prava prijetnja: Veliki asteroid projurio kraj Zemlje

On je prava prijetnja: Veliki asteroid projurio  kraj Zemlje

Asteroid 2002 PZ39 kraj Zemlje prolazi na isti dan kada je 2013. iznad Čeljabinske oblasti eksplodirao asteroid na visini od 23 kilometra i ozlijedio 1.491 ljudi, te uništio 7.200 građevina

Asteroid promjera oko jednog kilometra približio se našem planetu te projurio kraj Zemlje. Najmanja udaljenost na kojoj će nam biti je 5,6 milijuna kilometara pa ne predstavlja prijetnju za planet.

No, zbog njegove veličine NASA ga pomno prati.

- Ako asteroid promjera većeg od 25 metara, ali dosta manjeg od kilometra udari u Zemlju, šteta bi bila lokalna, odnosno bila bi samo na tom području gdje je asteroid udario. Vjerujemo da sve veće od toga može imati posljedice na cijeli svijet - rekli su u NASA-i. Tako je moguće i da asteroid ovakve veličine pobije milijune ljudi.

Asteroid 2002 PZ39 kreće se brzinom od 57,240 km/h, a iako će proći na sigurnih 5,6 milijuna kilometara, u astronomskim odnosima to je iznimno mala udaljenost.

Potencijalna prijetnja od udara asteroida predstavljena je i u jedinstvenom izvješću Bijele kuće prije dvije godine, kao i u američkoj Nacionalnoj strategiji za pripremu na svemirske objekte u blizini Zemlje. Akcijskim planom toga dokumenta se navodi da bi predmeti dugački oko jedan kilometar "mogli prouzročiti štete širom svijeta".

Zemljotresi, tsunamiji i različite tektonske promjene mogli bi uslijediti kao sekundarni rezultati udara asteroida ove veličine. U izvješću Bijele kuće se podsjeća kako znanstvenici smatraju da je asteroid veličine oko 10 kilometara svojim fatalnim udarom prije 66 milijuna godina prouzročio, između ostaloga, i izumiranje dinosaura.

Asteroid je izbrisao dinosaure, ali i pretvorio oceane u kiselinu

Procjene su da je ova gromada velika 990 x 440 metara, a u kategoriju potencijalno opasnih ušao je jer će kraj nas proći na udaljenosti manjoj od 0,05 au (astronomskih jedinica) i promjer mu je veći od 150 metara. Inače, takvi udari potencijalno opasnih asteroida dogode se jednom u 10.000 godina.

Ovaj asteroid, koji je otkriven 2002. godine, sljedeći put će nam se na približno istu udaljenost približiti 2064. godine, dok će 2091. godine biti udaljen samo dva milijuna kilometra od Zemlje.

Zanimljivo je da će ovaj asteroid proći kraj Zemlje na isti dan kada je 2013. oko 09:20 po lokalnom vremenu asteroid uletio u Zemljinu atmosferu nad središnjom Rusijom brzinom od oko 64.800 km/h. Asteroid je pritom postao sjajni bolid i bio je vidljiv nad južnim Uralom i susjednim regijama. Sjaj bolida bio je toliki da je nadjačao jutarnje Sunce, bacao je jasne sjene, a svjedoci njegova preleta osjetili su i intezivnu toplinu vatrene kugle.

Asteroid je eksplodirao iznad Čeljabinske oblasti, na visini između 15 i 25 km, s tim da je najvjerojatnija visina eksplozije oko 23,3 km.

Eksplozija je bila popraćena bljeskom, kišom meteorita i jaki udarnim valom. Atmosfera je upila većinu kinetičke energije, koja je iznosila oko 1,8 PJ (~ 440 kT TNT-a), oko 20-30 puta jače od eksplozija atmoskih bombi na Hirošimom i Nagasakijem.

Udarni val koji je uslijedio minutu nakon eksplozije oštetio je prozore na mnogobrojnim zgradama i srušio nestabilne krovove, a krhotine uzrokovane razbijenim prozorima ozlijedile su 1.491 osobu. Ukupno je oštećeno 7.200 građevina u šest okolih gradova, od čega najviše u Čeljabinsku.

Čeljabinski meteor je vjerojatno najveće tijelo koje je pogodilo Zemlju nakon Tungunske eksplozije, i jedini je meteor za koji je poznato da je ozljedio ovako veliki broj ljudi, a tek godinu dana kasnije astronomi su otkrili da se taj asteroid prije dolaska do Zemlje sudario u svemiru s drugim asteroidom.

Tom prilikom se dio asteroida odlomio i tada je dio krenuo prema Zemlji.

- Taj udar možda je odvojio asteroid iz Čeljabinska i poslao ga na Zemlju - rekao je tada voditelj istraživanja Shin Ozawa s Tohoku sveučilišta u Japanu u radu objavljenom u časopisu Scientific Reports.

Znanstvenici vjeruju da je do sudara dva asteroida od kojih je jedan eksplodirao iznad Urala došlo prije 290 milijuna godina.

Vozili smo novu Škodu Kodiaq: Impresivno prostrani SUV
SVJETSKA PREMIJERA

Vozili smo novu Škodu Kodiaq: Impresivno prostrani SUV

Rijetko koji model na tržištu ovdje nudi više prostora, i iskreno, trenutno nam ne pada na pamet ni jedan veliki SUV koji bi imao više prostora od ove Škode

Petković otkrio: Nikad neću odjenuti dres Hajduka! Mog oca tražili su novac za poguranac
VATRENI AS OTVORENO

Nikad nisam stigao zahvaliti Mariju Budimiru za prvi gol u Dinamu, pet puta kaznili su me zbog kašnjenja, a u Dinamu je minuta kašnjenja 100 eura! Stotine Brazilaca prijetile su mi smrću nakon gola na SP-u...
U Južnoj Koreji rijetko ćete sresti osobe s dioptrijskim naočalama: Znate li zašto?
'RENTATE' LI SVOJ VID?