Obavijesti

Tech

Komentari 9

'Pokuse iz fizike snimam doma i objavljujem na svom kanalu'

'Pokuse iz fizike snimam doma i objavljujem na svom kanalu'
5

U zadnje četiri godine sudjelovao je kao mentor na županijskom natjecanju i dva državna, gdje su njegovi učenici osvojili jednu drugu i dvije treće nagrade

VIDEO

Mogućnosti da mogu objasniti zbog čega se plastična boca zgnječi kad je u zamrzivaču, zašto ljudi mogu razgovarati mobitelom i drugi svakodnevni primjeri prirodnih zakonitosti su me od osnovnoškolskih dana usmjeravali u prirodno-znanstvene predmete, danas obuhvaćene pojmom STEM (science, technology, engineering i mathematics).

Zeljan Kutlesa

- Žarko želim i uspijevam svojim učenicima prezentirati te svakodnevne pojave kroz nastavu fizike, ali i izvan nje - kaže splitski profesor Željan Kutleša (31), koji godinama, uz nastavu, koristi društvene mreže i servise kako bi mladima približio prirodne znanosti. Prije tri godine započeo je projekt “365 pokusa kroz 365 dana”, s idejom da svakog dana na svojem YouTube kanalu objavi po jedan videouradak s eksperimentima iz fizike.

500 videozapisa iz spavaće sobe

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.

- "Projekt "365 pokusa kroz 365 dana" je bio zamišljen za popularizaciju fizike kroz svakodnevne videozapise pokusa. Ideje za snimanje pokusa sam dobio gledajući YouTube kanale profesora Martina Lukanovića i Jakova Labora. Jedna od temeljnih zamisli projekta su bili pokusi priručnim, odnosno kućnim priborom. Dodatni motiv je bila moja razočaranost nacionalnim portalom Nikola Tesla gdje su gotovo svi pokusi animirani. Naravno, neke stvari se ne mogu snimiti, pa se animiraju zbog zornosti fizikalne pojave ili pojma. Zašto nešto animirati, kada možeš samostalno snimiti?! To pitanje je dobilo odgovor u vidu više od 500 videozapisa koje sam većinom snimio na ormariću u spavaćoj sobi. Počeo sam snimati malom web kamericom, a danas sam došao do malo profesionalnije opreme. I tako iz dana u dan. Svaka nova zamisao, ideja, prijedlog pokusa stanu pred kameru, snimim je i postavim na YouTube" - ispričao je Kutleša.

Završio je nastavnički smjer studija Fizike na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu u Splitu, iako se tijekom preddiplomskog studija ponajviše zanimao za primjenu modela iz matematike i fizike na financije, odnosno granu koja se zove ekonofizika. No, pred kraj preddiplomskog studija napravio je potpuni zaokret i upisao dodiplomski studij za nastavnike. Danas Kutleša ima 31 godinu i pet godina rada po školama - od osmoljetke u Grohotama na otoku Šolti, preko splitske Srednje tehničke prometne škole, pa do današnjih radnih mjesta učitelja fizike u OŠ Gripe i Split 3.

- Najveći uzor mi je moja bivša razrednica i nastavnica fizike u 3. gimnaziji, profesorica Nela Dželalija. Profesorica iznimnog pedagoškog pristupa i načina prijenosa znanja na učenika. Zapravo, ključna osoba koja me usmjerila prema fizici. Sam sam, pak, počeo predavati još za vrijeme 3. godine studija na pripremama za državnu maturu, i to je zapravo bio okidač promjene odabira dodiplomskog studija. Moć da možete nekome prenijeti znanje i približiti mu svijet koji nas okružuje me oduševila. Također, taj jedan živi odnos i interakcija između učitelja i učenika činili su se kao pravi put za mene. Sama nastava fizike mi je nezamisliva bez izvođenje pokusa, a to je ono što privlači i učenike. Nešto će se dogoditi, a vi niste sigurni što. Ponekad ih apsolutno iznenadi rezultat pokusa. Zar to nije fenomenalno?! - istaknuo je Kutleša.

Može se reći da svoj poziv živi i izvan radnog vremena, školskih zidova i zvona.

Iako je načelno zadovoljan nastavnim programima fizike i srodnih predmeta u hrvatskim školama, smatra kako treba temeljito promijeniti percepciju vrijednosti znanosti i obrazovanja za društvo. Iako je znanje vrijedna roba, ističe kako se status znanstvenika, učitelja, pa i vrsnih učenika danas vrlo nisko vrednuje. Fizičar sa srebrnom medaljom na međunarodnoj olimpijadi ne dobije ni djelić pozornosti javnosti kao kakav noćni izlazak nekog “celebrityja”, ističe.

Previše je sadržaja u nastavi

Iako je načelno zadovoljan nastavnim programima fizike i srodnih predmeta u hrvatskim školama, smatra kako treba temeljio promijeniti percepciju vrijednosti znanosti i obrazovanja za društvo. Iako je znanje jako vrijedna roba, Kutleša ističe kako se sam status znanstvenika, učitelja, pa i vrsnih učenika danas vrlo nisko vrednuje u društvu. Smeta ga da fizičar s osvojenom srebrenom medaljom na međunarodnoj olimpijadi ne dobije niti djelić pažnje javnosti kao kakav noćni izlazak nekog "celebritija".

- Nisam nezadovoljan programima koji se nude učenicima, program fizike je već dobrim dijelom lišen učenja činjeničnog znanja. Mislim da je fizika predmet na kojem se najmanje bubaju činjenice, puno više se radi na razumijevanju svijeta oko sebe i izgradnji koncepata. Naravno, svaki program ima prostora na bude bolji i efikasniji. Najveći problem koji ja vidim je prevelika količina sadržaja. I to bi trebao biti predmet rasprave. I sam se svakodnevno usavršavam. U današnje vrijeme informacije su nam na dlanu. Uz redovna institucionalna stručna usavršavanja iz fizike i nastave fizike, najveći edukator mi je YouTube. Tamo pratim nekolicinu stranih profesora koji dio svoje nastave javno postavljaju na kanale - dodao je Kutleša.

https://www.youtube.com/channel/UClYuGEqM3lccs0CLkbebgqw

 

'Natjecanja su mi posebno zadovoljstvo'

Posebice je angažiran na pripremama učenika za natjecanja. U zadnje 4 godine sudjelovao je kao mentor na županijskom natjecanju i dva državna gdje su njegovi učenici osvojili jednu drugu i dvije treće nagrade. Utjecao je i na splitskog gimnazijalca Domagoja Perkovića koji je lani u Indoneziji na međunarodnoj olimpijadi iz fizike osvojio srebrenu medalju.

 - Kao "krivca" koji ga je usmjerio u fiziku je naveo mene. Mislim da je to jedna od najvećih nagrada koju sam dobio u svom radu. Zanimljivo je da moj uzor, Nela Dželalija, također, Domagoju nastavnica fizike. Natjecanja su poseban oblik nastave gdje radite s onim najboljim učenicima koji "grizu" za fiziku i predstavljaju mi veliko zadovoljstvo. U tom obliku nastave, više učenik određuje plan i tempo nastave iznoseći teme i zadatke koje treba mu približiti. Osim samog natjecanja u znanju, ona imaju veliku ulogu u umrežavanju učenika koji imaju iste interese, ali i za umrežavanje i razmjenu iskustava nas mentora. I sam sam organizirao neformalna natjecanja za djecu "Božićna fizika" i "Ja znanstvenik" putem Facebook stranica. Temeljna zamisao je bila zainteresirati djecu za pokuse, a one najsretnije i nagraditi" - ispričao je splitski fizičar.

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 9
VIDEO

Nije prerano ni s 20 godina: Mladi za mirovinu trebaju početi štedjeti već s prvim poslom
SVJETSKI TJEDAN NOVCA

Nije prerano ni s 20 godina: Mladi za mirovinu trebaju početi štedjeti već s prvim poslom

Hrvatska udruga banaka pripremila je cjelogodišnje programe financijske pismenosti za učenike i nastavnike, te mlade poduzetnike, "Financije za nove generacije". Obuhvatit će čak 17.000 učenika i 500 nastavnika

Muke u školama: 'Prvi tjedan još i dolaze na ispit, poslije predaju prazne testove...'
MUKE OKO NACIONALNIH ISPITA

Muke u školama: 'Prvi tjedan još i dolaze na ispit, poslije predaju prazne testove...'

Nacionalnim ispitom iz hrvatskog jezika u ponedjeljak je počelo testiranje učenika osmih razreda, polagat će ispite iz osam predmeta. U nekim školama govore da će testovi utjecati na ocjene, no to nije točno
Ovaj kviz je pravi hit među srednjoškolcima: Koliko stihova ima Božanstvena komedija?
SUDJELUJE CIJELA HRVATSKA

Ovaj kviz je pravi hit među srednjoškolcima: Koliko stihova ima Božanstvena komedija?

Kviz udruga Šibenik organizira Nacionalnu kviz ligu za učenike srednjih škola. Interes je toliki da redovito sudjeluje više stotina natjecatelja iz cijele Hrvatske. U ovoj sezoni najbolji su bili 'Đakovačkih pet'